Logg inn med Facebook eller Google!

Linguaphone - Gresk

Started by therese, 13. Jan 15, 21:58:42

Previous topic - Next topic

therese

Alle Linguaphone-kursene er på halv pris nå:
http://www.linguaphone.co.uk

Jeg tror kanskje at det kan klassifiseres under bøker, i såfall er det moms og toll-fritak ved import. Men det vet jeg sikkert når jeg har fått kurset  :)
I såfall koster det totalt 170 britiske pund (140 + 30 i frakt), og det er ikke så værst synes jeg.

Gooner

Takk for tips :), må sjekke dette, da jeg er i ferd med å bestille nytt kurs. Har vært gjennom første nivå (Total) av Michel Thomas Method http://www.michelthomas.com/ (kjøpt på Tanum), og er egentlig godt fornøyd med denne metoden (kun lyd, kan legges over på mobilen, ingen glose- eller grammatikkpugging), og tenkte derfor å gå videre med "Perfect" kurset. Selv om Linguaphone er til halv pris, er Michel Thomas likevel en del rimeligere. Tar gjerne i mot innspill dersom det er noen som har erfaring med begge disse kurstypene, og har anbefalinger. Har lest noen "tester" av språkkurs, men der er ikke Linguaphone engang tatt med. Rosetta Stone hevdes å være markedsleder på språkkurs, men den metodikken tror jeg ikke passer meg.

Gooner

For info: siden alle Linguaphone-produkter har et ISBN-nummer, skal de være fritatt fra mva og toll ved kjøp fra utlandet.

therese

Quote from: therese on 13. Jan 15, 21:58:42
Alle Linguaphone-kursene er på halv pris nå:
http://www.linguaphone.co.uk

Jeg tror kanskje at det kan klassifiseres under bøker, i såfall er det moms og toll-fritak ved import. Men det vet jeg sikkert når jeg har fått kurset  :)
I såfall koster det totalt 170 britiske pund (140 + 30 i frakt), og det er ikke så værst synes jeg.


Ingen moms eller toll, og fortsatt halv pris :-)
Posten rota bort forsendingen, men er nå vel i hus og jeg er i full gang. Svært lovende! Milevis bedre enn "Si det på Gresk / Språkconsult" som jeg hadde lånt på biblioteket. Gøy!!

therese

Quote from: Gooner on 14. Jan 15, 12:39:36
Takk for tips :), må sjekke dette, da jeg er i ferd med å bestille nytt kurs. Har vært gjennom første nivå (Total) av Michel Thomas Method http://www.michelthomas.com/ (kjøpt på Tanum), og er egentlig godt fornøyd med denne metoden (kun lyd, kan legges over på mobilen, ingen glose- eller grammatikkpugging), og tenkte derfor å gå videre med "Perfect" kurset. Selv om Linguaphone er til halv pris, er Michel Thomas likevel en del rimeligere. Tar gjerne i mot innspill dersom det er noen som har erfaring med begge disse kurstypene, og har anbefalinger. Har lest noen "tester" av språkkurs, men der er ikke Linguaphone engang tatt med. Rosetta Stone hevdes å være markedsleder på språkkurs, men den metodikken tror jeg ikke passer meg.


Etter 6 leksjoner vil jeg forsøke meg på en anmeldelse av Linguaphone:
Lytte-lytte-lytte-forstå-lytte-lese-lytte-snakke-lytte-snakke-lese om

En begrenset mengde ord introduseres og gjenbrukes gjentatte ganger. Grammatikken introduseres gradvis gjennom bruk og påpeking/forklaring. Lytteprøvene er kjernen og det jeg bruker mest tid på. Men hvert avsnitt har en punktvis forklaring til elementer i dialogen/teksten, det være seg uttale, gramatikk og også kulturelle aspekter, og det er faktisk ganske spennende og oppklarende å lese disse forklaringene.

Det fungerer utmerket. Jeg opplever det som svært pedagogisk gjennomtenkt. Det er utfordrende, men ikke for utfordrende.

Å lære språk for meg er relativt krevende og kommer ikke av seg selv som det gjør for noen heldige. Etter 15 år med reiser i Hellas og stort sett på stedet hvil mhp. språket, hadde jeg innfunnet meg med at gresk var utenfor min rekkevidde. Men jeg er kommet på nye tanker. Og det er artig.

Gooner

Takk for info Therese. Høres ut som Linguaphone ikke er så teoretisk og "skole-tradisjonelt" lagt opp som jeg (av en eller annen grunn) har tenkt. Vet du om lydfilene er på mp3-format, slik at de kan overføres til PC og videre til mobil?Er det lagt opp til at man kan høre på lydfilene i lengre strekk uten å måtte følge med i boka (høre på mens jeg løper, kjører bil o.l.?

therese

01. Feb 15, 09:32:04 #6 Last Edit: 01. Feb 15, 09:33:58 by therese
Quote from: Gooner on 31. Jan 15, 18:10:37
Takk for info Therese. Høres ut som Linguaphone ikke er så teoretisk og "skole-tradisjonelt" lagt opp som jeg (av en eller annen grunn) har tenkt. Vet du om lydfilene er på mp3-format, slik at de kan overføres til PC og videre til mobil?Er det lagt opp til at man kan høre på lydfilene i lengre strekk uten å måtte følge med i boka (høre på mens jeg løper, kjører bil o.l.?


Tja, lydfilene kommer på CD. Jeg bruker mac og har lastet opp både på laptop og telefon via iTunes. MP3-filer har jeg ikke noe forhold til, så det kan jeg ikke si noe om.

Ja, jeg tror det fint kan fungere å høre på i strekk, og det oppfordres også til å høre så mye så mulig på lydsporene. Dialogene/tekstene kommer etter hverandre uten mye pauser, bare innimellom kommer det spor med luft, slik at man skal snakke selv.

Jeg for min del fiksa ikke å høre på da jeg kjørte bil, er litt "mann", én ting av gangen... :D

Noen kommentarer til det med teoretisk og "skole-tradisjonelt":
Lytting og egen snakking og lesing er kjernen. Kurset gir et fundament til å ikke bare snakke gresk men også snakke gresk ganske korrekt. Men jeg tror man kan gjøre det til det man vil, man kan jobbe mer eller mindre med grammatikken underveis, men uansett tror jeg en del ting glir inn om man vil eller ikke, fordi det kommer så gradvis og poenger repeteres og forklares. Det er ganske sympatisk at det stadig står i forklaringen: "sånn og sånn er det, men det trenger du ikke tenke mer på nå".

therese

Hei dere,
Linguaphone-kursene er på 50% denne uka:
https://www.linguaphone.co.uk/language/greek.html

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...