Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

JohnS

Quote from: fila on 11. May 13, 08:21:28
På vestkysten av "foten" til Meganisi ligger Papanikolis-grotten der kaptein Latridis gjemte ubåten Papanikolis under 2. verdenskrig mens de bunkret mat og vann vha lokale fiskere. Denne ubåten ble bestilt etter første verdenskrig og bygget i 1925-1927. På tross av alder og mange mekaniske problemer var den aktiv under andre verdenskrig.



Jeg har visst ikke sett dette før, så litt forsinket kom jeg på et godt råd:  De fleste som besøker denne grotten, får den med seg på båtturer fra Lefkas, og den er en flott opplevelse.  Hvis dere vil ta en slik tur, så sjekk når dere kjøper billett at båten virkelig går inn i grotten.  Flere av båtene har så høy mast at de ikke kan gå inn, og man må nøye seg med å se grotten fra utsiden.  Det blir ikke den samme magiske opplevelsen, for å si det mildt....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

Helt enig med JohnS. Vi reiste med Nicolaos og den gikk inn i grotten og snudde der.



Her ligger Nicolaos i havn i Frikes, Ithaki

fila

Moni Evangelistria ligger en liten kjøretur, eller en litt lengre spasertur, nord for Skiathos by. Klosteret ble grunnlagt i det 18. århundret og det greske flagget vaiet over bygningene i 1807. Dette er et av de vakreste klosterne vi har besøkt i Hellas. Klosteret spilte en viktig rolle i frigjøringskrigen. General Kolokotronis og hans allierte var bl.a her ifm planleggingen av motstanden.

      

      

                   

fila

Mange av dere i HF har vært på akkurat dette stedet. Jeg syntes det var litt "magisk" å komme dit og beskue Naxos' landemerke på nært hold.
Portara står på Palatia, som en gang var landfast, men nå er en egen liten øy knyttet til Naxos med en molo. (Middelhavet har steget betydelig siden antikken.)
Portara er inngangen til en uferdig tempel og vender direkte mot Delos, Apollo's fødested. Av den grunn mener de fleste forskere at tempelet ble dedikert til Apollo, men noen tror det ble bygget til ære for Dionysos, som ble tilbedt på øya Naxos.
Tempelet ble påbegynt rundt 530 f.Kr. av tyrannen Lygdamis, men bare veggene ble ferdig før han ble styrtet i 506 f.Kr.
I det 5. og 6. århundre e.Kr., ble tempelet omgjort til kirke. Under venetiansk og tyrkisk styre ble det demontert og marmoren ble brukt til å bygge et slott. Døråpningen (Portara) var imidlertid så stort og tungt det kunne ikke brukes, så det blir stående alene blant ruinene.

      

   

fila

Nede i havnen i Pythagorion ventet Ag. Thekli med kaptein Vassili med mannskap (kona og sønnen). 0945 la vi ut og gikk vel en time vestover sørkysten til vi kom til Samiopoula, øya der kapteinen er født og der foreldrene ligger begravet ved den lille kirken oppe i åsen. Vi ble satt i land og gikk over øya til en helt nydelig liten sandstrand. Etter et herlig bad i deilig vann gikk vi opp til tavenaen ved kirken til lunch. Et helt nydelig sted. Vi spiste stekt fisk, gresk salat og retsina. Etter en flott stund gikk vi ned til kaia og geitene. Så startet turen hjemover.  Ouzo, tomat og agurk ble servert (appelsin med kanel og søt vin på tur ut) om bord, vi fikk også badet på tur hjem. Vi var tilbake i Pythagorion litt før kl 1800.

      

      


fila

Kourosen i Apollonos, også kjent som Kolossen Dionysos, er 10,70 meter høy og 80 tonn tung uferdig statue av lys grå Naxosmarmor. Det ligger i et gammelt steinbrudd nær Apollonos, en liten by i den nordlige delen av Naxos. Statuen fra den arkaiske perioden i antikkens, 6-700 år f.Kr.
Statuen har også blitt tatt for å være en statue av Apollo pga nærheten til byen Apollonos.
En liknede statue finnes også i Flerio på Naxos.

Apollonos:



Kourosen:

      


fila

17. Jul 13, 12:26:04 #54 Last Edit: 13. Jan 15, 15:07:36 by fila
Et stort jordskjelv rammet de sørlige joniske øyene i Hellas den 12. august 1953. I midten av august var det over 113 registrerte jordskjelv i regionen mellom Kefalonia og Zakynthos. Skjelvet målte 7,2 på Richters skala, og det hevet opp hele øya Kefalonia med 60 cm og forårsaket omfattende skader på øyene Kefalonia og Zakynthos.
Også fastlandet ble berørt og den lille byen Playia (Old Playia), som ligger like sør for broen over til Lefkada, ble i ettertid tvangsevakuert på grunn av stor rasfare i det bratte terrenget byen lå i.

      

      

      


fila

Noen minutters kjøring fra Pythagorion ligger Heraion, et sted som er viet til gudinnen Hera. Det er gjort funn som tyder på at det, i alle fall, har vært 7 templer på dette stedet. Det tidligste ble kanskje bygget i det 3. årtusdenet f.kr. I det 5. århundret e.kr ble det bygget en kristen kirke på stedet. Dette er historisk grunn, vel verdt et besøk når man er på Samos.

      

      

                   

Tommy

Tsipouro, Kali Limni Karpathos. En väldigt magisk känsla infinner sig garanterat efter ett glas eller två :)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

fila


Magnolia



Dette er ett av mine greske, magiske øyeblikk. Vi forstår hverandre - uten ord.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

fila

Fantastisk bilde fullt av stemning, Magnolia. :)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...