Logg inn med Facebook eller Google!

Namnet Foibos/Phoebe

Started by bengalow, 14. Dec 10, 21:30:44

Previous topic - Next topic

bengalow

På engelska stavas det Phoebe, och uttalas Fibi, med betoning på första i. En titandotter, Foivo, överlät spådomen i Delfi till Apollon, och fick sedan namnet Foibos(Fivos). Diftongen -oi uttalas i  i grekiska som i, och ph i engelska som f. Men hur kan man i engelska uttala oe som i ett i. Jag tycker detta är en sällsam sammanblandning av ljud och stavning! Har ni någon förklaring till uttal och stavning?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Jeg VET det ikke, men tror det er Ph foran som bestemmer litt... som i Phoenix.
Chloe uttales jo Klo-i?

Anders

Er ikke SveinB språklærer da???

bengalow

Phoenix är ett engelskt uttal/skrivning av Fenix, och i detta fall skall e uttalas som ett i, allttså Finix. Det finns en lite mer klarläggande artikel på NE om den grekiska myten om fågeln Phoinix, som vart 500:e år återkommer till Egypten för att begrava sin fader.
Men varifrån kommer e:et i Phoenix, liksom i Phoebe? Man har bytt ut i mot e...
Beträffande Chloe, så är det precis som Zoe. Ett ensamt e uttalas i . Det finns många exempel på hur amerikansk engelska utarmar språk...night/nite osv.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Spørsmålet sendte meg på Wikiturne :-)
Fant en artig kommentar...

James D. Nicoll kom med følgende ofte siterte utsagn (i oversettelse): «Problemet med å forsvare det engelske språks renhet er at det er like rent som en brakkehore («cribhouse whore»). Ikke bare låner engelsk ord fra andre språk, noen ganger fotfølger det dem inn i trange smug for å slå dem i svime og rane lommene for nye ord.»

Anders

Jeg kan nesten ingenting OM språk, er bare en storforbruker av ord :-)
(og gramatikk og slikt er verre enn gresk!)

Men se om du kan få noe ut av denne forklaringen?

phoebe Look up phoebe at Dictionary.com

    small N.Amer. flycatcher, pewit, 1700, phebe, so called in imitation of its cry; spelling alt. 1839 by influence of the woman\'s proper name (see Phoebe).

Phoebe Look up Phoebe at Dictionary.com

    fem. proper name, late 14c., originally a name of Artemis as the goddess of the moon, from Gk. phoibos \"bright, pure,\" of unknown origin. The fem. form of Phoebus, an epithet of Apollo as sun-god.

oe Look up oe at Dictionary.com

    found in Gk. borrowings into Latin, represtenting Gk. -oi-. Words with -oe- that came early into Eng. from O.Fr. or M.L. usually already had been leveled to -e- (e.g. economic, penal, cemetery), but later borrowings directly from L. or Gk. tended to retain it at first (oestrus, diarrhoea, amoeba) as did proper names (Oedipus, Phoebe, Phoenix) and purely technical terms. British English tends to be more conservative with it than American, which has done away with it in all but a few instances. It also occurred in some native L. words (foedus \"treaty, league,\" foetere \"to stink,\" hence occasionally in Eng. foetid, foederal, which was the form in the original publications of the \"Federalist\" papers). In these it represents an ancient -oi- in Old Latin (e.g. O.L. oino, Classical L. unus), which apparently passed through an -oe- form before being leveled out but was preserved into Classical L. in certain words, especially those belonging to the realms of law (e.g. foedus) and religion, which, along with the vocabulary of sailors, are the most conservative branches of any language in any time, through a need for precision, immediate comprehension, demonstration of learning, or superstition. But in foetus it was an unetymological spelling in L. that was picked up in Eng. and formed the predominant spelling of fetus into the early 20c.

http://www.etymonline.com/index.php?search=Phoebe&searchmode=none

bengalow

Tack, Anders. Det var en bra förklaring, det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...