Logg inn med Facebook eller Google!

Sikkerhet

Started by Svein~B, 13. Sep 14, 19:17:06

Previous topic - Next topic

Svein~B

Hva er sikkerhet på reisen og hvor viktig er det?

Sikkerhet handler om å komme fram dit man skal og hjem igjen, uten nevneverdige skader verken på kropp eller sinn.  Det handler om problemfri ferie. Det handler om å være trygg, sånn at du kan slappe av i ferien.

Det handler i første omgang å komme seg av gårde i det hele tatt. Det er lurt å legge en god plan for første del av reisen, altså mellom hjemmet og flyplassen. Hvis du ikke rekker flyet, er ferien allerede mer eller mindre ødelagt. Det koster som regel ikke mye å legge inn litt ekstra marginer, likevel velger mange å ikke gjøre det.

Forsikring er viktig, men vel så viktig er det å ta forholdsregler, så du unngår skadetilfellene, så langt det er mulig.


Å komme tidsnok til flyet

Flyselskapene anbefaler at du møter fram på flyplassen to timer før avgang. De har også en siste frist for innsjekking og en siste frist for frammøte ved utgangen til flylet. Overholder du ikke disse fristene, risikere du å ikke få bli med flyet.

Reiseforsikringselskapene dekker vanligvis uforutsette forsinkelser, forutsatt at du har beregnet minst to timer overgang, ellers ikke. Hvis du for eksempel skulle bli forsinket i sikkerhetskontrollen, vil flyselskapet som regel si at det er utenfor deres kontroll og derfor vil de verken vente eller gi deg ny billett. I sånne tilfeller kan du få dekket innhenting av reiserute, forutsatt at du har beregnet to timer overgang.

Hvis du kjører egen bil til flyplassen, må du huske på at det tar tid å finne parkeringsplass og komme seg fra parkeringsplassen til terminalen.


Bagasje underveis til og fra Hellas

Det er viktig å passe godt på bagasjen underveis. Hvis du ikke gjør det, kan den for det første bli stjålet. Det er også fare for at din bagasje kan bli brukt til noe kriminelt hvis den faller i urette hender. På flyplasser og jernbanestasjoner regnes ubevoktet bagasje som en sikkerhetsrisiko. Derfor kan du risikere at den blir fjernet og destruert.

Jeg vil anbefale at du sjekker inn så mye som mulig av bagasje. Gjør det så tidlig som mulig, så er du kvitt den og kan deretter vandre fritt omkring med bare håndbagasjen.

Hvis dere skal shoppe eller lignende, kan det være lurt, hvis dere er flere i følget, at noen sitter i ro på ett sted og passer på bagasjen mens de andre vandrer.

Ta vare på den bagasjekvitteringen som du får ved innsjekkingen. Den er en sikkerhet i forhold til å kunne spore bagasjen hvis den skulle komme bort. Det at den er veid og vekten står på kvitteringen er også en sikkerhet hvis det skulle skje noe kriminelt med den som at noe er stjålet eller noe er puttet oppi.

Sjekk at det står riktig flightnummer og destinasjon på bagasjekvitteringen. Eller blir kofferten feilsendt. Gå tilbake til skranken med en gang hvis du oppdager at det er feil.

Ikke ha verdisaker i bagasje som skal ekspederes. Sørg for å ha alt som du ikke kan klare deg uten og alt av verdi i håndbagasjen. Bagasje som ekspederes kan komme bort eller bli forsinket. Du vil da som regel få hjelp både av flyselskap og av forsikringsselskap til kjøpe nye ting. Sørg for å bare ha ting som lett kan erstattes i den bagasjen som du ekspederer.


Sikkerhetskontroll på flyplassen

Før du kan gå om bord i flyet, må du gjennom en sikkerhetskontroll. Det er for å sikre at ingen har med seg noen farlige gjenstander om bord i flyet. Den er med andre ord der for din egen sikkerhet. Tenk på det hvis du irriterer deg for at det går tregt eller at du blir stoppet. Vær glad for at de er nøye.

Det som skjer er at du må legge store vesker på et bånd. Mindre vesker, jakker og lignende ting legger du i en liten kasse som du sender på det samme båndet. Det er for at de skal gjennomlyse tingene, så de kan se det om det er noen ting der som ikke burde være der.

Hvis du har noe løst av metall på deg, bør du ta det ut og sende det i en liten boks på båndet. Metall er blant det som gir utslag og du vil måtte gå tilbake eller du vil bli tatt til side for nøyere kontroll.

Du kan ikke ha noe flytende i håndbagasjen, bortsett fra i små beholdere på maksimalt 100 milliliter som du har i en gjennomsiktlig pose på maksimalt en liter og som kan åpnes og lukkes. Den må du ha i hånda når du går igjennom kontrollen. Husk at kremer, leppestift og lignende også regnes som flytende.

Når du har sendt det som skal sendes på båndet, må du selv gå gjennom en portal ved siden av. Der vil det pipe hvis du har noe av metall på deg. I noen tilfeller vil du måtte ta av deg belte og sko og gå gjennom på nytt eller du vil bli tatt til side for ytterligere kontroll.

Noen ganger vil du bli spurt om du tillater visuell kontroll av håndbagasjen. Hvis du sier nei, må du regne med å bli tatt med et annet sted og du må likevel vise det du har i veska.

Noen ganger må du ta av skoene og de blir sendt til gjennomlysning eller sjekket i et spesielt apparat.


Flysikkerhet

Fly er en av de tryggeste transportmåtene som fins. Det er mye farligere å ferdes med bil. Likevel er mange redde for å fly.

Det er altså forholdsvis trygt å fly sammenlignet med andre reisemåter. Likevel er det ting du selv kan gjøre for å gjøre det enda tryggere. I tilfelle noe skulle skje, gjelder det å ha den rette innstillingen og være forberedt.

For å gjøre flyturen tryggere for deg selv og andre, les sikkerhetsbrosjyren som ligger i stollomma og følg med på sikkerhetsdemonstrasjon. Da er du bedre forberedt hvis det skulle skje noe.

Merk deg hvordan den nærmeste nødutgangen er. Hvis du sitter ved en nødutgang, sett deg inn i hvordan den virker.

Alkohol sløver. Det hjelper kanskje litt på flyskrekken, men samtidig gjør det at du fungerer dårligere når du trenger skjerpede sanser. Det kan koste liv, ditt eget eller andres. Derfor kan du bli avvist ved utgangen om du er synlig beruset eller flyet kan gjøre en ikke planlagt mellomlanding for å kvitte seg med berusede personer. Det kan bli svært kostbart å være den personen som de må kvitte seg med.

Følg de anvisningene du får fra personalet. De vet bedre enn deg hvordan det er best å forholde seg. De er der for å hjelpe deg.

Det hender at det er urolig luft der oppe. Det kalles turbulens. De prøver så mye som mulig å fly utenom, men det er ikke alltid mulig. Derfor er det lurt å ha setebeltet fastspent hele tida når du sitter i stolen. Hvis det er ventet mye turbulens vil du få varsel om det. Da må de som ikke sitter sette seg og spenne seg fast. Å ikke gjøre det, kan være farlig. Det blir heller ikke foretatt noen servering hvis det er ventet mye turbulens.

Håndbagasjen skal plasseres ett av to steder: under setet foran deg eller i hattehylla over deg. De som sitter på første rad og de som sitter ved nødutgangene må ha håndbagasjen i hattehylla. Der er det ikke lov å ha noe på gulvet under avgang og landing. Når du åpner luka på hattehylla, vær veldig oppmerksom, så ikke noe faller i hodet på den som sitter rett under.


På ankomstflyplassen

Pass på å være til stede når bagasjen kommer og hold øye med båndet. Ellers risikerer du at noen andre stikker av med din bagasje. Det trenger ikke å være av vond vilje, det kan simpelten være en annen turist som tar feil. Ergerlig er det uansett, spesielt hvis du ville rett av gårde til en annen øy, men må være igjen og vente på bagasjen.

Pass godt på barna i ankomstområdet. Det er ofte trengsel og kaos, de kan fort bli dyttet over ende og tråkket på. Barn bør ikke leke på eller rundt bagasjebåndene, det kan faktisk være farlig.

Hvis ikke bagasjen din dukker opp, må du henvende deg til flyselskapets representant på stedet (handling agent) med en gang. Bagasje kan spores, så det går som regel an raskt å finne ut hvor den er. Du må gi ditt telefonnummer og adresse som du kan treffes på. Hvis du ikke vet hvor du skal bo, må du si at du tar kontakt senere og oppgir dette. De vil som regel ettersende bagasjen hvis du reiser videre, men du må regne med å måtte dra til nærmeste havn og hente den. Du vil mange steder få utdelt en pose med toalettsaker, så du har til bagasjen din dukker opp. Noen selskaper gir et pengebeløp, så du kan kjøpe det aller nødvendigste.


På ferja

Mange av de greske ferjene er svært gamle og dermed har de ikke den standarden som nye ferjer har for eksempel når det gjelder alarmsystemer, rømningsveier og lignende. Noen ferjer er også dårlig vedlikeholdt. Jeg vil likevel si at det er relativt trygt å reise med de gamle ferjene. På plussiden i forhold til ellers i Europa er at hele besetningen snakker samme språk og de snakker generelt også godt engelsk. Skipstrafikken er både tett og godt regulert i disse farvannene, så assistanse vil komme raskt i en krisesituasjon. Det som du kan gjøre for å gjøre det enda tryggere er blant annet å oppholde deg høyt opp i skipet, altså ta lugar på første klasse eller sove på dekk, heller enn dypt nede i skipet. Uansett er sannsynligheten for at noe skal skje svært liten.

Hvis du har lugar, bør du sjekke rømningsveier, hvor det fins redningsvester og hvilken stasjon du skal gå til ved en eventuell evakuering. Det står som regel et oppslag på innsida av lugardøra. Gå gjerne opp ruta, sånn at dere nærmest kan gå den i blinde hvis det skulle bli nødvendig. Da føler du deg tryggere.


På stedet

Hellas er sannsynligvis det tryggeste ferielandet i Europa. Det er veldig lite kriminalitet. Det er ingen endemiske sykdommer. Det fins knapt farlige dyr. Det er veldig liten risiko for matforgiftning. Politiet er ikke overarbeidet, så de kommer hvis det skjer noe, selv relativt små ting.

Likevel, det er noen skjær i sjøen.


Trafikksikkerhet

Hellas har en forferdelig trafikkultur og dertil tilhørende ulykkesstatistikk. På øyene er det helt vanlig at de kjører midt i veien og farten kan enten være mange ganger fartsgrensa eller en brøkdel av den. Du må ikke regne med at lastebiler stopper for fotgjengere eller syklister - det forekommer ikke. Jeg har mange ganger vært passasjer i taxi eller med husverter som har kjørt i vill fart midt i veien gjennom svinger og langs stup og de har knapt sett på veien, de har vært opptatt av å se på meg og fortelle meg om øya og stedet vi skal til. Det er faktisk merkelig at det går så bra som det gjør. Derfor: Jeg skal ikke akkurat fraråde noen å leie bil eller moped og begi seg ut i trafikken, men jeg vil ikke akkurat anbefale det heller. Vær forsiktig i hvert fall og regn ikke med at andre trafikanter tar hensyn og opptrer fornuftig. Sørg for å ha telefonnummer til leiebilfirma og forsikringskort med i tilfelle det skjer noe.


På ferjekaien

Det er for en stor del svært kaotisk på ferjekaiene, særlig i mindre havner. Det er passasjerer og biler som skal ut av og inn på ferja, bud som skal levere eller hente varer. Disse strømmene dirigeres som regel av en eller to politimenn, de opererer med små marginer og det går fort i svingene. Det er sjelden det skjer noen skader, men igjen synes jeg at det er merkelig at det går så bra som det gjør. Jeg vil anbefale at du er skjerpet, trår forsiktig, særlig på og omkring den store ferjelemmen og pass godt på barna. De bør leies hele tida under ombord- og ilandstigning.


Varmen

Det er lurt å være forsiktig i varmen. Du bør drikke mye og du bør søke skygge når sola steker som mest hvis du ikke er vant til sola. Dette er både for å unngå å bli solbrent, unngå å bli dehydrert og for å ikke bli overopphetet. Det er fort gjort å bli sløv av varmen og et lite feiltrinn kan få fatale konsekvenser, særlig kombinert med alkohol.
Oppbevaring av verdisaker
På mange bosteder fins det safe som du kan leie, enten på rommet eller i resepsjonsområdet. Der det fins, vil jeg absolutt anbefale at du benytter den. Jeg pleier å legge cirka halvparten av eurobeholdningen min, det jeg har med meg av norske kroner, halvparten av kredittkortene, passet, billettene og andre viktige papirer i safen. Der det ikke fins safe, pleier jeg å bruke et låsbart skap eller skuff der det fins. Hvis heller ikke det fins, pleier jeg å spre verdisakene så godt som mulig.


Mat og smitte

Hellas er som sagt et av verdens tryggeste land når det gjelder sykdom og smitte. Likevel lønner det seg å være forsiktig. Bakteriene er verken farligere eller mer utbredt i Hellas enn i Norge, men de er annerledes, derfor kan du bli syk av helt normale, ufarlige bakterier i Hellas selv om du ikke blir det i Norge. Det er lurt å være ekstra nøye med håndvask når du er i utlandet, særlig etter toalettbesøk og før spising. Du kan ikke regne med at det fins muligheter til å vaske hendene overalt, derfor er det lurt å ta med desinfiserende våtservietter eller spray som du får kjøpt på apoteket. Det er særlig de første dagene av oppholdet, du kan oppleve å få såkalt turistmage. Det er ufarlig, men ubehagelig. Etter noen dager har magen vennet seg til det som er annerledes og du tåler det.

Det sies generelt at du skal være forsiktig med salater, kalde sauser og iskrem i åpne disker i utlandet. Jeg vil si at risikoen ikke er noe større i Hellas enn i Norge, men risikoen er der, så du bør tenke over hva du gjør.

Frukt og grønnsaker bør alltid enten vaskes eller skrelles.

Et tips for å forebygge bakterieinfeksjoner: Spis yoghurt. Den inneholder snille bakterier som hjelper kroppen å bekjempe de slemme bakteriene.


Bagasje underveis i Hellas

Du kan ikke regne med å ha bagasjen under tilsyn hele tida når du er underveis i Hellas. På ferjene må du regne med å sette igjen bagasjen på et lavere dekk mens du selv oppholder deg på et høyere. Sannsynligheten for at noe skal bli stjålet er svært liten, men det er likevel lurt å ta forholdsregler: Ha en veske ved siden av eller på toppen av ryggsekken som du kan ta ut når du eventuelt må skille lag med ryggsekken. Der har du verdisakene og ting du ikke kan klare deg uten.

Hvis du må tilbringe noen timer i en havneby før ferja går, kan du som regel sette igjen bagasjen på det reisebyrået der du kjøper ferjebillettene. Hvis ikke det er mulig, kan du ta en matbit på en taverna og så spørre om du kan få sette igjen bagasjen der i noen timer. Turistkontorer er som regel også velvillige til å oppbevare bagasje.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Sikkerhet på greske ferger er både betraktelig forbedret siden ulykken med Express Samina i 2000.

For det første er om ikke alle, men de fleste av de eldre fergene skrotet. En og annen finnes igjen.
For det andre er ikke heisanordningene til f.eks. livbåter og rømmingsveier igjenmalt på de eldre fergene og etter det jeg hører gjennomføres det livbåtøvelser.

De fleste fergene som brukes på de rutene vanlige "øyhoppere" bruker er nye. Det hender det settes inn eldre reserveferger.

Men også der skal man i akta forsiktighetsregler, særlig med hensyn til barn. Det er åpninger hvor en liten kropp kan komme ut om de ikke er under oppsikt.



Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

For å redusere problemene ved tap/tyveri av viktige papirer som pass, kredittkort osv så er det lurt å skanne alle disse dokumentene og sende de til seg selv på mail slik at man kan hente ut kopier av disse ved tap.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...