Logg inn med Facebook eller Google!

Hellasforum, - og Hellasforum

Started by kaka, 09. May 12, 18:50:15

Previous topic - Next topic

JohnS

Quote from: IngeS on 20. Mar 14, 15:38:31
Jeg tror nok de aller fleste medlemmer i forumet kan skrive såpass at de forteller litt om sine opplevelser.


De fleste kan nok det, men her er det ikke først og fremst spørsmål om å kunne, men om å ønske, ville, gidde eller interessere seg for.  Og jeg synes folk må få gjøre akkurat som de vil på den måten.  Synes ikke noen skal føle noe press for å skrive som "betaling" for å dra nytte av informasjonen her.  Vi skal huske at nettet  er det aller viktigste stedet å skaffe seg informasjon nå, enten det er matoppskrifter, reisemål, nyheter eller bussruter, og folk er vant til å bruke informasjon på nettet uten å legge inn noe selv.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

20. Mar 14, 18:03:07 #61 Last Edit: 20. Mar 14, 18:05:53 by Tjorven
Enig med både mouche, Inge og JohnS her. For at det skal bli et levende forum, må noen skrive/legge ut bilder, uten at noen skal føle seg presset til det. Mange bruker nok HF kun som et sted for å skaffe seg informasjon og få ideer til greske reisemål, uten at de tenker på å bidra selv. Helt greit å være "usynlig" og passiv bruker selvfølgelig. Andre hiver seg utpå og spør om råd og info, og får det oftest i rikelig monn. Det er kjekt å høre at vi har vært til inspirasjon og hjulpet med valg av feriemål osv, men der ender det oftest. Det hadde vært veldig kjekt om de kunne ha gitt litt tilbakemelding etter ferien også  :)  Tenker ikke på at det skal være noen "avhandling" som visse av oss (ehhh  :D ) liker å bedrive tida med, men noen ord om hvordan DE opplevde SIN ferie. Det igjen gir jo nye inntrykk og erfaringer som flere kan dra nytte av, og samtidig vil det vise seg om infoen, tips og råd vi ga faktisk var nyttige for dem  :)

Må påpeke at dette ikke er noe jeg selv (og sikkert ikke andre heller) forventer, men det hadde jo vært greit, samtidig som det gir litt "nytt blod" til forumet  :) Håper dere tar det som en liten oppfordring, uten at det skal føles som noe press  ;)  Andre er kanskje usikre og syns det er litt skummelt å bidra med slikt selv, det er tryggest å bare la være. Det syntes iallfall jeg da oppdaga dette forumet  :-X  Det varte ikke lenge, og nå er jeg fullstendig avhengig  ;D  Kanskje litt vel mye aktiv  :-[  men så er jeg jo ikke på FB da, og bruker desto mer tid her inne  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Quote from: Tjorven on 20. Mar 14, 18:03:07
Det er kjekt å høre at vi har vært til inspirasjon og hjulpet med valg av feriemål osv, men der ender det oftest. Det hadde vært veldig kjekt om de kunne ha gitt litt tilbakemelding etter ferien også  :) 


Jeg vil faktisk nesten gå så langt som til å si at det skulle bare mangle, og er dermed også en liten takk for den "jobben" man har gjort, en takk vi alle sikkert setter pris på selv om vi er godt voksne.

Anders

Jeg vet ikke riktig hvorfor jeg skriver og deler på den måten jeg gjør... vil bare fortelle om en opplevelse? Uten noen spesielle behov for takksigelser eller ovasjoner, ei heller med noe "spesielt" ønske om å påvirke andres valg. Og det er vanskelig å gjøre det på samme måten på Facebook... jeg har vel til dels vært ganske "utleverende"? Det er mye lettere i et slikt nettsamfunn som Hellasforum, hvor man får følelsen av å ha "sine rundt seg". Men enig med Tjorven... de som ber om råd og vink kan gjerne komme tilbake med litt opplysninger om hvorvidt det var gode eller verdsatte råd.... eller helt på jordet for vedkommende. Og det hadde jo bidratt til å sprite opp forumet også?

Tjorven

Og bare for å ha sagt det også: Jeg forventer absolutt ingen "takksigelser" for det jeg deler av f.eks reiseskildringer  :o  Men må jo ærlig innrømme at det er inspirerende at disse blir satt pris på, det gir en ekstra lyst og glede ved det å dele  :)  Det jeg tenker på i denne sammenhengen er tilbakemeldinger fra folk som har fått råd og tips, et lite inntrykk fra deres ferie, som vi alle kan dra nytte av, enten det var positivt eller negativt.
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Jeg har fått veldig mye inspirasjon her inne, og plukket tips. Noe har til og med ført til at jeg har fått push til å besøke steder jeg ellers ikke ville besøkt.

Men, for meg er Hellasforum mye mer enn et oppslagsverk jeg besøker dersom det er noe jeg vil finne ut av.
Jeg nyter også bilder og beskrivelser fra steder jeg neppe kommer til å besøke, - bare gleder meg over det jeg ser og leser :)

Jeg har vel kommet til at grunnen til at jeg "bor" her inne, er nettopp det at Hellasforum er er så mye mer enn et oppslagsverk.
Jeg liker at det er plass for å dele tanker, inntrykk fra andre steder enn Hellas, bøker og musikk vi liker (eller ikke liker), osv,
- at vi har en skipper som orker å lage adventskalender til oss, år etter år...  osv...

Jeg har ingen forventninger om at alle medlemmer skal bidra like mye, og har ikke motforestillinger mot at mange velger "passivt medlemsakp".
Derimot ville jeg nok kjedet meg dersom det bare ble et slags oppslagsverk (men jeg vil jo gjerne ha det, - når jeg trenger det  ;) )



KariK

Tjorven

Vel talt, kaka, er så hjertens enig i din oppfatning og bruk av forumet   ;D  Føler det på akkurat samme vis som deg   :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Kaka, neste gang det er et Hellasforum der vi møtes på ordentlig så må du også bli med! Det er så hyggelig å treffe folk på kryss og tvers som faktisk trives godt i Hellas.
Forumtreffet i september (2013) viste jo hvilke flotte folk vi er, og ikke bare foran dataen.
Glika i zoi

JohnS

Jeg reiser til Hellas to uker i slengen to ganger i året, og jeg må si det sitter fryktelig langt inne å tilpasse en reise til en dag/kveld med en gjeng nordmenn, om de er aldri så hyggelige (og det tror jeg de er).  Jeg har fundert litt på om jeg hadde stilt opp hvis jeg hadde vært på riktig sted en gang et slikt treff hadde blitt arrangert, og jeg må ærlig talt si:  Jeg aner ikke!   Men så er jeg vel rimelig sær også da.....    ;D
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Siden det var jeg som nevnte "en takk" så vil jeg bare avklare at jeg aldri har skrevet et ord her, eller på andre fora, for å få en takk, men det er noe som heter alminnelig høflighet. Når jeg kjøper og betaler for en vare i en butikk og får varen utlevert så sier jeg også "takk" selv om jeg har betalt for varen i dyre domme og selger har tjent gode penger på salget. Nordmenn scorer ikke høyest på alminnelig høflighet!

ingaberentine

21. Mar 14, 20:06:43 #70 Last Edit: 22. Mar 14, 10:23:03 by ingaberentine
Hellasforum vs FB's Hellasforum.

Først av alt, hvorfor oppsøker folk flest sider som Hellasforum være seg .net/FB? Jeg tror de aller, aller fleste gjør det fordi de vil skaffe seg informasjon om Hellas og steder å besøke når man først skal reise til Hellas på ferie. De fleste er som sagt trolig ute etter informasjon som et oppslagsverk og har ingen intensjon om selv å delta, annet enn og kanskje våge å spørre om konkrete ting/steder man gjerne vil vite litt mer om. Dessuten er jo både .net og FB en del av Internet hvor det absolutt ikke e noe krav om å delta aktivt, det er helt ok å være passiv

Jeg tror at den yngre garde som er vant med å bruke FB til daglig, lett søker etter FB-grupper hvor man kan finne informasjon om Hellas og da er jo Hellasforum på FB en ypperlig gruppe. Mange er helt sikkert fornøyd med det de finner der og kanskje i hundrevis av andre grupper som har med Hellas å gjøre, være seg på skandinavisk eller engelsk.

Hvem bruker Hellasforum.net? Vel det må vel sies at de aller fleste av oss som er mer eller mindre med å bidra til denne gruppen, at mange av oss er godt voksne, se på dem som treftes på Naxos i høst og jeg selv er i samme aldersgruppe, og at mange av oss har veldig lang fartstid med å reise til Hellas. Mange av oss, har som vi sier det her hvor jeg bor "Hellas på maden", vi kan snakke om Hellas i timevis om vi er så heldige å finne noen som vil høre på. Jeg sier ikke at alle er slik og for all del det er ikke noe galt i å være slik heller, håper jeg da, for jeg er absolutt en av dem som tenker Hellas hver eneste dag. Jeg kan jo ta et eksempel at jeg i kveld er i London sammen med en gjeng på 5 andre og at jeg drar disse med meg på gresk restaurant nå i kveld, mange vil nok undres også hvorfor jeg bruker tid på å lese og bidra her på Hellasforum.net med et litt lengre innlegg mens jeg er på weekendtur til London........ Men det var bare en bisetning, mitt poeng er at Hellasforum.net og mange av dem som bidrar der gjør det fordi de er svært glad i Hellas og er glad for at de har funnet et forum hvor mange av de andre er i samme situasjon.

Det gjør jo Hellasforum til et forum hvor det over tid har blitt samlet veldig mye god informasjon og jeg tror mange "bare passivt" er ute etter denne informasjonen. Personlig synes jeg det er helt glimrende om de finner svar på sine spørsmål, på Hellasforum.net. Da har vi jo klart å hjelpe noen og kanskje disse også over tid kan bli like glad i Hellas som mange av de som er aktive her er.

For meg blir det helt ok med både og, når det gjelder .net/FB og helt ok at folk er helt passive, jeg håper og tro allikevel de har kanskje har funnet svar på noen av sine spørsmål og det er vel det viktigste. De av oss som vil ha mer, bidrar jo så godt som vi kan være seg på .net eller FB eller begge steder"¦"¦"¦"¦"¦

Tjorven

Godt innlegg, Ingaberentine, og du viser jo også tydelig hva Hellas og Helleasforum betyr for deg når du t.o.m deltar i debatten fra London  ;D  Håper du hadde ei hyggelig helg, og at den greske maten smakte der også  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...