Logg inn med Facebook eller Google!

Pjokken på Chios

Started by Pjokken, 15. Jan 09, 09:32:43

Previous topic - Next topic

Pjokken

Utdrag fra dagboken 12-14 januar.

Så ble det endelig mandags morgen da, tidlig morgen kan man godt si...

Trenger litt tid for å bli våken jeg da, så klokka ringte kl 03.30 og det var bare
å ta med seg det trøtte trynet sitt opp, å starte den egentlige \"våkne\" prosessen.

Flyet skulle gå kl 06.05 så allerede om en time skulle Norgestaxi være på plass
utenfor, og dagens tekstreklame: de kommer alltid i rett tid.

Turen ut til flyplassen gikk helt greit sammen med en politisk engasjert sjåfør,og  
etter en obligatorsk tur innom Taxfree shoppen, gikk flyet til København til oppsatt
kjøreplan.
Med servering av både Adresseavisen og frokost ombord gikk en time og førti minutter
ganske så kjapt tross en litt lei motvind.

Vel fremme på Kastrup skulle jeg akkurat ha nok tid til å ta meg en røyk i det som
godt kan kalles for gasskammeret, hadde det bare ikke vært for at Danskene hadde
innført en ny \"regel\" fra 1. januar...... gasskammeret var stengt......
Mens en hyggelig herre forklarte dette for meg forsvant tankene mine inn i en tåke av
abstinenser og røyk som flimret for mitt indre øye og glisende gjorde meg oppmerksom
på at det nok ikke blir nå røyk på meg før om enda 4 timer.

Det var rett og slett ikke tid til å gå ut, og måtte gjennom sikkerhetskontrollen på vei inn
igjen, så her var gode råd dyre for en som stort sett prøver å holde seg innenfor både
røykelover og andre lover.
Uten å komme med noen tilståelse:
Det er selvfølgelig aldri lover uten unntak, så da jeg fant ett toalett med godt avtrekk og mange gamle sneiper, ble fristelsen denne gangen for stor...........

Fortsatt i rute fortsatte jeg videre med jeg med SAS rute 777 til Athen, og de tre timene gikk
stort sett med til å drømme om ett toalett på Kastrup, så inne i drømmenes rike gikk da de 3
timene ganske så fort, og flyet landet trygt på Gresk jord før jeg egentlig hadde fått summet meg.

Bare ett par timer ventetid i Athen, så først ville jeg sjekke inn bagasjen til Aegean flight A3274 så jeg skulle slippe å drasse på den.
Oppe i avgangshallen oppdaget jeg til min forskrekkelse at køen forran skranken var lengre enn Chios sin kystlinje, å den er ikke akkurat den korteste i Hellas.
Ikke ett eneste menneske brukte innsjekkningsautomatene som sto der, så jeg spurte spakt en kar som sto der om de ikke virket... jo da sa han.. grep lappen min... slo inn booking nr
og vips så sto jeg der med boarding pass i handa... og mens jeg leverte bagasjen i en køfri
skranke, så hadde køen i Aegean skranken økt med enda 50 mennesker... utrolig..

Så uten store begivenheter, landet jeg etter planen på Chios kl 5 på ettermiddagen, og etter
3 hyggelige timer hos Fotis i Karfas, kjørte han meg opp til Tholopotami.
En kjapp tur på butikken før de stengte for litt brød å div, og mye plundring før jeg fikk igang
varmepumpa, så var da denne reisedagen over... å dyna mi ventet.

Tirsdag

Våknet i rett tid, men ikke i så rett tid at jeg rakk bussen.

Tok meg tid til frokost, og nøt å være tilbake mens tevannet kokte opp, og begynte å sette ut
utestolene da en gammel kjenning plutselig sto forran meg.
Der sto katten som vi hadde matet i høst, og som Barbro hadde gitt marktabletter....
Den vanligvis så stille og litt småsky katten mjauet, ja den bortimot hylte i flere minutter mens den danset rundt føttene mine, det var rene krigsdansen hun fremførte og ingen på hundre meters avstand kunne unngå å høre at her var det en katt som var fra seg av glede.
Heldigvis hadde jeg for sikkerhets skyld kjøpt inn tunfisk kvelden før..........

Scooteren står i Karfas, hvor den har stått siden ulykken i høst og det batteriet jeg hadde problemer med tidligere har nå blitt flatt igjen, så kursen skulle nå legges mot byen for innkjøp av nytt batteri.
For sent ute til bussen, men jeg vandret da med freidig mot nedover i landsbyen og ned til bensinstasjonen i håp om at skyss ville ordne seg.
Været var strålende, men bare rundt 10 grader, men det som fanget mine sanser ganske så raskt var at gresset var utrolig vårgrønt og fra trærne sang fuglene...

Nede på bensinstasjonen ble jeg møtt av en fremstrakt hånd uten alt for mange fingre, og tevannet ble øyeblikkelig satt over mens nyheter ble utvekkslet... nytt barnebarn... hvordan går det med hånden din.... er det snø i Norge nå... nå kan du drikke vannet i kranen etter regnet i desember   osv osv.

Det var en stille morgen på bensinstasjonen så ingen skyss dukket opp, så her var det bare å ta frem den gode gamle tommelfingeren, å haike seg til byen.
Tre biler passerte før en kar som skulle til dyrlegen nappet på tommelfingeren, å mot byen bar det. Måtte gå de siste 2 kilometerene, men det var kjempedeilig og vinterjakken havnet fort ned i sekken.

Nede i byen ble nytt batteri bestilt og kunne hentes etter 2 timer, så nå var tiden inne for en skikkelig Gresk lunch.... gyros tallerken med alt tilbehør på Steki.......
Hadde litt mer tid å slå ihjel så jeg ruslet bort på kontoret til Vassilakis bilutleie, hvor de økonomiske nedgangstider ble diskutert med meg, om jeg trodde det skulle gå ut over turist tilstrømningen kronekursen osv.
Nick var ikke på jobb, så jeg ser frem til å møte han igjen etterhvert.

Så med batteriet etterhvert trygt plassert i sekken bar det til Karfas i taxi, og flere hjelpende hender gjorde at scooteren raskt var kjøreklar igjen etter å ha stått stille etter ulykken i november.
Det var en utrolig god følelse å igjen sitte på scooteren, alt blir mye enklere......

Det ble ingen langtur denne dagen, men en tur til Lidl og Spar ble det før mørkets frembrudd, for å handle inn slik at alt finnes i huset igjen etter avbruddet i desember.

Kvelden ble med mange t lys og gyrosen satt fortsatt i kroppen, så det ble noen skiver med gresk ost og kalkunpålegg, fulgt av en heller dårlig film på tv.

Onsdag

Det var i dag da at jeg skulle ut å ta bilder til dette dagbokinnlegget da...

Planen var å ta bilder av grønt gress å vårlige blomster, men det ble heller labert med det for onsdagen ble en regnværsdag, og dermed en hjemmedag for meg.

I januar er jo været ustabilt, men ble litt skuffet da det ble akkurat den dagen jeg skulle strekke ut litt med scooteren, å riktig komme igang igjen.
Så det eneste jeg gjorde bortsett fra huslige sysler, var å rusle på nærbutikken for å kjøpe melk brød og en pose potetgull til trøst.....

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...