Logg inn med Facebook eller Google!

Magiske øyeblikk i Hellas

Started by fila, 21. Apr 13, 22:11:14

Previous topic - Next topic

fila

Dirou-grottene (Vlihada-grottene) ligger nesten så lang sør en kan komme i fastlands-Hellas, i Mani i Pëloponnes. Grotten ble "oppdaget" i 1900 og utforsket fra 1949. Grottene er 33400 kvadratmeter, båtturen ca 1300 m og ca 300 m går vi til fots. Temperaturen i grotten er 16-20 grader og vannet i Vlihada-elven er ca 12 grader. (Vlihada er en underjordisk elv). Reisen gjennom denne grotten var fantastisk, skjønnheten og stillheten der inne gjorde et sterkt inntrykk.



















bengalow

Håller med dig!!!!! En fantastisk upplevelse!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Helt enig!  Av grotter jeg har besøkt, er denne helt i særklasse!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

Nea Moni-klosteret ligger midt på Chios.  Klosteret ble grunnlagt av den bysantinske keiseren Constantine Monomahos IX i 1402.Også der ble vi minnet om grusomhetene fra 1822.   3500 mennesker søkte tilflukt her, alle ble drept. I klosteret finnes en monter med bein og hodeskaller fra ofrene der. Når vi besøkte klosteret i 2005 var hovedkirken steng pga restaurering og en provisorisk kirke var opprettet i et annen bygg.














JohnS

27. Apr 13, 16:46:38 #28 Last Edit: 27. Apr 13, 16:56:14 by JohnS
Vi besøkte også Nea Moni da klosteret var midt i enomfattende restaurering, så det var ikke så mye vi fikk sett, og en rotete byggeplass kan sjelden vise fram noe særlig magi  ;).  Men utstillingen av hodeskaller og bein gjorde inntrykk, og var en makaber påminnelse om hendelsene der.  I det hele tatt var Chios ett av de områdene som ble aller sterkest rammet under frigjøringskrigen på 1820-tallet.  Før "Chios-massakren", som den kalles, var det langt over 100 000 innbyggere på øya.  50 000 ble drept, like mange tatt som slaver, noen greide å flykte, og da røyken la seg, var det bare 2 000 igjen på øya.  Ufattelige tall. ...  Disse hendelsene var nok sterkt medvirkende til at Hellas fikk sympati og støtte i store deler av Europa da de ble kjent.....

Etter et slikt besøk blir man jo lett sittende og fundere litt over hva man har opplevd.   Dette er jo ikke så fryktelig lenge siden, det var jo et lite tiår etter forsamlingen på Eidsvoll i 1814.  Litt småkrangel med dansker og svensker var jo en bagatellmessig pris for vår frihet og selvstendighet, sammenlignet med hva andre land har ofret......   
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

Fra Parga er det bare et par mil søroverøstover til Mesopotamo. Herfra gikk vi de få hundre meterne opp på høyden til Nekromanteion (Nekromandio). Stedte er fra det 4. og 3. århundret f.kr. Her rant elvene Styx, Kokytos og Pyriphlegeton ut i sjøen Acherousia, der de dødes sjeler ble rodd over til Hades. Stedet inspirerte Homer til å skrive "Oddysevs i Hades". Pilgrimmene som senere kom hit for å møte de avdødes sjeler ble heist ned i det underjordike kammeret (Hades tempel) der møtene fant sted, riktignok under påvirkning av psykoaktive lupin-frø.
Uten å ha møtt noen sjeler, sannsynligvis pga mangel på lupin-frø, forlot vi Nekromanteion og tok en kaffe og is i Mesopotamo.

Nekromanteion



Inngangen og sentralhallen



Kirken og en freske fra kirken





Offerrommet



Hades' palass



Vi kommer opp fra Hades' palass


fila

Vi kjørte opp til Impros på 900 m høyde. Kaffe og ostepannekaker der før vi startet på vandringen gjennom den 8 km lange Improsravinen. Det var en utrolig flott opplevelse. Både natur, planteliv og dyreliv (Kri-kri geiter) tok nesten pusten fra oss. Vi brukte 2 timer og 10 minutter på turen. Godt med litt drikke på en liten taverna ved gorgens utmunning.    
Deretter kom tidenes "drosjetur" tilbake til Impros. Vi var tilsammen 17 stykker på en Mazda pick-up, 11 på trebenker på lasteplanet og 6 inne i cupeen. På denne turen opp de stupbratte bakkene, med 2-300 m ned til ravinebunnen, uten autovern. Tankene mine gikk til reise-ikonet som stod hjemme på hotellet. Vi tok en kaffe på tavernaen i Impros (skulle nok ha hatt noen Vival) før vi kjørte hjem igjen.




















JohnS

Jeg har aldri gått Impros-kløften, men har kjørt langs den en god del ganger på vei til eller fra Chora Sfakion.  Jeg kan trøste deg med at siste gangen jeg kjørte der, var veien kraftig utbedret, slik at det var rene fornøyelsen å kjøre der.  Så hvis du skulle ønske deg en tur til, behøver du absolutt ikke grue deg til turen tilbake langs veien!   ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

Den fraflyttede middelalderbyen Kastro ligger helt på nordspissen av Skiathos. Kastro ble, som mange andre byer, bygd på klipper for å verne seg mot pirater på 1300-tallet (kanskje noe senere). I årene etter 1830 ble byen fraflyttet. I sin storhetstid var der ca 300 hus og 22 kirker. Til Kastro kan du komme med båt eller langs landeveien. Vi kjørte dit på ATV. Bratte og smale grusveier førte oss til parkeringsplassen ved Kastro, så var det 15-20 minutter å gå. Kastro er absoluttverd et besøk.




















fila

Vi tok fergen Meganisi II over fra Nidri på lefkada til Vathi på Meganissi, en båttur på ca 45 minutter, som bl.a tok oss forbi Onassis-øya Skorpio. Det er 4,5 km over åsen fra Vathi til Spartochori, vel en times tur. Mythos og toast på en luftig kafe med utsikt over havna i Spilia rett under oss. Vi gikk ned trappene til havna, tok en meze og litt retsina på tavernaen der før ferga kom og vi dro tilbake til Nidri.

Vi seiler inn til Vathi





Det var fin vei over åsen





Så kom vi til Spartochori





Litt forfriskninger med fin utsikt





Så gikk vi ned trappene til havnen i Spilia og ventet på fergen som vi reiste hjem med





En deilig tur over Meganissi!


JohnS

Meganissi og Spartochori er så abaslutt verdt en tur!  Om tre uker er vi vel installert i Nidri igjen, og kanskje det kunne være en ide med et nytt besøk der.  Spørs om mine skrøpelige ben tåler motbakken opp til Spartochori da.......... 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

fila

01. May 13, 14:18:25 #35 Last Edit: 01. May 13, 14:21:43 by fila
Drøye 2 km's spasertur, i åssiden ovenfor vestre del av Pythagorion, ligger Efpalineio Orygma, en over 1000 m lang akvedukt som ble bygget mellom 529 og 524 f.kr, da Polycrates hersket over området. Vi gikk ned i dette oldtidens ingeniørmesterverk og så langt inn som det var lov. Vi gikk langs den øvre gangen, som ble brukt til å frakte ut masse. Selve akvedukten så vi langt under oss. En aning av klaustrofobi snek seg inn på meg når vi passerte den smale inngangen til tunellen. Fantastisk ingeniørkunst!

Inngangen





Inne i tunellen









Vi ser ned i selve aquedukten







Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...