Logg inn med Facebook eller Google!

Gode madrasser?

Started by Turid, 23. Dec 10, 10:01:43

Previous topic - Next topic

Turid

Det er nesten litt flaut, men jeg stiller spørsmålet likevel for det må da være fler enn meg som har gjort seg de samme betraktningene og følt på de samme behovene.

Etter et jeg nå har blitt et godt voksent menneske, etterhvert med noe økt vekt på karosseriet er det ikke lengre sånn at jeg sover like godt uansett hvordan kvaliteten på madrassen er.

Jeg synes ikke lengre det er så veldig stas å sove på madrasser som er så harde (eller bløte) at man enten våkner flere ganger i løpet av natten og knapt nok kan snu seg, og/eller at armene blir helt følelsesløse og/eller at man har vondt både her og der på dagtid.

Jeg har blitt så voksen at når jeg først skal ha ferie og kose meg vil jeg gjerne ligge på en god madrass også.

Spørsmålet mitt er vel nærmest: Har du noen gang sovet på en god madrass i Hellas vil jeg gjerne vite HVOR! I så fall er det kanskje akkurat DIT jeg skal reise neste gang. No matter what else.  :cyclopsani:
Det er etter regn at fuglene synger!

staale

Har vel opplevd omtrent det samme som deg. Har bodd på flere hotel som har vært bortimot perfekte, både beligenhetsmessig og med fantastisk service. Men når det kommer til sengene så virker det som de har spart på kronene. Har ved flere anledninger opplevd å være helt mør etter det som skulle vært en god natts søvn.

Pjokken

Finnes sikkert mange hoteller i Hellas med riktig så gode madrasser å
ligge på for den som har blitt så voksen at dette settes høyt oppe på
prioriteringslisten, men da vil jeg også tro at det er lurt å gå opp i standarden på hotellet....

Når de fleste av oss planlegger sommerens Hellasreise, så er pris ett
viktig moment, men er man villig til å betale det det koster, så er dette
sikkert ikke noe problem i det hele tatt....
Som alt annet her i verden, så henger pris og kvalitet sammen........

Turid

Jeg må jo bare erkjenne at feriene har vært noe preget av \"low budget\"-tankegang. Det er mulig at det å gå opp i standard og pris vil resultere i god liggekomfort.

Er det noen som har erfaringer i så måte?
Det er etter regn at fuglene synger!

IngeS

Har du spurt på de stedene du har bodd om de hadde madrasser slik du vil ha dem? Det forbauser meg om du ikke har spurt. Noen steder, slik som det pensjonatet jeg ferierte flest ganger på, kan de snu madrassene. De er forholdsvis harde på den ene siden og litt mykere på den andre. Dette har jeg hørt de har andre steder også.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Quote from: \"IngeS\"Har du spurt på de stedene du har bodd om de hadde madrasser slik du vil ha dem? Det forbauser meg om du ikke har spurt. Noen steder, slik som det pensjonatet jeg ferierte flest ganger på, kan de snu madrassene. De er forholdsvis harde på den ene siden og litt mykere på den andre. Dette har jeg hørt de har andre steder også.

Nei, det har jeg ikke tenkt på å spørre om. Det kan jo være en idè det ja.....
Det er etter regn at fuglene synger!

IngeS

Quote from: \"Turid\"Nei, det har jeg ikke tenkt på å spørre om. Det kan jo være en idè det ja.....

Typisk sjenert, beskjeden, tilbakeholden og lite for seg nordmann/kvinne
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Turid\"Nei, det har jeg ikke tenkt på å spørre om. Det kan jo være en idè det ja.....

Typisk sjenert, beskjeden, tilbakeholden og lite for seg nordmann/kvinne

Ja, det har du nok rett i. Vi nordmenn er helt håpløst lite \"for oss\". Vi ber jo nesten om unnskyldning for at vi lever. Mange av oss greier ikke en gang å si fra når vi får dårlig service, dårlig mat eller rett og slett blir lurt.
Det er etter regn at fuglene synger!

IngeS

Quote from: \"Turid\"
Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Turid\"Nei, det har jeg ikke tenkt på å spørre om. Det kan jo være en idè det ja.....

Typisk sjenert, beskjeden, tilbakeholden og lite for seg nordmann/kvinne

Ja, det har du nok rett i. Vi nordmenn er helt håpløst lite \"for oss\". Vi ber jo nesten om unnskyldning for at vi lever.
Ja, og værst e vi norlænningan
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Turid\"
Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Turid\"Nei, det har jeg ikke tenkt på å spørre om. Det kan jo være en idè det ja.....

Typisk sjenert, beskjeden, tilbakeholden og lite for seg nordmann/kvinne

Ja, det har du nok rett i. Vi nordmenn er helt håpløst lite \"for oss\". Vi ber jo nesten om unnskyldning for at vi lever.
Ja, og værst e vi norlænningan

Veeeeeel.......  ;)
Det er etter regn at fuglene synger!

polyanna

Turid, jeg kjenner problemet. Og håper som deg på navn på hoteller der madrassen er til å holde ut med. Det hjelper lite med tepper på det steinharde underlaget. Kroppen verker og søvnen uteblir.

Har lest et sted at Kristina Rooms i Rhodos by har kjempegode senger. Selv har jeg bodd på et ok charterhotell på Naxos med gode madrasser. Hotell Continental på Kalymnos   h a d d e ok senger for noen år siden, det kan ha forandret seg. Og på hotell Afendoulis i Kos by er sengene til å leve med - i hvert fall bedre enn en del andre steder/øyer lenger nord.  Greit å få hvile kroppen et par netter  før returen!

Har aldri kommet på å be om å få madrassen snudd. Vil det hjelpe? når den ene siden kjennes som betong...Jeg tror simpelthen grekere er nøysomme og litt gammeldagse - i verden før en gang (Norge), var liggeunderlaget ganske så enkelt, ikke uvanlig med utslitte stålfjærmadrasser.  Eller tynne \'hyttemadrasser\' som aldri ble kassert. Før overmadrassenes tid.

Overmadrass har jeg faktisk aldri sett i Hellas. Kanskje finnes det på hoteller i høyere prisklasser - man får det man betaler for? Jeg for min del vil nok aldri ta inn på relativt sett dyre hoteller; eks. kr 1000 - 2000  pr. natt. Det er for folk med tykkere lommebok.  Jeg tror mange nordboere ferierer i Hellas fordi det er billig, sammenlignet med hva vi kan få hjemme.

marjana

Enig i at de fleste madrassene på overnattingssteder i Hellas er ganske harde. Og overmadrass har jeg aldri sett der.
En løsning er jo å kjøpe et strandunderlag, som er ca en cm tykt av isoporstoff eller noe lignende. Det er behagelig å ligge på hvis det mange småsteiner på stranda, så hvis man bruker et sånt som overmadrass i senga, så bør vel effekten være den samme der. Et skumundelag koster under 50-100 kr.
Et undelag som også har skum i seg, og som man i tillegg også blåser opp til en tynn madrass, har de i sportsforretninger her i Norge, og de blir i hvert fall en solid overmadrass. De tar vel ikke all verdens plass i bagasjen.

Ellers som en kuriositet så fikk jeg et rom for et par år siden på Hotel Delfini i Pireus som hadde vannseng! Den var i hvert fall ikke for hard, og heldigvis ikke altfor myk heller. Det er ikke sikkert du har lyst til å bruke hele ferien din der, Turid, men hvis du skal overnatte i Pireus, så vet du hvor du skal gå for å få en myk seng. :sleepy2:

Polyanna ga jo noen fine tips også, så det kan jo gå en å lage en riktig fin og behagelig reiserute utfra gode sengetips her! :thumbup:
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...