Logg inn med Facebook eller Google!

Sjøreise i Kykladene (Antiparos-Paros-Naxos-Santorini) 2010

Started by Tjorven, 10. Aug 10, 16:34:08

Previous topic - Next topic

Tjorven

Lørdag 27. juni var min månedslange ferie på Antiparos over, og det var tid for vende nesa hjemover. Siden man tuller seg så langt uti havgapet, tar både timer og døgn før man er hjemme  ;)  men jeg har lært meg å sette pris på denne seilasen.

Selv om hjemreisa foregår i flere etapper og kan bli ganske strevsom, var turen i år både avslappa og hyggelig  :)  Jeg lærte av fjorårets maratonløp, og i stedet for å sitte 12!! kjedelige timer på Santorini flyplass, forhåndsbooka jeg istedet et rom. (Det fins nemlig ikke bagasje-oppbevaring på flyplassen, så jeg tok ikke sjansen på å la den stå så lenge uten tilsyn, derfor ble det slik i fjor)

Det var et smart valg, og jeg fikk samtidig en rolig og fin avslutning på ferien  :) Mer om det senere....

Denne gangen slapp jeg også å dra via Pounta til Parikia, siden båten nå gikk direkte. Jeg hadde kjøpt billett videre med Blue Star\'n på forhånd, og håpa hun på reisebyrået fikk rett i at det holdt med en liten halvtimes klaring på ankomst/avgang. Gulp!  :colors:
Heldigvis, båtene var i rute, og det var bare å \"hoppe\" fra den ene til den andre, der de lå side om side. Kjempegreit, særlig når man har litt (ehhh) å drasse på   :cyclopsani:

Sjøen var blank og fin, været upåklagelig og jeg nøyt turen fra dekk. Her er noen inntrykk:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Och där såg jag min \"granne\" från Amorgos: Skopelitis :bom:  :bom:

Riitta

kaka

Herlig, Tjorven!
Godt du fikk en litt roligere, hjemtur. Fint å kunne nyte ferien så lenge som mulig!
KariK

Tjorven

Kanskje det blir min tur å prøve ut Skopelitten en annen gang, Riitta  ;)
Takk, kaka. Ja, det gjorde godt med en behagelig pause på Santorini.

Siste etappe kommer senere.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Det er en herlig sjøreise og kjekt å se slike bilder. Rykker i reisefoten!

Ole

Herlig reise, herlige bilder! Jeg elsker bilder fra slike båtreiser mellom de greske øyer. Både Tommy, IngeS og Anders har hatt slike tråder før. Gleder meg til fortsettelsen!

Du sier at du \"slapp\" å reise til Pounta. Vil man korte ned reisetiden litt, reiser man via Pounta, men det ser ut som du hadde timet tiden helt utmerket!

Tjorven

Tusen takk for koselige kommentarer, gutter  :D

Jeg har tatt Pounta-varianten 3 ganger tidligere, men må nok si jeg foretrekker direkteruta ;)  (iallfall når man er så heldig med timingen) Det er ikke alltid bussene går til Pounta, og heller ikke alltid taxier på kaia i Pounta. For min del var de ekstra 15-20 minuttene på båten verdt det, i stedet for å stresse rundt etter buss/taxi med masse bagasje på slep, puh!

Uansett, jeg reiste via Pounta da jeg skulle til Anti, og det gikk som fot i hose  :)  Fant taxi med en gang, og venta kun 10 min på lilleferja. Fordelen med denne, er jo at den går hver halvtime ca, på dagtid og hver time om kvelden (mulig jeg tar feil mht til kvelden, så rett meg hvis jeg tar feil) mens Blue Star bare har få avganger daglig.

Okke som, det er veldig koselig å sitte på dekk på lilleferja også (10 min) og overfarten koster kun 1 €.
Jeg har ikke noen bilder av båten jeg reiste med fra Anti, men lilleferja ser dere på det første bildet ovenfor.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Da fortsetter jeg seilasen, men på vei til Santorini skjedde to uforutsette ting :(  Mitt ikke-digitale kamera streika mitt i et knips  :fucyc:  med zoomen ute og det hele. Komplett utlada batteri (og jeg som hadde satt i ny film før avreise!)  Vel, bra jeg er blitt digital, tenkte jeg   :thumbright:  og ikke før tanken var over, kom det opp en beskjed på skjermen: minnekortet fullt!   :scratch:  Jeg hadde bare et lite minnekort, derfor det andre kamera i bakhånda. Trodde jeg. Akk ja, her var det bare å sette igang å slette, mens både småkyklader og Ios forsvant i det fjerne   :bounce:

Prossessen og valgets kvaler var heldigvis over da vi nærma oss Santorini, og jeg fikk noen bilder mens vi seila langs kysten. Et flott syn, med kalderaen liggende som et hvitt teppe på toppen av øya.
------
Siste del på santorini kommer senere.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Flotte bilder!  :-)  Jeg har alltid minst et minnekort i reserve, så jeg ikke risikerer å måtte slette bilder underveis   :crybaby:  Men det er kjedelig når minnekortet er fullt midt i et godt motiv uansett. Jeg må bare ha både ekstra minnekort og ekstra batteri. For sikkerhets skyld har jeg til og med med meg et ekstra kamera!  :iconbiggrin:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Så fint at du likte bildene, Svein-B  :)
Det hadde gjordt seg med et ekstra batteri, ja, men må innrømme at DET tenkte jeg ikke på før ferien ;)
Så var det dette med minnekort. Hun jeg kjøpte digitalen av, hadde vært så snill å legge inn et kort hun hadde, og jeg tenkte at det holdt da i massevis!  Jepp, slik kan en nybegynner i digitalverdenen tro, hehe. Med vanlig kamera var jeg ikke vant med å knipse i \"hytt og pine\", så dette var nytt for meg.
Men nå har jeg både skjønt og lært, og nytt stort minnekort ble innkjøpt da jeg kom hjem  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Härligt och se Santorini igen Tjorven :flower:
Jag ha gjort alla misstag med batterier och minneskort, så nu har jag lärt mig :drunken:
På sista resan hade jag ett minneskort för ca 1400 bilder och den räckte precis :bom: Sedan hade jag alltid färdigladdad batteri med mig när jag skulle ut med kameran. Fungerade bra :bom:
Extra kamera i resväskan också :bom:

Riitta

kaka

Så flott å se bildene av Santorini, på vei inn!
Spesielt nydelig, det første bildet, der vi ser mer av øya!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...