Logg inn med Facebook eller Google!

Utgangspunkt for øyloffing

Started by Svein~B, 22. Jan 14, 19:32:04

Previous topic - Next topic

Svein~B

Når du har funnet ut når du skal reise og hvor lenge du skal være, gjelder det å finne ut hvor du vil fly til og fra i Hellas, altså å velge utgangspunkt for loffeturen. Det fins en del muligheter, men noen utgangspunkt er selvsagt bedre enn andre.

Det utgangspunktet som gir flest muligheter er Athen. Fra Pireus som er den største havnebyen, går det ferjer til det meste av øyriket. Nesten uansett hvor du havner, fins det en grei vei tilbake til Athen på slutten av ferien.

Når det er sagt, hvis du vil loffe i Dodekanesene, så ligger de langt unna Athen. Da er Rhodos, Kos og Samos bedre utgangspunkt.

Santorini er et godt utgangspunkt for loffing i Kykladene.

Hvis du finner et fly som går til Mykonos er det også et godt utgangspunkt for loffing i Kykladene, men Santorini og Athen er bedre.

Fra Skiathos kan du loffe i Sporadene, det vil si til Alonissos og Skopelos. Du kan også besøke Pelion-halvøya på fastlandet.

Chios og Lesvos er to store øyer som har gode ferjeforbindelser med hverandre. Derfor er de to øyene lette å kombinere med hverandre. Det er også mulig å loffe til andre øyer i den nordlige delen av Egeerhavet, men da må du gjøre det tidlig i ferien.

Kreta er etter min mening ikke noe spesielt godt utgangspunkt for øyloffing. Det går ferjer til Kykladene, Karpathos og Rhodos, men de er få. Når det er sagt, er Kreta ei stor øy som er vel verdt et besøk.

Karpathos ligger ganske for seg selv. Den har noen forbindelser til Kreta, Kasos, Chalki og Rhodos, men de er få.

Preveza er ikke noe godt utgangstpunkt for øyloffing,men det fins noen muligheter. Det går ferjer til Ithaka og Kefalonia fra Lefkas.

Korfu er heller ikke noe spesielt godt utgangspunkt, men det går an å reise til Paxos og Antipaxos samt noen småøyer nord for øya.

Zakynthos er ikke noe godt utgangspunkt, da øya bare har ferjeforbindelser med fastlandet.

Thessaloniki er ikke noe godt utgangspunkt. Det går noen ferjer, men de er sjeldne og går til øyer som ligger relativt langt unna. Det fins enklere måter å komme til disse øyene på.

Kavala har mange forbindelser til den nærliggende øya Thassos, ellers er det få forbindelser med øyer som ligger relativt langt unna.

Limnos er ei lita øy som ligger sentralt i Det nordlige Egeerhavet. Øya har noen få forbindelser med fastlandet og med omkringliggende øyer. Jeg vil si at det ikke er noe godt utgangspunkt for øyloffing.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...