Logg inn med Facebook eller Google!

Avinors nettside ang. reising fra norske flyplasser i koronatider.

Started by marjana, 01. Jul 21, 21:01:00

Previous topic - Next topic

marjana

Her står det alt om utreise og innreiseregler fra norske flyplasser og annet man lurer på i disse koronatider:

https://avinor.no/informasjon-i-forbindelse-med-koronaviruset/

Fint hvis dere kan komme med erfaringene deres når det gjelder køer og hvordan ting fungerer osv. Flere skal jo reise fra 5.juli.

Glika i zoi

mouche

Mulig bare jeg som er fortsatt forvirret? Vi kommer hjem igjen 8.juli, er fullvaksinerte for lengst, og det er først når man leser om unntak at min forståelse er at siden vi er fullvaksinerte, kan fremlegge dokumentasjon fra Helsenorge på det så trenger vi ikke gjøre noe som helst av forberedelser. Leser man bare første avsnittene så skal man attester, tester, papirer og karantene herfra til evigheten. Eller kanskje det bare jeg som er litt treg av meg?

Uansett; jeg registrer meg digitalt og så får jeg håpe at jeg som norsk statsborger bosatt i Norge og er fullvaksinert ikke blir avvist ved grensen og sendt til Syria.



Marit

Siden jeg er fullvaksinert, så regner meg ikke med lange køen når jeg kommer hjem (med mindre reglene for fullvaksinerte endres innen jeg skal reise).

Det som er noe forvirrende, synes jeg, er at det sies en skal møte opp i ekstra god tid før avreise fra Norge. Men, charterselskapet jeg har flybillett med sier at innsjekken åpner to timer før og en kan bruke automatene. Papirene sjekkes ved bagdrop.

Om det er noen som reiser med charter i løpet av sommeren, så er det fint om dere kan nevne hvordan innsekk fungerte.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

JanBe

Vi reiste til Preveza med charter fra Gardemoen, nå mandag 12 juli. Vi var der i veldig god tid rundt 03:00 og flyet skulle gå 06:20. Vi sjekket inn via automat og fikk bordingkort og bagasjelapper, men hadde fått sms fra apollo at vi måtte stille oss i kø for innsjekking allikevel for sjekk at alle papirene var ok. Vi gjorde så.

2 timer før avgang kom en dame og sa at alle som hadde sjekket inn via maskiner bare kunne gå til området med bagasjedropp og så videre til sikkerhetskontroll og gate. Jeg viste henne hva som stod i smsen fra Apollo, at vi måtte stå i kø i innsjekkingen for å kontrollere papirer, men hun ristet bare på hodet og ba oss gå til bagasjedropp. Vi gjorde så og forventer at de ville sjekke papirene ved ombordstigning, men nei, vi skannet kun bordingkort og gikk rett ombord i flyet.

Konklusjon: Manuel innsjekking startet kun 2 timer før avgang, eller man skjekke inn via automat og bagasjedropp og absolutt ingen kontroll av noen som helst papirer i Norge, ikke engang passet.

I Preveza gikk kontrollen kjapt og greit. De sjekket plf skjema manuelt, ingen skanning av qrkode, samme med korona sertifikat, kun raskt overblikk. Kontrollen tok kanskje 15 sekunder pr mann. Vi hadde en blanding av skjermer på mobil og utskrift. Kontrollen gikk så rask at selv om vi var omtrent helt bakerst i køen måtte vi vente på bagasjen i bagasjehallen.

Marit

Takk for info JanBe. Ved bagdrop sitter det vel ikke folk så vidt jeg husker, og siden bruk av automat er tilgjengelig, synes nå jeg de var rart at en skulle stille seg i kø igjen på innsjekk for å få sjekket papirene.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

JanBe

Beskjeden fra Apollo var at Man kunne sjekke inn via automat, men isteden for å levere bagasjen inn via ubemannet bagasje dropp skulle ta den med til betjent innsjekkings skranke for den turen man skulle på, levere den inn der, samtidig som de da skulle skjekke at alle papirene man må ha med seg til Hellas var ok.

Da skranken åpnet, 2 timer før avgang ble det ropt ut til alle som da stod i innsjekkingskø at de som allerede hadde sjekket inn via automat kunne gå direkte til ubekjent bagasjedropp og levere inn bagasjen, uten at alle papirene ble sjekket. Helt motsatt av det som Apollo hadde sendt sms til alle sine reisende, at de skulle gjøre....

Marit

Apollo, har kansellert alle avgangene til Kos i august og jeg valgte å få pengene tilbake da jeg ikke har mulighet til å flytte ferien 3 uker frem i tid. Fikk pengene tilbake innen en uke var gått.

Reiser i stedet for direkte Oslo-Athen og deretter til Kos. Samme vei tilbake, så slipper jeg i alle fall et tredje land.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

Innsjekk på Gardermoen gikk veldig greit. Var der kl 4.30 om morgenenog valgte manuell innsjekk da jeg skulle videre innenriks i Hellas. Hadde to bookinger, en med SAS til Athen og en med Aegean videre til Kos. Ved innsjekk i Oslo (ikke lang kø da) fikset de bagasjen helt frem til Kos.  Viste frem PLF og Koronapasset.

Ved ankomst Athen viste jeg utskriften av PLF og koronapassetog ble vinket videre uten at noe ble skannet, og ikke noen testing.

Ved gaten ved reise videre fra Athen viste jeg igjen dokumentene, og det var greit (er fullvaksinert).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

mouche

Quote from: Marit on 15. Aug 21, 18:18:26Ved innsjekk i Oslo (ikke lang kø da) fikset de bagasjen helt frem til Kos. 

Det er vel egentlig litt underlig siden du da omgår mulig tollbehandling? Vi har jo fløyet en del via Athen til Kreta (i lavsesong) og har ofte opplevd at de sier at det ikke går, men når jeg forteller at det har gått greit flere ganger før så finner de en som vet hvordan de skal "omgå"(?) systemet slik at koffert sjekkes helt frem.

JanBe

Jeg har vært med å på gjøre det samme fra f.eks Paros og hadde 2 billetter, en med Aegean til Athen og en med SAS til Stavanger, men bagasjen ble sjekket inn like til Stavanger. Forhåpentligvis får vi reise på turen i september og har 2 billetter da også en med KLM til Athen og en med Aegean videre til Paros. Skal jammen prøve og se om vi får sjekket inn bagasjen like til Paros. Takk for tipset

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...