Logg inn med Facebook eller Google!

Landsbyer på Mani

Started by Magnolia, 19. Feb 08, 16:10:20

Previous topic - Next topic

Magnolia

Det er hyggelig at dere fortsatt er med på mine utflukter.
Landsbykveldene er et must når jeg er på Mani. Det er riktig som du skriver, filhellener, at disse kveldene ikke blir arrangert tidlig på våren og sent på høsten. Kanskje årsaken er kjølige kvelder oppe i fjellene på de tidene. Uansett, landsbykveldene er en opplevelse.
Kjente fjes ja. Jeg gleder meg til å møte alle igjen om noen måneder.........

Tusen takk for alle gode ord. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Diddi

Ja, nå har jeg kost meg med denne tråden i mange timer over flere dager  :) TUSEN TAKK Magnolia, og dere andre som bidratt. Vi planlegger jo en tur i de traktene i oktober, så prøver å samle informasjon og orientere meg litt i traktene. Nå har jeg fått en flott innføring i dette området av Mani.
Det jeg nå sitter igjen med er jo et luksusproblem, om at Peloponnes er mye større enn jeg hadde forestilt meg ,og har nok severdigheter  til å fylle mange ferieturer   :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

filhellener

22. Feb 17, 10:27:42 #662 Last Edit: 22. Feb 17, 10:39:08 by filhellener
Quote from: Diddi on 22. Feb 17, 10:09:55
Ja, nå har jeg kost meg med denne tråden i mange timer over flere dager  :) TUSEN TAKK Magnolia, og dere andre som bidratt. Vi planlegger jo en tur i de traktene i oktober, så prøver å samle informasjon og orientere meg litt i traktene. Nå har jeg fått en flott innføring i dette området av Mani.
Det jeg nå sitter igjen med er jo et luksusproblem, om at Peloponnes er mye større enn jeg hadde forestilt meg ,og har nok severdigheter  til å fylle mange ferieturer   :)


Helt riktig, Diddi😊 Peloponnese er veldig stort,
Og fantastisk fint😍
Gap ikke over for mye om gangen, velg et område  og NYT fine byer og landsbyet, vakre strender og ikke minst vandringer i fantastisk natur (som jeg vet dere liker) 🤗
Mani/KARDAMILI er et flott utgangspunkt, både med bil og føtter😊
Messinia er og kjempefint👍

Kari

vandrer

Det har vært flott å ta fram denne tråden som oppvarming til årets vårtur!

Du har en utrolig fin formidlingsevne Magnolia, gleder meg til "forske" vidre på disse perlene i Kardamilis omegn.😊

Hun som balanserer høyt oppe på portstolpen mens hun høster frukt med ei lang stang er ubetalelig.

Og TOMS, denne tråden gir en bra oversikt over landsbyer og småsteder en lett når fra Kardamili.
Det er så mye å oppleve på Peloponnes, men jeg har stor sans for å bli kjent i nærmiljøet først☺


Magnolia

Så koselig at denne tråden er plukket fram igjen. Hver eneste liten landsby er for meg ei perle med sin egen sjarm. Jeg må bare si til deg Diddi: Hvis dere skal bo i Kardamili, har dere mer enn nok å oppleve i nærområdene. Nå har jeg besøkt Kardamili siden våren 2002, og det gikk flere år før jeg reiste ut av nærområdet. Ta dere god tid til å bli kjent, sankk med menneskene dere treffer (norsk og masse geistikulasjon går bra), opplev hverdagslivet i de små, enkle tavernaene, vandre rundt i de trange smugene, bruk tid i små kirkene..........
Å, jeg kjenner jeg gleder meg veldig til vårturen. :) Tusen takk for fine ord. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Diddi

Tusen takk, Magnolia. Vi har pr idag kun flybilletter  til Athen, men vi vil leie bil alle 17 dagene. Etter å ha lest dine og flere andre tråder har vel også jeg kommet fram til din løsning. Tenkte å se Korintkanalen,  siden vi lander på ettermiddagen tenkte vi kanskje ta første overnatting der.
Monemvasia frister også til et lite besøk. Ellers er vi veldig glade i å gå turer i fjellet, så dette må jo bli bra.
I oktober (12.-29.) kan vi vel ta sjansen på å ordne overnatting ved ankomst ?
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

TOMS

Skjønner vi skal holde oss til nærmiljøet, her er mykje å oppleve, og forventningen stiger for kvar dag 8) Det blir kanskje eit par lengre utflukter siden vi har bil. Og så gleder eg meg til å sykle til Stoupa og Ag. Nikolaos :)

Magnolia

Det høres ut som dere planlegger en flott tur, Diddi. Det er fint å ha bil, selv om de nærmeste landsbyene er i gangavstand til Kardamili. En tur til Monemvasia vil sette en ekstra spiss på turen, vil jeg tro. Hvis jeg husker rett, er det ca 17 mil dit fra Kardamili. Jeg anbefaler at dere tar en overnatting inne i selve byen - innenfor bymurene. Det er en helt spesiell opplevelse å være der om kveldene når alle dagsturistene har reist.
Når det gjelder bosteder i Kardamili, er jeg sikker på at flere hotell har åpent i oktober. Jeg vet at Lilleput avsluttet sesongen midt i oktober, og etter det var det vist noen butikker og hotell som stengte, men jeg regner med at dere fortsatt har gode valgmuligheter.
Kos dere med planleggingen.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Diddi

 Ja, blir spennende tur dette, ikke minst pga av årstiden, tenker jo litt på ekstremværet i fjor.
Siden det er såpass langt til Monemvasia, får vel det bli på vei til eller fra Kardamili tenker jeg.
Elsker denne "delen" av ferien som består av planlegging  :) Skulle gjerne hatt mer tid og overskudd til å dele i ettertid jeg også, men slik er det ikke akkurat nå dessverre. Men hvis man leter litt her på dette unike forumet, er det mer enn nok informasjon å finne fra flinke forumister. Gleder meg til å lese videre fra alt det flotte som er delt fra dette området i Hellas. Dere er jo spesielt dyktige  :kd66:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Katherina

 :bye: Hei TOMS! Det er så sant som skrevet av flere andre som rår dere til å konsentrere dere om nærmiljøet på den første turen. Håper jo at dere kommer til å like dere så godt at det blir flere. Denne tiden på året er vakker der nede. Bilturer til de forskjellige fjellandsbyene og gå turer i fjellet rundt der, er absolutt å anbefale. Tur sør over på Mani, Diros grottene, ja jeg kan nevne i fleng. Hvor lenge skal dere være i Kardamili? Området og Peloponnes forøvrig byr på mye spennende og fristende, men ta det gjerne i små porsjoner og utvid sirkelen etter hvert.  :) Hvis jeg husker rett, så er vi der på samme tid (vi kommer 20.april om kvelden) og da kan vi gjerne treffes til en prat. Vi bor på Pierides (som vanlig).


Katherina

 :vinke: Hei Diddi! Ja, planlegging er kjempeartig og mye av turen. Drømme seg bort litt. Er mitt i den fasen selv også. Det er så rett, som du skriver at Peloponnes er mye større enn man kanskje tror på forhånd. Man kjører riktig nok fra nord til sør på 2-3 timer på motorveien, men da opplever man heller ikke noe spesielt. Peloponnes har mye å by på både av natur, fortidsminner, koselige landsbyer og litt større byer, mye annet og ikke minst mange trivelige mennesker.
Angående Monemvasia, som er ett av de mange steder som er verd et besøk, så er det best å overnatte. Det fineste er selvfølgelig ute på Monemvasia. Vi har bodd i et lite hotell utenfor (Rose Garden). Første gangen jeg var på Monemvasia var sammen med en dame jeg ble kjent på under min første Kardamilitur. Hun forslo tur til Monemvasia og mente det gikk greit som dagstur, men jeg satt tilbake med inntrykk av en masete tur med bare kjøring og ingen spesielle opplevelser underveis og for lite tid blant annet til å nyte den vakre naturen.  :-\ Aldri mer! :-[ Lykke til med planleggingen.  :)

TOMS

Vi skal være 10 dager i Kardamili Katherina. Og ser ser fram til gode dager. Spent på om d er mykje stengt, men ser at d er ei favoritt tid på året for mange av dykk "veteraner" i Kardamili  ;D Og treffes må vi. Er jo ein heil liten forum gjeng som er i grenda i dei dagar😁

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...