Logg inn med Facebook eller Google!

Samme opprinnelse?

Started by Turid, 01. Mar 08, 15:24:16

Previous topic - Next topic

Turid

Jeg har fundert litt på følgende: I Praha finnes det bydeler med ordet \"mesto\" i navnet, i Krakow har du tilsvarende \"miasto\", videre har vi landsbyen Mesta på Chios og Mistras på Peloponnes. Er det noen med litt språkteft som kan si noe om dette? Det er vel samme opprinnese på disse ordene? Hva betyr det?
Det er etter regn at fuglene synger!

bengalow

På grekiska betyder \"mesa\"= inne i något. \"Mesa sto psyjeio= inne i kylskåpet, \"mesa sto kentro\"= inne i centrum (av en stad/by). Vilken betydelse det har i slaviska språk som polska eller tjeckiska kan jag inte gissa mig till, men kanske det finns ett gemensamt ursprung.
Namn i språkvetenskapen har alldeles svåra tolkningar, så jag gissar att t.ex. Mystras inte alls har något samband med dina aningar om det föregående...Ofta har ortsnamn ett ursprung i en grundare av en stad eller by, och därför är detta svårt/lätt att tolka, ment rent språkmässigt kan man säga att det ofta rör sig om geografiska fakta - Storstaden, Staden på slätten, Jakobs\' stad eller liknande.
Vad betyder Oslo? Varifrån kommer det namnet?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Quote from: \"bengalow\"Vad betyder Oslo? Varifrån kommer det namnet?

Navnet Oslo antar man er en sammensetning av ordene os som er utløpet av en elv og Lo som visst nok skal ha vært navnet på den elva som man i dag kaller Alna. Den dalen som Gamlebyen i Oslo ligger i, kalles Lodalen. Den gangen byen het Christiania, senere Kristiania, kalte man det som i dag er Gamlebyen for Oslo, det var først bare en forstad, senere en bydel. Enda litt senere, i 1925, valgte man å bruke det navnet som navn på hele byen, fordi man anså det å være det opprinnelige navnet. Navnet Christiania fikk byen fra danskekongen, Christian IV, som bygget byen på nytt etter en brann i 1624, men da på den andre sida av Bjørvika i forhold til der datidens Oslo lå.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Måne

Mesto på slavisk betyr by, eller \"town\" på engelsk. Jeg har fundert på dette med gresk Mesta og slavisk mesto før jeg også, men ikke funnet noe svar enda. Jeg trodde tsjekkiske MÄ›sto hadde sammenheng med det tsjekkiske ordet Místo som betyr \"sted/område\", men som sagt, har ikke funnet svaret enda.

Måne

Ok, da har jeg hatt det moro og lest meg opp om etymologien (læren om ords opphav) til ordene og funnet ut at

SLAVISK ETYMOLOGI for město, miasto, mesto, etc:
Det proto-slaviske og gamle kirkeslaviske ordet *mesto betyr \"plass, sted\"
Har funnet dette i flere kilder (leste en del tsjekkiske og russiske.) Se bl.a. Web List of Proto-Slavic nouns for de spesielt interesserte.


GRESK ETYMOLOGI til ordet/navnet Mesta på Chios:

There are various story versions about the village's name. In older medieval scripts, Mesta is referred under the name of Amista, Amistae and Lamiste.
Maybe it was named Amistha in Greek. Another story version says that initially the name was Vesta and the first letter changed from V to M.
Vestas is originated from the Greek word "Vestarhis". That means the person who was responsible for the cloakroom (vestiary) of the Emperor.
Finally, another story wants the village's name to be invented by the villagers of nearby scattered settlements, after their decision to be united to a larger village offering them protection against the pirate raids. Their thought to collaborate and unite was very well studied ("mestomeni" in Greek) and so they named their new home Mesta.
Mesta - Etymology,General Information

According to another view the name derives from the Byzantine word \"mesta\" which means \"hard\" (the opposite of \"tender\").
http://www.chiosnet.gr/


GRESK ETYMOLOGI til ordet/navnet ÎœÏ...σÏ,,ράÏ, (Mystras/Mistras):

The rocky hill was known as Myzethras, a name with uncertain origins.     
One theory holds that it comes from the shape of the mountain, reminiscent of the Greek myzethra cheese. Another has it that a myzethra merchant owned the area. One way or the other, the name evolved into Mystras over the centuries.
Se Web Wikipedia - ÎœÏ...σÏ,,ράÏ, (gresk) og Mystical Mystras:A Castle-Town\'s Lure

Turid

Så interessant! Tusen takk til dere som har svart!
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...