Logg inn med Facebook eller Google!

Barbro og Tjorven på Astypalea 4

Started by Tjorven, 01. Oct 08, 16:45:45

Previous topic - Next topic

Tjorven

HVERDAGSLIV

Etter som dagene gikk, falt vi inn i ferie-dagligdagse rutiner. Det ble morgenstunder med gull i munn......? Eller rettere sagt kaffe  :coffee:  for meg og grønn te for Barbro (som hun bragte med seg et helt lager av hjemmefra) Får itj æ grønn te, bli æ toillat, som hun sa, så den var viktig!   :coffee2: Frokost laga vi oss som regel hjemme, og så var det dags for strandlivet.

Det som tok tid om morgenen, var som regel forberedelsene til dagens strandtur. Da skulle ting fra kveldsveska overflyttes til strandbagen, og det var ikke alltid gjort i en fei. Som nevnt hadde eiendelene våre en lei tendens til å forsvinne når vi trengte dem  :dontknow:  :confused2: men som regel fikk vi med oss det vi trengte (og gjerne litt til)

HUSLIGE SYSLER
 
Da vi hadde forsikra oss om at vi begge hadde med nøkler, vann og at varmtvannstanken var slått av, kunne vi forlate åstedet. Det med varmtvannet var nemlig veldig viktig, for hvis den sto på for lenge kunne den eksplodere  :gack: og det var vi livredde for. Hver gang vi skulle bruke varmt vann, måtte den slås på ei stund før, og av etterpå.

Dette ble Barbros gebet, for jeg nådde ikke opp til bryteren  :bounce: Det ble også hun som vaska opp, noe det var flere grunner til  :colors: Jeg har et mye bedre sovehjerte enn henne  :sleepy1: og ofte var oppvasken tatt før jeg rakk å gni søvnen utav øynene. Dessuten har Barbro det med å virre en del rundt når det er mye som foregår oppi toppen hennes. Så istedet for å gjøre henne totalt utslitt av all travinga fram og tilbake, lot jeg henne få ta seg av oppvasken. Jeg bet meg nemlig merke i at hun sa det var så god egenterapi en gang.  :shhh:

  Akk ja. Det var altså Barbro som holdt styr på kjøkkenet, mens jeg prøvde å holde styr på henne. Grei arbeidsfordeling, om jeg skal si det slik  :wtg:

STRANDLIV, TRIM OG SÅNN...

Siden vi bodde på toppen av Chora, fant vi ut at det var bedre å dra til Livadi-stranda enn den lille bystranda, siden vi bodde midt mellom begge. Først måtte vi ned alle trappene før vi kom til Chora. Der merka vi fort hvor mye det blåste. For det blåste hver bidige dag, og vi fant fort ut hva man burde ikle seg og ikke. Vide kjoler og skjørt var ikke tingen, om man ikke ville leke Marylyn Monroe da. Det ville ikke vi, så der fik vi oss en overraskelse  :oops: Det var også her sentrum lå, og alle folk var samla...

Etter å ha forsert sentrum med æren i behold, begynte nedstigningen langs hovedveien. De fleste kjørte scooter, bil eller buss, men Barbro hadde bestemt oss for at vi skulle gå  :walk:  :walk:
Det gikk heldigvis bra med beina mine. Jeg var sjeleglad og kjempefornøyd med at smertene holdt seg unna, og tusla lykkelig etter Barbro.

Men spaserturen i heten var ikke nok for Frøken Frisk (les Barbro)  
\"Det er så deilig å kjenne hvor godt det tar på musklene. Åhh, dette er herlig trim. Tenk så godt vi har av det, Tjorven\"  :flower:   var det vanlige omkvedet.
 
Ja, tenk du. Jeg hadde mer enn nok med å stable beina i riktig retning og holde meg oppreist i blåsten! Med fare for å kvele entusiasmen hennes, måtte jeg til slutt be henne holde kjeft om den der trimgreia. Tøtta bare gliste bredt  :toothy4:
Men vi gikk hver dag, og jeg må jo bare innrømme at det gjorde godt, selv om jeg ikke analyserte hva det gjorde for hvilke muskler...  :naka:
 
\"Spreka\" gikk forøvrig hjem fra stranda hver dag også, og prøvde forgjeves å få meg med. Det kom ikke på tale i sanseløs tilstand en gang, man kjenner da sin begrensning. Jeg hadde ikke kommet langt oppover de kneikene der, det holdt med å sjangle seg velberga oppover bakken og trappene fra Chora. Så jeg tok bussen med alt pikkpakket vårt, og vi møttes ved vindmøllene.  :lol:

En dag hadde vi forøvrig gjort storinnkjøp. (Vi handla som regel i Livadi, da det var smått med utvalg, eller stengt, i Chora.) Med strandbag, flere handleposer og to sammenrulla strandmatter var det et svare strev å finne seg et ledig sete. :eew:  Mattene sprika i alle retninger og trua med å slå \"ihjel\" de jeg passerte. Det ble signomi (unnskyld) både her og der, og samme seansen da jeg skulle av  :colors:  

Ettermiddags- og kveldsaktivitetene kommer i sener kapittel :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...