Logg inn med Facebook eller Google!

2004 Del 3: Lefkas - Kastoria - Thessaloniki

Started by espeno, 18. Feb 15, 12:50:31

Previous topic - Next topic

espeno

De to siste dagene vi var på Lefkas, fikk vi litt dårlig vær (i slutten av juli). I vindbygene så jeg på nordenden av øya for første gang folk som drev med kiting. Neste dag, da vi dro, så det slik ut over nordenden og Lefkada by:



Vi kjørte inn til fastlandet og oppover langs kysten til vi kom til Igoumenitsa. Derfra kjørte vi innover i landet og oppover i høyden. Veien til Kastoria gikk forbi Konitsa, og nå virket Aoös ikke innbydende til bading etter at regnværet hadde gjort vannet ganske ugjennomsiktig:



Men vi skulle videre, til Kastoria der navnet kanskje henger sammen med ordet for "bever", kanskje med noe annet. Det er fristende å tenke på bever, siden Kastoria i mange hundre år har vært et senter for pelshandel. Og da vi nærmet oss byen, så vi reklameskilt på russisk langs veien. Kastoria ligger på en halvøy i en innsjø. Her lever det også pelikaner, og vi så dem fly rundt over innsjøen. I Kastoria finnes det noen gamle rikmannshus ("arkhontiko" - det nygreske ordet άρχονÏ,,αÏ, kommer fra det gammelgreske á¼,,ρχων, og i det klassiske Athen var arkonten, den ledende embetsmannen noe man kunne bruke til tidfastesettelse, altså regjeringstid, litt på samme måte som consul i det gamle Roma). I et av disse rikmannshusene i kastoria er det hotell, http://www.vergoulas.gr/ , og her ville vi gjerne oppleve litt høyere bostandard enn vi hadde hatt de siste ukene. Vi kom til paléet om vi kan kalle det det:



Og vi fikk et rom med schwung over:



og en akseptabel utsikt over byen og innsjøen:



Litt utpå kvelden gikk vi opp til torget og fant en lokalt preget restaurant. Vi ble med inn på kjøkkenet for å se hva de hadde, og der hadde de ferske lammehoder i gryte, litt a la stifado (ferske, ikke tørket og saltet som norske smalehoder). I 1974 fikk jeg grillet lammehode på Angkistri, den lille naboøya til Aigina, men her var det altså i gryte - og riktig godt.

Neste dag krysset vi gjennom innlandet. Underveis kom vi forbi et senter for bjørner: http://www.arcturos.gr/en/main.php . Vi hadde først tenkt oss opp for å se på selve bjørneområdet, men det var så mye tåke at vi ga opp. I stedet gikk vi til opplevelsessenteret (jeg er glad i muséer). Her var det en ansatt som drev med omvisning og forklaring. Hun hadde bodd i Sverige og snakket svensk, og det var like greit. Opplegget var beregnet på skolebarn, og det var særlig to ting som festet seg hos meg: da hun skulle forklare om mamma bjørn og pappa bjørn og bjørnunger, og plansjene vi fikk se om hvordan det går når bjørnehabitatet blir redusert av menneskelig aktivitet - til slutt står bjørnen igjen i en rundkjøring med en bærbusk i hånden.

Fra bjørnene til svanene - vi kom til en restaurant "Den svarte svane" der de serverte nydelig grillet ørret - og annen grillet mat. Og her også så vi at gjestene fikk med seg doggy-bags.

Og så videre til Thessaloniki og Hotell Bill der det denne gangen ikke kom noen uventede gjester. I Thessaloniki gikk vi på det etnologiske muséet der det var en spesialutstilling om vannkraft. Vi fikk *to* omvisninger. Først en diktatorisk på gresk (diktatorisk på den måten at vi fikk klar beskjed om når vi hadde sett nok og skulle gå videre), og så en grundigere og roligere på engelsk: vi traff nemlig én av de faglige ansvarlige for utstillingen da vi var ferdig med første runde. Og da vi fortalte at vi kom fra et land som også hadde en forhistorie med vannkraft og vannsager og -møller, viste han oss stolt rundt i hele utstillingen igjen.

Men før vi dro derfra var det ikke bare work-and-no-play:

Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...