Logg inn med Facebook eller Google!

Vind på Rethymnon?

Started by oils, 07. Feb 13, 23:03:48

Previous topic - Next topic

oils

Har vært flere ganger på Kreta vest, men lurer nå på Rethymnon. Men,leser at det som REGEL er mye vind slik at en ikke kan bade i sjøen. Stemmer det?  Skal reise 22. juni var planen

mouche

Her vil du sikkert få svar at det er det, og andre igjen som sier at det ikke er det etter deres erfaring. Generelt er denne kysten/området vindutsatt og intet å gjemme seg bak/få le av så man kan være heldig eller uheldig. Tror ikke den tiden du skal reise er den verste i så måte. Vet at det er et uklart svar, men tror det reflekterer virkeligheten om du skjønner hva jeg mener.

Tzasiki

Det er mye bølger og understrømninger på stranden i Rethymnon. Det var det i alle fall da vi ferierte der i slutten av juli/begynnelsen av august for noen år tilbake. Da vi badet, ble vi "kastet" tilbake mot land igjen, så en bør være litt forsiktig!! (for noen år siden druknet en nordmann der). Vinden var jo deilig, spesielt inne i  leiligheten vi leide som lå i nærheten av stranden, (2.rekke fra strandpromenaden), 1.km. fra gamlebyen. Aircondition trengtes ikke da !!. Vi badet ikke mye på stranden der, men var mest i Georgiopoli og badet, det ligger noen mil unna. (mot Chania) Et stille og rolig sted , og med nydeligt klart vann, den borteste lille stranden ble vår favorittstrand på den siden av Kreta. Ellers leide vi bil, og kjørte på kryss og tvers over øya,  og langs kysten på den andre siden der,  mange flotte steder å besøke, samt nydelige strender og landsbyer!. Rethymnon var en flott by forresten!!.

mouche

Tja, å tusle rundt langs tavernaene i havnen i Rethymnon er i allefall noe jeg ikke gidder å gjenta for makan til masete kelnere skal man lete lenge etter. Eneste stedet på Kreta jeg har opplevd det som direkte ubehagelig med det maset, og vi endte siste gang vi var der med å sette oss i bilen igjen og kjøre til nettop Georgiopoli hvor det også er langt roligere for bølger/vind enn i Rethymnon. Finnes forøvrig en hel mengde med andre steder man kan dra til på Kreta så hvorfor noen velger Rethymnon skjønner jeg egentlig ikke helt.

oils

Tja, dette blei ikkje enkelt. Skal ein satse på Kriti Beach hotel og håpe på stille vær.

Er det eit bra hotel forresten?

marjana

Hvorfor er Rethymnon kun det eneste alternativet du har som badested? Det er da mange flotte steder å dra til på Kreta! Jeg har aldri likt lange, langgrunne bystrender med rekker med hoteller, vind med sand, understrømmer når man vil bade, ekkel sjekking av kamakier, søppel, og egentlig utrivelig som stikkord.

Rethymnon var i hvert fall en fin by å bo i, og gå rundt i, for mange år siden, men for å dra på badeferie var det sydkysten på Kreta som var flott.

Glika i zoi

Anita

Skulle gjerne vært på sydkysten av Kreta, men synes det er veldig tungvindt. En må leie bil for å komme seg dit. Ingen turoperatører har innlagt buss ettersom jeg kan se... en må komme seg dit selv  :)

Når en flyr fra Kr.sand ... lander en sent på kvelden og på returen må en være på flyplassen i 10-11 tiden på formiddagen. Ikke så lett hvis en skal leie bil og kun har en uke til rådighet.

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

mouche

Å leie bil på Kreta er da enkelt og å kjøre der ikke noen "big deal". Turen over til f.eks Palechora er vel omtrent som reisen med buss fra Chania til Rethymnon i tid, en drøy time, så jeg hadde ikke vært så bekymret for dette.  Veiene er helt greie, ikke så mye trafikk og merkingen helt ok. Man får veldig gode og detaljerte kart på flyplassen i Chania. Har selv kjørt rundt 4/5.000 kilometer på Kreta i løpet av de siste to årene.

oils

Kor på sydkysten? Har ikkje det blitt kalt Gaddafivindens område(då han levde) med heite vindar som laga sandstormar på badestrendene?

Er ganske så grecofil, men har halde meg på vestsida, Kato Stalos, Platanias osv. Tenkte å prøve noko nytt.

Har to krav; god sandstrand utan stein, og minst muleg vind i løpet av 7 dagar

marjana

Quote from: Anita on 08. Feb 13, 23:51:41
Skulle gjerne vært på sydkysten av Kreta, men synes det er veldig tungvindt. En må leie bil for å komme seg dit. Ingen turoperatører har innlagt buss ettersom jeg kan se... en må komme seg dit selv  :)

Når en flyr fra Kr.sand ... lander en sent på kvelden og på returen må en være på flyplassen i 10-11 tiden på formiddagen. Ikke så lett hvis en skal leie bil og kun har en uke til rådighet.

Anita

Da må man ta minst to uker på Kreta!
Paleochora som er helt nede syd-vest på Kreta er blitt et slags chartersted nå, men da blir man kjørt i buss fra Chania eller noe sånt. Med bil på motorveien langs nordkysten går det fort, og så ned berg og dal til syd er det vakkert og litt kronglete, men det tar neppe mer et par, tre timer fra Chania til for eksempel Paleochora. Se Kretatrådene om dette! Ninette er høyt og lavt på Kreta til fots, og til og fra reisemessig, og jeg vil tro at hun har svar i trådene om Kreta.
Glika i zoi

mouche

09. Feb 13, 18:51:37 #10 Last Edit: 09. Feb 13, 18:54:56 by mouche
Distansen fra Chania til Paleochora er ca 75 kilometer og tar litt i overkant av en time å kjøre med egen bil. I allefall er det hva vi har brukt de siste gangene vi har kjørt den veien. Bussen fra Chania til Paleochora har scheduled 1,5 time og koster 7,60 euro hver vei. Selv for "bare" en uke ville jeg ha foretrukket egen bil og ordne eget bosted heller enn å reise charter, men vi er alle forskjellige.
Et annet sted/område man kan vurdere på nordkysten er Almyrida/Kalyves hvor det er fine sandstrender og spesielt i Almyrida kan man fortsatt bade selv om det røde flagget er oppe, dog ikke svømme utover for det har jeg sett folk gjøre og få panikk!
Paleochora (og Kalyves) er byer hvor folk faktisk bor og lever hele året og som ikke "stenges" når sesongen er over i oktober som er tilfelle med områdene vest for Chania.

marjana

09. Feb 13, 19:12:25 #11 Last Edit: 09. Feb 13, 19:51:34 by marjana
For de som ikke liker å kjøre bil så tok jeg/vi  KTEL bussen rundt hele syd-vestligedelen av Kreta. Den stopper i nesten hver eneste lille landsby. Bussen hadde med ferskt brød, og alle stormet til for å få kjøpe ferskt brød. Resten av brødet som ikke ble brukt ferskt ble hengt opp til tørk i butikken som paximadia-= knekkebrød.
I skiver altså.


Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...