Logg inn med Facebook eller Google!

Anders på Naxos... igjen :-)

Started by Anders, 10. Jun 12, 08:03:11

Previous topic - Next topic

Feta


Re. hvorvidt Delos anloeper Ios paa returen:


Ja, det gjoer den. Fikk det bekreftet hos agent i gaar. Den anloeper daglig Ios paa retur til Santorini.
Disclamer:
Med forbehold om at disse billettpusherene er til aa stole paa.
Har flg. historie ved bestilling fra Naxos til Paros: Barn betaler halv pris paa BS. Det staar t.o.m. paa baksiden av billetten med liten skrift. Selgeren nektet paa dette, men gav oss istedet gratisbiletter, for barn under 4 aar etter at vi konfronterte vedkommende med at vi betalte halv pris fra Santo. Enten gratis eller full pris ble det da sagt. Skolebarn er ikke babyer, men det gikk bra det ogsa, vi kom med :-\




Tenkte vi skulle ta et par dager paa Ios paa slutten av ferien.
Noen som har et tips paa rolig bosted for barnefamilie, litt vekk fra de vaerste partyloevene?


Ile aa hoere om doedsulykken paa Naxos.
Det har bloest, og bloeser fortsatt bikkjer og katter. Anek line klarte ikke aa komme inn til kaia paa Naxos her om dagen. Den maatte ut igjen og legge seg paa innsiden av kaia... De la ut anker etc, men drev av for mye foer de fikk trossene til land. Tydelig at vinden var for frisk for thrusterne deres.


PS:
Delos hadde ikke det minste problem i denne vinden, ingen unormale slag/vibrasjoner som Anders refererer lenger oppe i traaden.




Faar haape det roer seg naa fremover.






Anders

Vinden holder seg stødig og sterk. 24 grader på terrassen. Veldig lite folk her for tiden... men livet virker å gå sin vante gang uansett.
Drukningsulykken skyldes kanskje noe annet enn sjøen og understrømmene, Manoli kjente mannen godt og visste at han var en relativt ung og sterk og dyktig svømmer som svømte daglig året rundt. Men han hadde diabetes... Manoli mente bestemt at det var årsaken.

Ellers hadde vi et hyggelig treff med meze og hector igjen (ganske tilfeldig!), og hele kvelden utviklet seg etter hvert til noe smått utrolig som jeg kanskje skriver noe mer om en gang.

Vi daffer iallfall videre gjennom dagene, og sliter oss ikke ut på noen verdens ting... :-) Fullstendig skyfritt nå, og i livd for vinden kan det bli skikkelig varmt utover :-)


Kristian

Så et innslag på NRK om kostnader med insulin for middelklasse grekere og sukkersyke.

Det var dyrt.

Diabetes 2 gir sikkert like mye om ikke mer utgifter.

Vi kan være glad for at vi fortsatt har et helsevesen som ivaretar de aller fleste (en og annen vil alltids droppe utenfor). EU-medlemskapet for Hellas har ikke ført til  den helt store fremgangen. Helsekortet vårt hadde vi kunne kjøpt oss til uten EØS tror nå jeg.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Litt mere skyer, litt mindre vind, 24 grader. Har lunsj-avtale med meze&hector i Prokopios idag, så får vi ta dagen derfra :-)

kaka

Virker som det begynner å bli mer behagelig igjen, nedover.  :)
KariK

Anders

God morgen-hilsen fra Naxos. Blåser fortsatt nordavind, så den er godt synlig på sjøen her på bystranden. Men varierer gjennom dagen og med hvor man befinner seg... Stelida tar av for det meste, så det var nesten blikkstille nede på Prokopios igår. Det ble en tretimers lunsj med meze&hector :-)
Eller er her noen skydotter å se, men de forsvinner stort sett utover dagen. Ettermiddagene er allting bare høyt og stort og blått :-)
Men nå må jaggu folk begynne å reise... her er så lite folk at tilogmed myggen går arbeidsledig! Forhåpningene her er at det skal ta seg opp etter hvert som skoleferiene begynner rundtom...
Men nå er det vel på tide å komme seg "top-side" med en kaffekopp... ha en fin dag der hjemme!

Anders

Og for de som reiser på egen hånd og satser på roomies... akkurat i disse dager ser det ut som om det kan lønne seg! Prisene er bortimot halvert her iallfall, hvis man vil diskutere litt i en havn.
Men nå går vi til Manoli og gjør litt mer av ingenting...

Kristian

Som jeg vel har nevnt, litt for bra priser på rom for oss i september. Fikk 5 euro ned på Naxos fra i fjor. Grukker på om jeg skal ta "feil tilbud", altså fra i fjor?. Eventuelt så har jeg jo god samvittighet, blir der en uke lenger i år.

Noen flere sene Metaxaer på Finikas bedrer jo også ballansen. - I alle fall min veskeballanse. Minst en i hvert bein. Og den lille trappa opp fra Finkikas skal jeg vel klare.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Fikk en kikk på ankomsten til BS Paros til Paros nå i kveld. Det var  trist, men nesten ingen ankom.
Kristian/Planer er til for å utsettes

John

Hei Anders. Forstår du vil ha flere turister nedover. Hvis du fremdeles er på terrassen kommende lørdag, så får du besøk av en gjeng hyggelige trøndere. De blir en stund, faktisk uker. Undertegnede, samboer og 2 barn entrer terassen til Sofia 7. juli og blir i 14. dager. vi gleder oss vanvittig.  Hilsen John

Anders

Hehe... hyggelig for dere og alle andre som kommer, det! :-) Vi drar til Santorini imorgen.... :-(
Men her skal visst ankomme noen andre norske idag, Sofia var bare litt forvirret fordi hun ikke hadde fått beskjed om når de kom :-)
Ellers er hun meget godt fornøyd med å ha norske gjester... og når mottoet her er "kom som en gjest, reis som en venn", så har hun mange gode erfaringer med oss nordmenn :-)

Ellers tegner det til å bli en nydelig dag. Ikke en sky på himmelen, vinden har løyet enda litt, og det meldes om stigende temperaturer (var skikkelig lunt inni gamlebyen i går kveld!)
Nå foregår det "skog-rydding" her... det digre tamarisk-treet foran terrassen skal visst få "nepen skrellet" :-)




Mariell

Hei Anders! Vi skulle også dradd til Santorini fra Naxos imorgen etter planen, men så strandet vi jo her hjemme og tapt var de flybillettene.
Ønsker deg fint opphold der selvom du med :( dette tegnet signaliserte at det ikke var så lystig, har kanskje med om dere skal reise hjem å gjøre??
Uansett, kos deg i Hellas!! Grip dagen!!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....