Logg inn med Facebook eller Google!

Øyloffing i Hellas

Started by Svein~B, 14. Jan 14, 18:46:29

Previous topic - Next topic

Svein~B

14. Jan 14, 18:46:29 Last Edit: 20. Jan 14, 19:39:44 by Svein~B
Jeg har lenge tenkt på å skrive en håndbok i øyloffing. Det er selvsagt inspirert av den svenske Willmas Ø-luffa i Grekland og den britiske, såkalte "bibelen" Thomas Cook/Independent Travellers Greek Island Hopping. Men jeg har tenkt at det er en fordel for nordmenn med ei bok som er på norsk, selv om de fleste av oss leser godt engelsk og så har jeg ikke alltid vært helt fornøyd med dem og har ment at jeg kunne gjøre det bedre selv.

Jeg var også lenge aktiv på diskusjonsforumet til Jan Bergtun islandstrolling.com i tillegg til her, men det forumet virker ganske dødt for tida. Noen klager på at det er lite aktivitet til tider her også, blant annet fordi facebook har tatt over mye av aktiviteten. Det er opp til oss selv å skape den aktiviteten vi etterlyser. Jeg prøver i hvert fall å gjøre mitt. Jeg har alltid tenkt sånn at jeg ikke skriver for "menigheten", sånn mange andre her gjør. Jeg har tenkt på at det vi skriver er søkbart og at aktivitet kan trekke til seg nye lesere. Så jeg prøver å informere og håper at de som søker informasjon skal søke seg hit. Det betyr ikke at jeg har noe imot den mer internt orienterte aktiviteten.

Ole kontaktet meg for over et år siden og spurte meg om jeg kunne tenke meg å ha en slags blogg her, et "Sveins hjørne" som han kalte det. Jeg svarte at jeg følte ikke noe særlig behov for det. Jeg har hatt planer om å starte et eget forum om Frankrike som også er et glad i. Jeg har også vurdert å samarbeide med en tidligere kollega som har ei annen reiseside. Men så, for noen uker siden, slo det meg at det jeg ønsker er å skrive om øyloffing her inne, så jeg kontaktet Ole igjen og han har satt opp noe som jeg er spent på hvordan blir seende ut.

Jeg ønsker gjerne kommentarer, men jeg vil gjerne holde det jeg skriver og kommentarene adskilt. Derfor kommer jeg til å starte nye emner, men redigere det opprinnelige innlegget heller enn å fortsette under kommentarene, for det føler jeg blir rotete. Først og fremst vil jeg ha kommentarer som korrigerer eller supplerer det jeg skriver, men jeg har ikke noe imot tilbakemeldinger heller.

Jeg skal visst få moderere denne delen av forumet selv. Jeg kommer nok til å henge opp hovedinnlegg, men at det blir undertemaer også. Etter hvert blir det nok flere deler. Jeg har mye ferdigskrevet, men jeg kommer til å poste litt om gangen sånn som jeg pleier. Det blir nok cirka tre innlegg i uka, altså at det vil gå en til tre dager mellom hvert. Første innlegg kommer i løpet av de nærmeste dagene.

Jeg kommer ikke til å skrive om øyer og steder nå i første omgang. Stedene har allerede sine sider i forumet. Jeg kommer til å fokusere mest på det praktiske og først og fremst på hvordan man finner fram og tar seg fram. Jeg kommer til å fokusere mest på de tingene som jeg har savnet i andre reisehåndbøker og på de tingene det erfaringsmessig har vært spørsmål om i dette forumet og Bergtuns forum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Dette blir spennende! :)

Rent praktisk kan jeg si at innleggene kommer i et et eget underforum og nye innlegg vises i listen "Siste innlegg i forumet". For å gjøre det hele mer oversiktlig blir alle innlegg samlet på en egen side, en slags "guide til øyloffing", med egen meny over innholdet. Link til denne siden ligger på framsiden (med rød skrift).

kari

En guide om øyloffing tror jeg blir veldig bra.
Mange tror at det er mye mer komplisert enn det faktisk er, og da er det nyttig å ha en plass der mye informasjon om denne feriemåten er beskrevet.

Selv brukte vi www.islandstrolling.no som en kunnskapskilde før vår første øyhoppeferie.

Dette gleder jeg meg til  :)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Tjorven

Kjempebra, Svein!!!  ;D  Ei slik praktisk informasjonsside trenger Hellasforum. Jeg har ofte tenkt at det hadde vært fint med ei konkret side å vise til, når det blir mange som spør om praktiske råd og info angående øyloffing eller reising rundt i Hellas generelt. Jeg (og andre) ønsker gjerne å hjelpe og svarer så godt vi kan, men jeg føler at vi ofte gir samme slags info mange ganger. Den ligger bare og "svømmer" rundt i forskjellige tråder, etter hvert som folk spør om ting, og dagen etter er det et nytt medlem som spør om noenlunde det samme, osv osv  ;)
Misforstå meg rett, jeg hjelper gjerne, men slik det er nå går nok mange glipp av nyttig informasjon fordi den ligger spredt rundt omkring, og der det ikke kommer fram i trådens tittel.

Flott at vi nå får en egen praktisk "bolk" for nye og gamle medlemmer, og ei side vi kan henvise til  ;D  Syns også opplegget rundt siden høres fin og oversiktelig ut. Info ett sted, og spørsmål/svar adskilt.
Applaus til Svein og Ole for dette  ;D  Gleder meg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Vedvards

Suveren tråd😀😀ðŸ'ðŸ'ðŸ'

Har forstått at det er folk på brygga som leier ut sine rom til turistene og at det kanskje er flere rom enn turister. Men, står disse folka på brygga sent om kvelden også? Tenker på, når en kommer inn med båt(på sommeren) ved 22-24 på kvelden?


Svein~B

Quote from: Vedvards on 18. Jan 14, 13:52:31
Suveren tråd😀😀ðŸ'ðŸ'ðŸ'

Har forstått at det er folk på brygga som leier ut sine rom til turistene og at det kanskje er flere rom enn turister. Men, står disse folka på brygga sent om kvelden også? Tenker på, når en kommer inn med båt(på sommeren) ved 22-24 på kvelden?




Ja, jeg tror jeg kan love deg at det alltid vil være utleiere på kaien. Likevel, det er bedre utvalg jo tidligere på dagen du kommer og det er vanskelig å vurdere tilbudene du får i mørket og når du er trøtt etter en lang dags reise. Så jeg vil anbefale at hvis du skal ankomme om kvelden, bør du bestille. Tenker du fortsatt på Paros som første øy?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...