Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

Jeg snur ryggen til de to steinløvene oppe i åskammen og begir meg nedover, - ut av byen
Det er enkelt å følge anvisningene.

Deler av stien er relativt gjengrodd, og et par steder må jeg "bryte meg" gjennom noen provisoriske gjerder.
Jeg håper jeg fikk lukket de forsvarlig etter meg, så ingen dyr kom på videvanke.

Det ble ikke sa mange bilder nedover i olivenlundene, men det var fascinerende å se skjæringene i landskapet der ravinen går.
KariK

kaka

Etter å ha gått gjennom et par olivenlunder, - der jeg nøt stillheten som bare ble brutt av deilig fuglekvitter, tok jeg veien opp til Kalives.
Rett før jeg kom opp i byen sto et løypeskilt mot Pedino, - men dit skulle jeg jo ikke.
Jeg tok en liten runde i byen (fort gjort :) ) for å se meg rundt, og finne stien ned til ravinen via Likaki klosteret.
Jeg hadde jo kommet opp derfra for mange år siden, og trodde jeg visste hvor jeg skulle gå, men fant ikke ut av det.
Til slutt tok jeg mot til meg og ropte "Hello" i retning et hus der jeg hørte stemmer. En meget hyggelig dame kom ut og forklarte.
Hun anbefalte ikke "den smale sti", men ba meg gå tilbake til skiltet og ned i ravinen, litt lengre å gå, men lettere å finne fram, -så dag gjorde jeg jo det :)
KariK

kaka

Turen ned til ravinen var jo veldig fin og grei, - med olivenlunder på begge sider i øverste del.
Da jeg var tilbake i Kardamili, spurte "Mr, Oliven, - Yannis i svingen" (som lager de fineste ting av oliven og urter) hvordan turen min hadde vært.
Jeg fortalte hvor jeg hadde gått, og at jeg måtte spørre for å finne stien ned mot Likaki. "There is no other way" kunne han fortelle.
Men, han fortalte stolt at han hadde olivenluntrær ved stien der jeg gikk ned. "Beautifull!"
Han er jo så inderlig glad i alle oliventrærne sine  :) - og vi er mange som har hatt glede av det som kommer ut av den kjærligheten!
KariK

kaka

Jeg må alltid ta en titt ut av vinduet i 2. etg. på vei ut eller inn.
Som Portara er et av Naxos mest fotograferte steder, er kanskje patioen på Patrearxeas et av Kardamilis mest fotograferte
(av Lilleputs gjester, i hvert fall? ) :)
KariK

kaka

Neste dag gikk turen igjen via Agia Sofia, -og denne gangen veien nedover mot Sotirosklosteret.
Da går jeg på andre siden av ravinen.
Etterhvert så jeg over til Kalives og Prosilio, der jeg kom fra dagen før. Nede i ravinen lå Likaki klosteret. Jeg forsøkte å finne ut hvor jeg kunne gått første gangen jeg gikk derfra og opp i Kalives. Det var nok en lite brukt sti, som antagelig endte opp der jeg antok at Yannis har oliventrærne han hadde fortalt meg om.

Det var fint å se over kløften, - og et intenst grønt og vakkert område å gå i.
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Det er artig å følge deg her Kaka sammen med fine bilder.
Dag.

kaka

Et bilde til (mere zoomet) som antagelig viser den omtalte olivenlunden.
KariK

kaka

Det er mange vekster lans veien, og noen lurer jeg på hva er.
KariK

kaka

Litt før veien går helt ned til Sotiros klosteret, svinger en sti opp mot Chora. Der oppe skimtet jeg det lille huset jeg oppdaget for mange år siden da jeg prøvde meg på stien ned (som jeg aldri fullførte)

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å gå så lang tur denne dagen, men her så jeg muligheten til en ny erfaring jeg lenge hadde tenkt på :)
Fin sti oppover!
KariK

Athina

Så spennende! Gleder meg til fortsettelsen :)
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

- jeg går sjelden inn i kapellene, jeg, Athina.
Det blir nok ingen slik fortsettelse her som du kanskje håpet på.
Jeg får ha det igjen til neste tur :)
KariK

dagstaalesen@hotmail.com

Var det mulighet for å gå inn ?
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...