Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas for første gang! Hvor reiser vi?

Started by Liaes, 06. Mar 15, 22:36:17

Previous topic - Next topic

Liaes

06. Mar 15, 22:36:17 Last Edit: 06. Mar 15, 22:55:51 by Liaes
Jeg og mannen har bestemt oss for at vi skal til hellas for første gang i sommer! Vi reiser i begynnelsen av august og har med oss to gutter som da er 1 og 4 år. Siden vi har druknet litt i jungelen av øyer, lurer vi på om noen har en øy og anbefale oss? Vi vil ha basseng og/eller strender, og det trenger ikke og være masse turister. Gjerne en plass det er og oppleve litt lokalhistorie og utflukter! :) gjerne litt "typisk gresk!"

Anders

Da kan jeg ikke si noe annet enn å finne dere et sted hvor man flyr til direkte. Begynn med det, enten det nå er Kreta eller Rhodos eller andre steder. Noen sånn reising rundtom med såpass små barn kan ha motsatt virkning av det dere ser etter.

Tjorven

Er enig i at det er lurt å reise direkte til ei øy med flyplass, men da ville jeg for all del unngått Rhodos  :o  Den flyplassen, og for ikke å snakke om Rhodos by er noe av det mest stressende og masete jeg har opplevd  :(  og det uten barn med! Det fins da et ganske bra utvalg av roligere og hyggeligere steder å dra til med små barn, som jeg tror vil falle i bedre smak. Nå spørs det jo hvor dere reiser fra i Norge da, men uansett fins det andre alternativer enn "kav-og-mas-øyer"  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

Anbefaler Karpathos. Fly direkte, i alle fall fra Oslo. Mange fine strender, mange fine  utfluktsmuligheter og en trivelig forholdsvis liten havneby.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Liaes

07. Mar 15, 10:09:22 #4 Last Edit: 07. Mar 15, 10:15:28 by Liaes
Vi har faktisk kikket på Karpathos, synes det så ut som en nydelig plass! :) har også kikket litt på milos og santorini.. Santorini er jo drømmeplassen, men virker ikke som om det er så alt for masse og gjøre der? Vi er vant til og farte litt, så gjør ikke så mye om vi må ta båt ect.. :) i fjor reiste vi fra nice til roma med to små, reiste med tog mellom alle 9 stoppene våre og det gikk veldig fint.. :)
Vi må nokk reise fra oslo, her vi bor går det kun direktefly til rhodos..

Hva med Sivota, noen som har errfaringer derifra? Virker som en fin plass med forskjellige utflukter.. :)

siljeae

Chios :) Flott, langgrunn sandstrand i Karfas. Kort busstur fra flyplassen, generelt lite turister på Chios. Veldig mange fine steder å reise rundt til med leiebil, event ta den store øyturen med Lilleput :)

Frynse

07. Mar 15, 10:56:45 #6 Last Edit: 07. Mar 15, 10:59:45 by Frynse
Santorini i august er ikke noe jeg vil anbefale.
Maken til ståk og mas har jeg knapt vært borti.

Med såpass små unger vil jeg anbefale den rake motsetningen, selve barneparadiset Antiparos.
Selv midt i turistsesongen er det ikke så mye trøkk der, ganske enkelt fordi det ikke er så enormt mange bosteder.
Av samme grunn er det best å bestille bosted på forhånd, men er man ute i god tid pleier ikke det å være noe problem.
Enten direktefly til Santorini og båt derfra, innenriksfly fra Aten til Paros eller båt fra Aten til Paros.
Fra Paros er det bare en kjapp tur med lokalbåten eller en busstur til Pounta og skyttelferga over sundet.

På den tiden av året trenger du ikke basseng siden havtemperaturen er herlig.
Antiparos har bl.a. en strand som kalles Baby Beach, langgrunn og skjermet for vær og  vind.

Vil man oppsøke mer liv og røre er det fort gjort å ta en tur over til Paros og småbyene der.

kari

Antiparos er også ei flott øy med OK strender. Veldig fint og lite sentrum som passer godt for barnefamilier. Litt lenger tur dit med ferjer, men er en ferjetur eller to ingen hindring, så er Antiparos et veldig bra valg det også.

Santorini ville jeg også holdt meg unna,- og i alle fall fra midten av juli til midten av august. Ellers kan, etter min smak, Santorini ikke på langt nær tilby like bra strender som Antiparos,- eller Karpathos.

Det ligger forøvrig mange bilder og fortellinger her inne her;- både fra Antiparos og Karpathos, så et lite inntrykk kan man få med å lete litt i ulike tråder.

Hellas blir aldri feil uansett ;)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Liaes

Skal se litt på Antiparos også, men akkurat nå er det Karpathos som frister mest.. Men er det noen offentlige lekeplasser ect på Karpathos? Er greit for ungene og få løpt av seg litt energi i løpet av dagene.. Og hvor på Karpathos anbefaler dere og bo? :) trenger ikke være midt i sentrum, men gjerne gangavstand! :)

Tjorven

Jeg vil også anbefale "mitt andre hjem" i Hellas, Antiparos  :-*  selv om det ikke går direktefly dit. Det enkleste blir vel da å fly direkte til Santorini og ta Blue Star ferja eller katamaran til Paros, og så svippe over sundet med Pountaferja, eller båten fra Parikia om den går sånn ca når dere ankommer. Så slipper dere å dra ned til Pireus og vente på lang ferjetur derfra til Paros, tenker jeg.
Det enkleste er jo å ta innenriks fra Athen ut til øyene, hvis dere lander der. Det koster mer enn ferje, men sammenligna med katamaran kan det faktisk gå opp i opp, og dere sparer mye tid, stress og slipper å reise ned til Pireus.

Kan også anbefale Milos (går innenriksfly dit også) Ei kjempeflott øy med massevis av muligheter for stor og liten, og en geologisk perle mht naturopplevelser! Der er det definitivt ikke overbefolka, uansett hvilken tid man drar dit på. Kan anbefale Pollonia, en koselig liten "by" på østsiden av øya, med ei herlig krystallklar sandstrand. Det er også en lekeplass ved stranda.

Ellers tenkte jeg også på Karpathos, som ei fin øy å dra med direktefly til.
Så får dere snuse litt rundt her på forumet, reiseskildringer og bilder kan sikkert gi dere masse inspirasjon  ;D Lykke til med planlegginga, dere får garantert en herlig ferie, bare dere styrer unna den travleste masseturismen  8)

 
There are no strangers, only friends we haven't met.

kari

08. Mar 15, 09:12:30 #10 Last Edit: 08. Mar 15, 09:22:24 by kari
De to gangen vi var på Karpathos så hadde ikke vi med oss små barn, så tenkte ikke så mye over ulike tilbud for den aldersgruppa. Men jeg har jo reist til andre øyer i Hellas med mindre barn, og det har alltid vært veldig populært hos den yngre generasjonen. Men vi har, så langt jeg husker, ikke vært storforbrukere av lekeplasser. Det har vært masse aktiviteter i og ved stranda. Bading, lek med ball, ping pong på stranda, bygging av sandslott, snorkling, kanskje hopping i bølger, opp å handle litt brus og is og ligge i sola og kose seg med dette osv. Har også veldig ofte kommet i kontakt med andre barn fra ulike land,- for en dag eller kanskje man treffes dagen etter også. Ellers har ulike dagsturer med båt vært populært. Dette kan man også være med på på Karpathos. 

Dette har vært våre ferier med små barn,- aldri noe problem med å finne på ting.

Men jeg tror nok at det kan være litt ulike lekeplasser hist og her også i Hellas, og sikkert på Karpathos også, - uten at jeg kan garantere dette ut fra hukommelsen.

Av bosteder når man har med barn vil jeg kanskje anbefale Amopi. En liten koselig ferieplass en kort busstur fra hovedbyen Piagadi. Det går ofte bussser,- og er heller ikke lange taxituren. Ellers kan man jo bo i hovedbyen Pigadia,, men mener å huske at stranda her ikke er like barnevennlig,- ikke like langgrunn tror jeg. Pigadi er en mer koselig plass en Amopi,- i og med at dette er hovedbyen er det jo selvfølgelig et større utvalg av det meste her, men som sagt er det ikke lange biten mellom disse to plassene. Så man kan nyte begge plasser uansett hvor man bor.

Men det er folk inne på forumet her som er atskillig mer kjent på Karpatos enn meg, og som sagt tidligere så ligger det mye informasjon inne på forumet allerede.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

therese

Quote from: kari on 08. Mar 15, 09:12:30
Men vi har, så langt jeg husker, ikke vært storforbrukere av lekeplasser. Det har vært masse aktiviteter i og ved stranda. Bading, lek med ball, ping pong på stranda, bygging av sandslott, snorkling, kanskje hopping i bølger, opp å handle litt brus og is og ligge i sola og kose seg med dette osv. Har også veldig ofte kommet i kontakt med andre barn fra ulike land,- for en dag eller kanskje man treffes dagen etter også.

Dette har vært våre ferier med små barn,- aldri noe problem med å finne på ting.


Sånn har våre ferier vært også. Ungene har satt umåtelig pris på våre Hellas-ferier. Vi har nok vært innom en og annen loslitt lekeplass, om vi har kommet forbi, men mest har det dreid seg om å ha tid ilag. Vann, strand, is, høytlesing, lange og gode måltider der ungene har fått smake forskjellige ting og etterhvert har fått sine preferanser og klare favoritter. Å løpe i butikken om morgenen og kjøpe brød, juice og en kurv med jordbær - ja det er lykke!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...