Logg inn med Facebook eller Google!

Athen

Started by Svein~B, 16. Aug 09, 17:20:17

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"Frappe\"
Quote from: \"Svein~B\"Vi er tilbake i Plaka. Jeg vet ikke hvem Lysikrates var og hva han ellers gjorde,

Han var politiker!

Camilla


Takk for opplysningen, Camilla   :-)

Her ser vi enda litt mer av ruinene under Akropolis-muséet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

03. Oct 09, 12:22:51 #49 Last Edit: 07. Feb 12, 14:00:00 by Svein~B
Her befinner vi oss i Dionysos-teatret. Det ligger rett ved Akropoli metrostasjon, det ligger på veien mellom Akropolis-muséet og selve Akropolis og det ligger bokstavelig talt rett rundt hjørnet fra Plaka. Som jeg har sagt i en annen tråd, vil jeg anbefale at du går gjennom Dionysosteatret når du går fra Akropolis-muséet til selve Akropolis.

Du kan besøke Dionysos-teatret med en av de ekstrabillettene du får når du kjøper billett til Akropolis, så om du ikke har vært på Akropolis ennå, men skal dit, kjøper du billetten til Akropolis i inngangen til Dionysos-teatret. Da blir inngangen her i praksis gratis.

Teatret, sånn det ser ut i dag er fra cirka 400 år før Kristus, men det var teater her før det også. Legg merke til marmorsetene forrest. De var reserverte plasser for de som hadde bestemte posisjoner og hvem de tilhørte var risset inn i marmoren. I midten satt presten til Dionysos og til høyre for ham, representanten for oraklet i Delfi. Totalt rommet teatret cirka 17 000 (Rough Guide, Directions, Athens, 2007 : 59).
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Johanne

Fine Athen bilder som vekker mange gode Athen minner :). Ja, vi kjöpte också Akropolis biljetterna vid den inngången som du berättar om Svein och fick då med oss Dionysos teatret på väg upp. Fint med en stopp på vandringen upp mot Akropolis :)

Svein~B

04. Oct 09, 15:54:59 #51 Last Edit: 07. Feb 12, 14:01:09 by Svein~B
Takk for hyggelig kommentar, Johanne  :-)

Her ser vi ut over teatret og byen. Til venstre i bildet ser vi Hadrians bue, Olympion og stadion.

Jeg vil si at jeg synes at området sør for Akropolis er en veldig hyggelig del av byen. Jeg har bodd der i de to siste oppholdene mine i Athen. Det skal jeg komme tilbake til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

05. Oct 09, 10:32:32 #52 Last Edit: 11. Feb 12, 11:58:14 by Svein~B
Det var flere bygninger langs sørsida av den høyden som Akropolis ligger på. Her holder de på å gjenoppbygge det som ble kalt Den doriske stoa som opprinnelig ble bygget rundt 300 år før Kristus.

En stoa var en søylegang som var åpen ut mot en markedsplass eller lignende. Innenfor var det butikker og verksteder. Det kommer flere stoer senere i tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

06. Oct 09, 14:18:59 #53 Last Edit: 11. Feb 12, 11:58:44 by Svein~B
Her har vi kommet til et annet teater. Dionysosteatret ligger lengst øst på sørsida av Akropolis-høyden, i den vestre enden ligger dette teatret som heter Herodes Atticus Odeon. Det ble opprinnelig bygget rundt år 170 etter Kristus. Det ble gjenoppbygget på 1950-tallet. Du får ikke komme inn annet enn når det holdes konserter, men du kan se ned i teatret fra punkter høyere i terrenget, slik vi gjør her.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg har postet noen bilder av utsikten fra Akropolis i en annen tråd, men jeg vil også poste noen i denne tråden. Her ser vi deler av Plaka og sentrum fra utsiktspunktet lengst øst på Akropolis. Dette er det ene av to utsiktspunkter midt i Athen. Det andre er Lykavittos som vi ser øverst til høyre i bildet. Jeg vil absolutt anbefale begge et besøk. Jeg var oppe på Lykavittos under mitt første besøk i Athen, men jeg har ingen digitale bilder å vise dere fra den turen. Lykavittos er en ganske spiss høyde omgitt av byen på alle kanter. Derfra kan du blant annet se Akropolis på avstand. Utsikten fra Akropolis er likevel mer interessant fordi du er nærmere de mest interessante delene av byen, det vil si Plaka, sentrum og severdighetene i området rundt Akropolis.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ouzolina

Tak for kigget .... Nu ved jeg, hvad der venter mig i december.

Mette
Skopelit på deltid

Svein~B

Quote from: \"ouzolina\"Tak for kigget .... Nu ved jeg, hvad der venter mig i december.

Mette

Bare hyggelig, Mette. Håper du får en fin tur  :-)

Her ser vi ned på sørsiden av Akropolis og vi ser vestover. Her får dere et lite inntrykk av hvor bratt det er. Under de korintiske søylene, til venstre i bildet, er det en grotte. Den kalles Thrasyllos-monumentet.

Nede til høyre i bildet, ser vi litt av Dionysos-teatret. Fra midten av bildet mot venstre ser vi Olympion, Hadrians bue, Stadion og litt av Zappion.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har vi forflyttet oss til nordsida av Akropolis og ser ut over Agora, det som var markedsområdet i det antikke Athen. Den store bygningen til høyre i bildet er Attalos stoa. Tempelet litt til venstre for midten av bildet kalles Hefestion. Vi skal se dem begge på nært hold senere i tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Areopagos er en noe lavere høyde vest for Akropolis. Dette er også et utsiktspunkt. Du har selvfølgelig fin utsikt mot Akropolis og du har flott oversikt over Agora.

Høyden er kjent fra historien. Det skal ha vært en filosofisk skole her i antikken. Det ble holdt politiske møter og rettmøter her i antikken. Senere skal apostelen Paulus ha holdt minst én tale på denne høyden og da skal han ha omvent Dionisios som skal ha vært den første biskopen i Athen.

Hvis du kommer fra Akropolis, går du til høyre rett utenfor porten. Da kommer du rett til Areopagos.

Her er vi på baksida av høyden og ser hvor du stiger opp på høyden. Det kommer utsiktsbilder tatt derfra senere i tråden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Hvis du, etter å ha vært oppe på Areopagos eller Akropolis, vil gå korteste veien til Agora eller sentrum, går du denne veien. Den heter Theorias. Det er til høyre når du kommer fra Akropolis og til venstre når du kommer ned igjen fra Areopagos. Et stykke nede i veien, går det en sti til venstre som fører ned til Agora. Fortsetter du et stykke til, går det etter hvert bratte trapper ned til Monastiraki og Forum. Fortsetter du videre rett fram, kommer du gjennom Anafiotika til Plaka.

Det er Lykavittos vi ser i horisonten.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...