Logg inn med Facebook eller Google!

Gro og Maritas tur til Kykladene sommeren 2009

Started by Gro, 13. Feb 09, 11:10:40

Previous topic - Next topic

Gro

Hei alle sammen
Endelig vinterferie og god tid til å drømme og planlegge sommerens loffetur.  :cheers:
Jeg har et stort ønske om å oppleve Amorgos :love5: . Så prøver jeg å finne andre drømmesteder i Kykladene jeg har lyst å se. Og må si at Sifnos virker veldig fristende.... lurer litt på hvordan jeg skal klare å kombinere de to :blackeye: . de ligger jo i hver sin ende ser det ut til :drunken:
Bør vi kanskje først reise til Naxos ta en dag eller to der, så videre til Amorgos og være der en ukes tid før man på ett eller annet vis må komme seg mot Sifnos, men via hva? Via Paros og et par dager på antiparos før man tar båt til Sifnos? Vi har jo ganske god tid 18 juni til 9 juli:) Marita som jeg skal reise med har aldri vært ute å reist så dette blir stort, men hun overlater all planlegging og avgjørelser til meg sier hun. Alt blir et eventyr for henne sier hun:)! Eller bør vi begynne i andre enden og dra direkte mot Sifnos fra Pireus? Hmmm
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anders

:-)
Hvis du sjekker min reiseskildring fra 2007 så vil du finne at det ikke er noen lett kombinasjon, det der! :-)

Nå har jeg ikke sjekket forbindelsene for iår, men tror ikke de blir noe særlig bedre enn de var da. Mellom Anti og Sifnos finnes ingen forbindelse (har riktignok hørt om en \"post\"-kaike fra Faros og over), og mellom Sifnos og Paros har det stort sett bare vært et par ukentlige avganger via Serifos.
Selv ville jeg begynt med Sifnos, og heller satset på forbindelser sørover, via Milos/Ios/Santorini eller noe. Der er iallfall flere muligheter, om dere enn må innom Naxos og bytte båt der. Det må man stort sett for å komme til Amorgos, enten Skopelitis eller Blue Star.
I fjor vår/tidlig sommer var det satt opp en hurtigbåt-forbindelse fra Santorini til Amorgos, men den ble trukket (vet ikke hvorfor).
Det er jo litt tidlig uansett til å finne ut alle ferjerutene, kan komme mange forbindelser før sommeren :-)

Turid

En gang i fordums tid var jeg på en ferie hvor vi kombinerte Sifnos og Amorgos. Vi reiste med fly til Heraklion. Båt fra Heraklion til Santorini hvor vi var i noen dager. Jeg mener å huske at vi tok båt direkte fra Santorini til Sifnos. Etter noen dager på Sifnos reiste vi med en fiskebåtlignende farkost til Paros, hvor vi etter få timer tok båt videre til Amorgos. Båtreisen fra Amorgos til Kreta foregikk via Naxos med opphold der i noen få timer.
Det er etter regn at fuglene synger!

Gro

Quote from: \"Anders\":-)
Hvis du sjekker min reiseskildring fra 2007 så vil du finne at det ikke er noen lett kombinasjon, det der! :-)

Nå har jeg ikke sjekket forbindelsene for iår, men tror ikke de blir noe særlig bedre enn de var da. Mellom Anti og Sifnos finnes ingen forbindelse (har riktignok hørt om en \"post\"-kaike fra Faros og over), og mellom Sifnos og Paros har det stort sett bare vært et par ukentlige avganger via Serifos.
Selv ville jeg begynt med Sifnos, og heller satset på forbindelser sørover, via Milos/Ios/Santorini eller noe. Der er iallfall flere muligheter, om dere enn må innom Naxos og bytte båt der. Det må man stort sett for å komme til Amorgos, enten Skopelitis eller Blue Star.
I fjor vår/tidlig sommer var det satt opp en hurtigbåt-forbindelse fra Santorini til Amorgos, men den ble trukket (vet ikke hvorfor).
Det er jo litt tidlig uansett til å finne ut alle ferjerutene, kan komme mange forbindelser før sommeren :-)

Takk for svar Anders!
Joda jeg har lest trådene dine og alle andre tror jeg, om Amorges og Sifnos i dag :) Dine hadde jeg jo lest før. Amorgos har jo vært en drøm lenge nå :)

Milos ser jo ut som en spennende øy, om jeg gjør som du foreslår og begynner med Sifnos.  Til Paros  og Naxos kommer jeg vel til fra Milos? Og da klarer vi jo å komme til Amorgos derfra?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Svein~B

Jeg vil anbefale motsatt rekkefølge hvis dere skal hjem igjen via Athen. Jeg ser på Amorgos som den mest avsidesliggende øya av de to. Dra dit først er mitt råd. Det kan dukke opp direkteforbindelser, både GA og NEL har sine melkeruter som jeg aldri helt blir klok på, ikke at jeg har prøvd så veldig heller, men det er likevel lite sannsynlig at disse to øyene havner på samme rute. Sannsynligvis må du via Santorini eller Paros, så en mellomlanding på Antiparos passer sikkert fint. Har du vært på Santorini før? Jeg mener å huske at det går ferje fra Sifnos til Pireus stort sett hver dag om sommeren.

Ellers vil jeg slenge på at jeg mener at det lureste er å ta de to øyene i hver sin ferie. Det fins flere øyer i De vestre kykladene som er verdt å få med seg og Amorgos kan greit kombineres med Astipalea, De små kykladene og Naxos. Jeg synes du skal velge mellom dem.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Gro

Quote from: \"Turid\"En gang i fordums tid var jeg på en ferie hvor vi kombinerte Sifnos og Amorgos. Vi reiste med fly til Heraklion. Båt fra Heraklion til Santorini hvor vi var i noen dager. Jeg mener å huske at vi tok båt direkte fra Santorini til Sifnos. Etter noen dager på Sifnos reiste vi med en fiskebåtlignende farkost til Paros, hvor vi etter få timer tok båt videre til Amorgos. Båtreisen fra Amorgos til Kreta foregikk via Naxos med opphold der i noen få timer.

Ja kanskje det blir via Santorini, jeg tar nok den muligheten som åpner seg:) Sifnos og Amorgos virker å være øyer etter mitt hjerte:) Akkurat passe stor for meg. De minste øyene  i Kykladene er kanskje vel små når min reisepartner ikke har noe ønske om å ligge på stranden hele dagen. Vi trenger noen landsbyer og trange smug å vandre i :) Jeg sendte akkurat noen linker herfra forumet til Marita om Amorgos og Sifnos og hun ble helt betatt :)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

Quote from: \"Svein~B\"Jeg vil anbefale motsatt rekkefølge hvis dere skal hjem igjen via Athen. Jeg ser på Amorgos som den mest avsidesliggende øya av de to. Dra dit først er mitt råd. Det kan dukke opp direkteforbindelser, både GA og NEL har sine melkeruter som jeg aldri helt blir klok på, ikke at jeg har prøvd så veldig heller, men det er likevel lite sannsynlig at disse to øyene havner på samme rute. Sannsynligvis må du via Santorini eller Paros, så en mellomlanding på Antiparos passer sikkert fint. Har du vært på Santorini før? Jeg mener å huske at det går ferje fra Sifnos til Pireus stort sett hver dag om sommeren.

Ellers vil jeg slenge på at jeg mener at det lureste er å ta de to øyene i hver sin ferie. Det fins flere øyer i De vestre kykladene som er verdt å få med seg og Amorgos kan greit kombineres med Astipalea, De små kykladene og Naxos. Jeg synes du skal velge mellom dem.

Joda Svein jeg skjønte fort at det ikke var verdens beste øyer å kombinere, men akkurat nå er jeg litt Ole Brum; Ja takk begge deler!;)

Jeg prøver å finne de mest pitoreske mellomstore øyene i Kykladene for å oppdage dem sammen med Marita. Og om Paros kan være et greit mellomstopp så skal nok altids vi to klare å kose oss en kveld på Antiparos. Hadde vært gøy å få en kveld på \"The Doors\" :)

Av en eller annen grunn så har Santorini aldri fristet, dvs det er jo spektakulært med Fira, men jeg vil jo ha en strand også:) Så for meg har Santorini så langt bare vært flyplass og havn videre. men jeg har forandra mening før jeg ;) he he

Ps har lest litt om små øyene i kykladene i dag, og de virket vel små. Føler litt ansvar for at min skole venninne ikke skal kjede seg. Men den Astipalea skal jeg lese mer om:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

og kanskje Sifnos er litt bedre på slutten som er i begynnelsen av juli. Der det er minst folk da kanskje?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

marjana

18.juni til 9.juli er jo tidlig i sesongen, ikke full båttrafikk enda da heller.
Hvorfor ikke se litt på Blue Star rutene på www.gtp.gr ,så ser du litt hvordan båtsystemet er fra Pireus.
Du må nok innom en øy eller to hvis du skal på \"tvers\" av båtlinjene.
Og det er alltid lurest å begynne lengst ute og dra innover, særlig hvis du legger opp til en sikk-sakk-rute.

Synes du bør få med deg venninnen din på planleggingen, det er jo halve moroa!
Glika i zoi

Gro

Quote from: \"marjana\"18.juni til 9.juli er jo tidlig i sesongen, ikke full båttrafikk enda da heller.
Hvorfor ikke se litt på Blue Star rutene på www.gtp.gr ,så ser du litt hvordan båtsystemet er fra Pireus.
Du må nok innom en øy eller to hvis du skal på \"tvers\" av båtlinjene.
Og det er alltid lurest å begynne lengst ute og dra innover, særlig hvis du legger opp til en sikk-sakk-rute.

Synes du bør få med deg venninnen din på planleggingen, det er jo halve moroa!

Hei Marjana
Joda Marita er med og gleder seg som en unge. Jeg har sendt henne diverse linker og info, bla om Sifnos og Amorgos og hun ble helt betatt  :flower:  Båtrutene er vel litt tidlig å ta stilling til ennå. Men har fått mange gode råd ang mulige kombinasjoner, både her og i et annet forum. Har lest igjennom tidligere tråder, spørsmål og vi er ikke de første som prøver oss på denne kombinasjonen. Har også fått lyst til å gi Naxos en ny sjanse og oppleve litt mer av denne øyen. Vil da prøve å bo i nærheten av Agios Georgios  stranden, og ha dette som utgangspunkt.
Har fått et ønske om å prøve denne \"lille\" båten ( Skopolites eller noe sånt) som går til småkykladene og kanskje ta flere stopp der. Men skal man ta den så er jo drømmen at det er lite vind :colors: Da høres dette ut til å være perfekt som båttur. Hvor lang tid tar denne til Amorgos? :cat:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Svein~B

Quote from: \"Gro\"Har fått et ønske om å prøve denne \"lille\" båten ( Skopolites eller noe sånt) som går til småkykladene og kanskje ta flere stopp der. Men skal man ta den så er jo drømmen at det er lite vind :colors: Da høres dette ut til å være perfekt som båttur. Hvor lang tid tar denne til Amorgos? :cat:

Den lille ferja, skjønnheten som du ser på bildet  :oops:  bruker cirka fire timer fra Naxos til Katapola sånn som rutene er i dag. Da går den innom tre øyer på veien, så du i hvert fall får sett litt av De små kykladene :-)

Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Gro

Ååååååååååååå så fin :) det er jo en passe båttur, så kan man jo bestemme om man vil stoppe på en av småøyene på veien tilbake:)

Den ser jo ut til å være den ultimate \"båtloffe\" båten :cheers:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...