Logg inn med Facebook eller Google!

Fra Rafina til Andros

Started by marjana, 26. Nov 15, 22:40:58

Previous topic - Next topic

marjana

26. Nov 15, 22:40:58 Last Edit: 26. Nov 15, 22:45:34 by marjana
I september i år så dro jeg omsider etter mange år med planer om å dra til Andros i noen dager før jeg dro til Syros.
Nå har jo både Ole og Anders blant annet lagt ut masse bilder og fortalt om Andros før, men jeg legger ut mine likevel.

Det var ca 36-38 grader og veldig varmt da jeg kom til Athen og Rafina. Så i Rafina kjøpte jeg båtbillett til Andros og fant en taverna i skyggen nærme båten med en vifte der jeg satte meg og spiste og ventet på båten. Det ble svalere på båten og utover kvelden. Det tok bare to timer med ferge til havna Gavrio, der jeg skulle bo i tre netter. Hotel Galaxy, der også Anders med sin kjære bodde, er egentlig det eneste valget. De andre hotellene er litt utenfor Gavrio, og er litt dyrere. Hotel Galaxy er så midt på fergekaia som man kan komme, og det var visst slutten på sommeren denne søndagen 6.september siden det var horder med folk som skulle på fergene denne kvelden. Helt knall å sitte på balkongen på hotellet og se på det hele.
Glika i zoi

marjana

Bildene kom  ikke i riktig rekkefølge, så jeg prøver på nytt:
Glika i zoi

marjana

Gavrio er jo en ganske liten havn, men Andros er stor, og alle som skal til og fra øya må via Gavrio. Her er bilder fra balkongen min av alle som skulle dra.
Glika i zoi

Ole

Spennende med noe fra Andros igjen, Marjana! Gleder meg til fortsettelsen! :)

fila

Inspirerende. Seinhøsttur til Andros står langt oppe på ønskelista. Jeg leser og ser så øyet blir stort og vått og venter på mer, Marjana. :D

Anders

Tror du må ha hatt naborommet vårt :-)  Veldig kjekt å se bilder igjen.

marjana

Hyggelig at dere er med!
Neste dag hadde jeg bestemt meg for å ta bussen til Chora Andros. Det går bare noen få busser per dag, så jeg måtte stå opp ganske tidlig. En rute går til Chora på østsiden, en annen buss går til sørdenden av øya.

Bussen gikk langs kysten langs strender med en del hoteller, innom Batsi som er en landsby der de fleste turistene og hotellene er. Etterhvert krysset bussen over fjellene til Chora. Andros er stor, bratt og veldig grønn siden det er mye vann der, og med mange trær. Det er mange sypresser, pinjetrær og løvtrær. Ganske uvant til å være en Kykladisk øy. Det var flere små landsbyer spredt rundt på øya, og det er tydelig å se at øya er ganske velstående. Det var her de rike, greske rederne slo seg ned i sin tid. Nå er det vel velstående Atenere som har hus på Andros.

Chora er en lang gågate med mange fine butikker, kafeer og restauranter.

Glika i zoi

Ole

På tavernaen med de grønne stolene på det siste bildet, spiste vi da vi var der i 2010. Av alle ting kom "mattilsynet" på besøk den gangen, og det tok en evighet før maten kom. Men mat ble det, og den var god! :)

Ellers spennende bilder og kommentarer, Marjana! Jeg følger med videre! :)

marjana

30. Nov 15, 00:08:00 #8 Last Edit: 30. Nov 15, 00:12:30 by marjana
Midt i byen deles byen i to på torvet ved en bueport. Boligstrøket begynner etter bueporten. Torvet er hyggelig og fullt av serveringsteder rundt det hele under mange platanlønnetrær. Det var fullt av folk da jeg var der på formiddagen. Det var både mange lokale og turister.
Her ser man også bystranda til venstre og en annen fredeligere strand til høyre.

Ned trappen til venstre ligger det moderne museet. En avdeling er til venstre der man kan se den faste samlingen. Det er både greske kunstnere og verker av internasjonale kunstnere. Museet er ikke så stort, men det var en fin utstilling av samlingen. I bygget til høyre viser de forskjellige separatutstillinger, og i sommer var det en om en av de tidlige modernistene, Man Ray. Det var en biografisk utstilling om Man Ray, og de viste også en god del verker av ham. Anbefaler museet hvis man er i Chora, men det var dessverre ikke lov å fotografere der.

(Jeg får ikke lagt bildene i riktig rekkefølge her av en eller annen grunn. Bilde 28 av museet kommer før bilde 26 av torvet).
Glika i zoi

marjana

Takk for alle liker!
Etter et besøk på det moderne museet, så gikk jeg videre nedover trappen til venstre side av byen, helt ned til sjøsiden.
Der var det et lite kapell og flott utsikt bort til enden av byen med ruinen av den venetianske borgen, og ikke minst det fascinerende fyret! Noen kjenner det kanskje igjen fra et gresk frimerke?
Det gikk noen bratte trapper opp til byen fra sjøsiden. Jeg gikk opp en av trappene nesten ved enden av byen.

Glika i zoi

Tjorven

Herlige bilder, Marjana  ;D Artig å bli med deg på tur, vet jo at du har hatt lyst på et Androsbesøk lenge. Kjenner igjen følelsen av å sitte på en balkong og følge med på livet i havna, og båter som kommer og går. Stemning, sukk  :-* Det var skikkelig liv og røre der den kvelden, virka som om hele Andros var på reisefot  ;) Da tenker jeg det var ekstra godt å vite at dette var din første kveld der  ;D
Husker bildene til Ole fra Chora, så artig med et "gjensyn". Synd du ikke fikk lov å fotografere fra museet, men det hørtes ut som en fin opplevelse iallfall. Gleder meg til fortsettelsen  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

04. Dec 15, 16:27:00 #11 Last Edit: 04. Dec 15, 16:29:07 by marjana
Takk for hyggelig kommentar, Tjorven, og det var fint på Andros.

Etter å ha vært på sjøsiden og sett på fyret, gikk jeg opp en av trappene og havnet ved enden av byen i boligstrøket. Jeg gikk gjennom en smal gate og kom ut i gågaten igjen. Ved kirken var det en ganske stor plass der det var noen barn som lekte og det var deilig skygge under trærne, for det var fortsatt ca 36 grader. Jeg tok bilder av husene nedenfor kirken. Jeg fulgte gågaten til enden og kom til badeplassen der man ser over til den lille øya med den venetianske borgen. Det var tydeligvis en populær badeplass for det kom stadig folk bare med et håndkle for et bad i varmen.
Jeg gikk så tilbake til torvet.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...