Logg inn med Facebook eller Google!

Om Skopelos

Started by Tommy, 04. May 07, 06:53:14

Previous topic - Next topic

ouzolina

Tak Brit, for de pæne ord
Skopelit på deltid

Tommy

Har hört och läst en del om den marina nationalparken som finns i havet utanför sporaderna, och som kommit till för att bland annat skydda den utrotningshotade munk-sälen. Det lär ska finnas arrangerade utflykter dit från Skopelos. Någon som prövat att göra en utflykt dit, och kan berätta något om vilka intryck det gav ?

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Jeg har ikke selv været på den udflugt, men dem jeg har truffet (og har været med på udflugten), har været meget glade for den.

Det er vist ikke altid man ser munksælerne, men bare det at være på vandet er en oplevelse i sig selv.
Skopelit på deltid

brit

Vi hadde en fantastisk båttur sist år i september og var så heldige å se mange delfiner. Men vi kunne ikke gå nære der munkeselene er fordi det er forbudt.De må ikke forstyrres.

Den turen vi var på var mer eller mindre privat arrangert, men den båten går visst turer i Sporadene iår også selv om det var snakk om at den skulle selges.



Dette er båten og navnet er Odyssey. Den hører visst egentlig til på Alonissos, men vi var så heldige at den kom innom Skopelos da vi var der.
Vi var bl.a i land på en øy ved navn Kyra Panagia, fabelaktig strand og her på bildet har den lagt til ved et megt gammelt kloster (mange,mange trapper opp)
Håper vi får anledning til å ta en tur med den i september igjen. Flott båt.
Men det går jo mange turer  ut til marinparken med andre båter selvfølgelig. Anbefales!

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Jeg har ikke selv været på den udflugt, men dem jeg har truffet (og har været med på udflugten), har været meget glade for den.

Det er vist ikke altid man ser munksælerne, men bare det at være på vandet er en oplevelse i sig selv.

Spelar mig ikke så stor roll om jag ser någon säl eller ikke, att se och oppleva ett stycke ( från exploatering ) skyddad havsnatur i Grekland är gott nog, så har det glatt andra, så kan det nog glädja mig med.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Morron Tommy!
En av mina bästa upplevelser på Alonnissos (gå absolut dit, där finns ett fint naturskyddscentrum i hamnen med fantastiska filmer och info www.mom.gr var när jag satt på stranden och plötsligt kikade ett grått huvud från havet och en munksäl tittade på mig alldeles nära. Jag var säker på att han/hon hade kommit bara för att hälsa på mig (jag är medlem i den finska naturskyddsorganisationen som arbetar för skydd av sälar i sjön Saimen och Östersjön!). Sälen stannade en lång stund vid stranden och i havet och fick många nyfikna åskådare på kajen. Det var inte alls så vanligt där, också folk av detta infocentrum kom springande till platsen! Det var trevligt och jag var mycket lycklig  zwwhhhhaaaxx  zwwhhhhaaaxx .

Eija

kari

Hei!!

Jeg suger til meg alle tipsene og bildene, og gleder meg om mulig enda mer til sommerens tur til sporadene. Båtturen skal vi definitivt få med oss. Vi har vært på båtturer fra andre øyer vi har besøkt tidligere, og alle de turene har vært ubetingede suksesser. En dag på vannet er helt toppers, og ser vi en sel eller to i tillegg er det bare en ekstra bonus.

Åhhhh, nå må dagene går fort fram til 9. juli.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

brit

Quote from: \"kari\"Hei!!

Jeg suger til meg alle tipsene og bildene, og gleder meg om mulig enda mer til sommerens tur til sporadene. Båtturen skal vi definitivt få med oss. Vi har vært på båtturer fra andre øyer vi har besøkt tidligere, og alle de turene har vært ubetingede suksesser. En dag på vannet er helt toppers, og ser vi en sel eller to i tillegg er det bare en ekstra bonus.

Åhhhh, nå må dagene går fort fram til 9. juli.

Ja,Kari, du har all grunn til å glede deg.Sporadene er helt topp!!!
Skal prøve å legge inn flere bilder etterhvert. zqr2333222222

Tommy

Quote from: \"eijukka\"Morron Tommy!
En av mina bästa upplevelser på Alonnissos (gå absolut dit, där finns ett fint naturskyddscentrum i hamnen med fantastiska filmer och info www.mom.gr var när jag satt på stranden och plötsligt kikade ett grått huvud från havet och en munksäl tittade på mig alldeles nära. Jag var säker på att han/hon hade kommit bara för att hälsa på mig (jag är medlem i den finska naturskyddsorganisationen som arbetar för skydd av sälar i sjön Saimen och Östersjön!). Sälen stannade en lång stund vid stranden och i havet och fick många nyfikna åskådare på kajen. Det var inte alls så vanligt där, också folk av detta infocentrum kom springande till platsen! Det var trevligt och jag var mycket lycklig  zwwhhhhaaaxx  zwwhhhhaaaxx .

Eija

Tack för den lilla berättelsen om ditt sälmöte i Sporaderna, Eija. Jag hoppas på samma tur som du zqr2333222222
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Tommy, kender du denne hjemmeside: http://www.skopelitissa.com ? Det er Nana, der har boet mange år på Skopelos, der skriver en lille historie og viser et nyt foto hver dag.

Her er også gode praktiske informationer, bl.a. om hvor ofte kører busserne.
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Tommy, kender du denne hjemmeside: http://www.skopelitissa.com ? Det er Nana, der har boet mange år på Skopelos, der skriver en lille historie og viser et nyt foto hver dag.

Her er også gode praktiske informationer, bl.a. om hvor ofte kører busserne.

Hej
Jag har kikat på sidan, men det var ett tag sedan jag gjorde det senast. Och det var intressant att läsa om bland annat han Ivar Samulesen som tydligen tagit sig från Norge till Grekland i en roddbåt ; http://www.skopelitissa.com/07_mar1.htm och ska skriva en bok om den resan.

Också mycket annat bra att ta del av där ju, tack för påminnelsen :grin:

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...