Logg inn med Facebook eller Google!

To dager på Leros - juli 2013

Started by IngeS, 06. Jul 13, 12:27:58

Previous topic - Next topic

IngeS

06. Jul 13, 12:27:58 Last Edit: 06. Jul 13, 12:29:38 by IngeS
Καλημέρα ΛέροÏ,


Slik hilste Leros oss tidlig om morgenen på årets første øytur.


Fergen Nissos Kalymnos brakte oss fra Samos dagen i forveien. Etter vel seks timers båttur ankom vi Lakki sent om kvelden. Taxi tok oss de vel tre kilometerne til Hotell Alinda som lå i et område med samme navn.












En staselig bygning med velutstyrte rom og stor resepsjon. To barer, en inne og en ute, samt utendørs taverna hørte også til.

Et minus med stedet var plagsomt mye mygg, men det var det visst andre steder også på øya. Apotekets spray Summerline med sitronella holdt plageåndene vekk.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS


Hellige Marias slott ruver imponerende på høyden Apitiki over Platanos, Agia Marina og Panteli.


Like imponerende er det ikke på dagtid når lysene er slått av.

Vi tok turen opp både på kvelds og dagtid.












Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

Häftiga bilder på motiv som jag känner igen. Vi åt på deras restaurant under taket. Nedanför/utanför går väl vägen längs stranden?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Quote from: bengalow on 06. Jul 13, 13:33:13
Häftiga bilder på motiv som jag känner igen. Vi åt på deras restaurant under taket. Nedanför/utanför går väl vägen längs stranden?


Det gjør den
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Kjempefine Lerosbilder, Inge  :)  Veldig stemningsfullt med den flombelyste borgen og vindmøllene.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Fine vindmøller! Men hva er det inne i dem? Hotell?
Glika i zoi

IngeS

08. Jul 13, 10:10:11 #6 Last Edit: 08. Jul 13, 10:12:46 by IngeS
Kirker er jo en vesentlig del av grekernes kultur så det må vi ha noen bilder av





















Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

08. Jul 13, 15:42:08 #7 Last Edit: 08. Jul 13, 15:48:06 by IngeS
Pantelis var en trivelig liten fiskerby med en rekke fisketavernaer langs vannkanten. Lange fisk og sjømatmenyer med hyggelige priser som vi ikke finner i Pythagorion















Fiskerne går ut for å sette garnene




En liten kattepus ville holde oss med selskap på Tavern Zorbas

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Veldig kjekt hvis dere likte Pandelis. Som du sikkert har fått med deg så står ikke fisk så høyt på min meny (står ikke der i det hele tatt, egentlig), men stedet hadde noe veldig bra ved seg. Et sted jeg gjerne besøker igjen.

Tjorven

Dette var herlige fristebilder, Inge  ;D  Lengter meg tilbake til Leros, men kom meg aldri til Pandeli. Der vill jeg bo neste gang, håper til neste år. Takk for ferske bilder derfra, håper det kommer mer  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Takk for alle kommentarer.

Det er visstnok bare en vindmølle som er innredet til hotell. Den fikk jeg ikke bilde av


Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Fra Wikipedia sakser jeg følgende: Fra 1940, da Italia gikk inn i den andre verdenskrig som allierte av Nazi-Tyskland, måtte Leros tåle bombeangrep fra det britiske flyvåpen. Ettersom øya ga den beste ankerplassen for krigsskip var øya den som ble nest mest bombet under krigen (etter Kreta). Den 8. september 1943 da Italia ikke lenger ville følge Nazi-Tyskland signerte landet våpenstillstand og gikk med på de alliertes side. Etter Italias våpenstillstand gikk britene sammen med den greske hellige bataljon i land på Leros og de andre øyene i nærheten. Det førte til at tyske bombefly bombet øyene. Ved et av de største angrepene ble det greske flaggskipet «Dronning Olga» senket den 26. september 1943 sammen med «HMS Intrepid» mens de lå oppankeret i Portolago (Lakki). Etter bortimot 50 dager med bombeangrep gikk tyskerne i land og okkuperte øyene i Operasjon Taifun mellom 12. og 16 november 1943. Øyegruppen forble tyskokkupert fram til krigens slutt i 1945. Tysklands kapitulasjon forble øya okkupert av Storbritannia fram til mars 1948 da Leros og resten av øyene til sist ble forent med Hellas.

I Lakki finner du derfor mange krigsminnesmerker











Hva dette monumentet sto for fant jeg aldri ut:



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...