Logg inn med Facebook eller Google!

Bosted Kreta - tips?

Started by ola, 13. Jan 13, 17:11:26

Previous topic - Next topic

ola

Vi er en familie på 2v + 2b (8,13) som vurderer Kreta (fly til Heraklion) som reisemål i sommer. Vi tenker oss 14 dager i overgangen juni/juli, og skulle gjerne hatt noen tips til valg av bosted, både sted på øya og konkret overnattingsalternativ. Vi har sett litt på kartet og nettet, og er litt tiltrukket av det vi har lest om områdene øst for Heraklion (mindre turistifisert?). Vi ser for oss - i våre drømmer - noe som kan matche følgende:

- Ikke bo midt i en stor by, ønsker ikke sjenerende nattestøy fra heftig by- og festliv
- Bo "på" stranda, evt basseng og med strand i gangavstand
- Stranda bør ha sand, eller det må være sandstrand i rimelig kjøreavstand
- Ser i utgangspunktet for oss en leilighet/studio, gjerne med to soverom
- Kanskje et lite (privatdrevet) leilighetskompleks i/nær landsby med baker :D?

Finnes et slikt sted, eller noe som fyller ihvertfall noen av ønskene? Alternativt kan vi feks vurdere å bo lengre fra stranda, men da blir isf basseng et must (+leiebil?).

Et annet spørsmål: Noen som har erfaring med aktiviteter og gjøremål for barn i den aktuelle aldersgruppen på denne kanten av Kreta? "Badeland", dvs sklier etc? Vi ser først og fremst for oss en rolig ferie med mye bading og strandliv, men et par avbrekk ila oppholdet kunne vært positivt. Dette blir barnas første sydentur, så ønsker en god opplevelse for dem (vi voksne har gode minner fra bla øyhopping tidligere, dog ikke til Kreta). Kanskje ville et standard charteropplegg (hotell med badeland, all-inclusive, ...) falt i smak for barna, men vi voksne har en formening om at et mer fristilt opplegg kan gi så mye mer tilbake...?

Mange takk for svar og synspunkter!

Mvh
-ola

Marianne79

Kanskje dere ville ha trivdes i Gerani ved Chania.
Gerani er ved siden av Platanias, mot Kolymbari. Landlige omgivelser uten trafikk, stille og rolig, med sandstrand. Bakeri i sentrum. Noen koselige restauranter og tavernaer. Og blir det for stille, er det bare et par holdeplasser med bussen inn til Platanias :)

Ninette

Quote from: ola on 13. Jan 13, 17:11:26
Vi er en familie på 2v + 2b (8,13) som vurderer Kreta (fly til Heraklion) som reisemål i sommer. Vi tenker oss 14 dager i overgangen juni/juli, og skulle gjerne hatt noen tips til valg av bosted, både sted på øya og konkret overnattingsalternativ. Vi har sett litt på kartet og nettet, og er litt tiltrukket av det vi har lest om områdene øst for Heraklion (mindre turistifisert?). Vi ser for oss - i våre drømmer - noe som kan matche følgende:

- Ikke bo midt i en stor by, ønsker ikke sjenerende nattestøy fra heftig by- og festliv
- Bo "på" stranda, evt basseng og med strand i gangavstand
- Stranda bør ha sand, eller det må være sandstrand i rimelig kjøreavstand
- Ser i utgangspunktet for oss en leilighet/studio, gjerne med to soverom
- Kanskje et lite (privatdrevet) leilighetskompleks i/nær landsby med baker :D?

Finnes et slikt sted, eller noe som fyller ihvertfall noen av ønskene? Alternativt kan vi feks vurdere å bo lengre fra stranda, men da blir isf basseng et must (+leiebil?).

Et annet spørsmål: Noen som har erfaring med aktiviteter og gjøremål for barn i den aktuelle aldersgruppen på denne kanten av Kreta? "Badeland", dvs sklier etc? Vi ser først og fremst for oss en rolig ferie med mye bading og strandliv, men et par avbrekk ila oppholdet kunne vært positivt. Dette blir barnas første sydentur, så ønsker en god opplevelse for dem (vi voksne har gode minner fra bla øyhopping tidligere, dog ikke til Kreta). Kanskje ville et standard charteropplegg (hotell med badeland, all-inclusive, ...) falt i smak for barna, men vi voksne har en formening om at et mer fristilt opplegg kan gi så mye mer tilbake...?



Jeg vil gjerne få anbefale Analipsi, en liten ferieby et par mil øst for Iraklion flyplass.

Den opprinnelige landsbyen ligger cirka 300 meter fra stranden, og der er det fortsatt fin gammel landsbystemning med små butikker og koselige tavernaer. Her finner du også distriktets beste bakeri som selger både grovbrød og alskens søte lekkerbiskener!

Nede ved stranden er det bygd ut med hoteller og spisesteder. De fleste hotellene ligger langs strandpromenden.

Vi har vært i Analipsi ved flere anledninger, sist for 4 - 5 år siden, og vi har trivdes veldig godt der. Dette er et sted som passer alle som vil ha en rolig ferie. Vi har bodd på Tsalos Beach og på Maro Apts.

Maro ligger lengst unna den gamle landsbyen (10 minutter å gå), men der er det flotte bungalower å leie, samt at det ligger i et roligere område og nært en liten langgrunn badebukt. Giorgos som driver stedet, er opptatt av at det skal være rent og ordentlig på anlegget, og kan nok virke som litt streng og myndig. Men han er faktisk en veldig hyggelig fyr!

Jeg mener også å huske at det ligger et badeland ikke så langt fra Analipsi, det annonseres i alle fall med det langs New National Road, som ligger rett på oversiden av landsbyen.

Siden dette ligger så nær flyplassen, kan flystøyen oppleves som noe sjenerende. Vi plagdes ikke av dette.

http://guide.analipsis.com/index.php
http://www.family-hotel.gr/no/index.html

Lykke til med planlegging av ferien!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...