Logg inn med Facebook eller Google!

Demonstrasjoner i Athen - οι Αγανακτισμένοι

Started by Måne, 13. Jun 11, 14:21:55

Previous topic - Next topic

Måne

Regner med at dere følger med på hva som skjer her nede for tiden, og ser det allerede har vært et par gode forklaringer på hva \"grekerne\" egentlig vil med demonstrasjonene sine, så jeg tenkte å heller bare skulle vise litt hvordan det er her nå. Ble invitert av noen venner til Syntagma i går natt, der flere av dem hadde slått opp telt:













Jeg har ikke så mye å si utover det. Det var en stor demonstrasjon tidligere på dagen, slik det har vært de siste 3 søndagene. Det meldes om alt fra flere titusen til hundretusen demonstranter, men jeg har ikke rukket å se det enda, annet enn på TV. Det ser i hvert fall ut som om det er veldig mange der.

Demonstrantene kaller seg \"Î'γανακÏ,,ισμένοι\" som oversettes med \"Indignants\". Nooz.gr har veldig mange bilder og informasjon om demonstrasjonen fra dag til dag her: http://www.nooz.gr/prosopa/i-aganaktisi-pou-prokalei-8lipsi

Ellers blir det stordemonstrasjon 15. juni, for da er det 24t generalstreik på toppen av det hele. Skal se om jeg ikke får rotet meg inn og tatt bilder da.

Anders

...og de \"indignerte\" får nok finne seg i at omverden ikke har så veldig mye sympati etter som de ikke har \"straffet\" sine politikere på et tidligere tidspunkt... i tjue-tredve år nå har de latt ting \"skure og gå\" og gjort fint lite annet enn å kritisere... sånn i det stille og helst overfor for oss turister... ved en gjennomgang av historien så har de fleste ikke brukt sin stemmerett til å skape noen reell forandring i samfunnet... kanskje fordi så mange har vært tjent med det bestående?
Antar jeg terger på meg noen nå...

Anders

For øvrig... det siste jeg hørte var at greske banker sitter med seksti prosent av den greske statsgjelden... og de fleste greske banker er vel privateid? Er det ikke et gammelt ord om å \"leke leken, smake steken\"?

Anders

Og så vidt jeg har fått med meg har både \"bøndenes bank\" og ulike fagforeninger kjøpt for både femti og hundre milliarder i statsobligasjoner... okay det, siden staten ikke kan gå konkurs (kunne iallfall ikke det, inntil noen fant på at de bare kunne si at pengene ikke var verd så mye lengre)
Sikker investering, ikke sant? Og så slapp man bry seg med alle de der dagligdagse problemene... som at pengene ikke gikk i statskassen men i privatlommer...for alt jeg vet gikk de kanskje i lommene på sjefene i foreningene og bøndenes bank?
Og i Tyskland sitter det godt og vel tjue milliarder private euro og er bekymret for at avkastningen ikke når i de lovede sytten prosent... er det meningen at jeg skal føle sympati med slikt?
Jeg får det bare ikke til. Og i bunn og grunn er det de \"indignerte\" sin skyld... de har spist et festmåltid og vil ha noen andre til å betale når regningen kommer... selv om de både gjennom forrett, hovedrett og dessert har unnlatt å påpeke at der må da være ett eller annet som ikke stemmer?
Det blir omtrent som med journalister som dekker seriemordere... og som håper vedkommende ikke blir tatt før etter den tjuende eller noe sånt. For det er jo det de lever av, ikke sant?

Nå har jeg vel terget opp hele forumet....

polyanna

Quote from: \"Anders\"...og de \"indignerte\" får nok finne seg i at omverden ikke har så veldig mye sympati etter som de ikke har \"straffet\" sine politikere på et tidligere tidspunkt... i tjue-tredve år nå har de latt ting \"skure og gå\" og gjort fint lite annet enn å kritisere... sånn i det stille og helst overfor for oss turister... ved en gjennomgang av historien så har de fleste ikke brukt sin stemmerett til å skape noen reell forandring i samfunnet... kanskje fordi så mange har vært tjent med det bestående?
Antar jeg terger på meg noen nå...

Ja, du terger skkert på deg en del nå, du sier det mange tenker. Det har jo vært krisemaksimering før, uten at noe særlig har skjedd. Selv om det er kjempetrist det som skjer med Hellas akkurat nå, det kan ikke ha kommet som\' julekvelden på kjerringa\'.

De \'indignerte\' er sinte, frustrerte, fortvilte over en rekke forhold. Blant annet arbeidsløshet, økonomiske sparetiltak og mye mer. Kanskje er de mest av alt sinte på regjeringen og politikere. Som de skylder på. Men selv om de ser på seg selv som de \'uskyldige grekerne\', og når ut til verden med budskapet sitt, er det ikke sikkert de får den store medfølelsen. - Lurer på hva de egentlig ønsker å oppnå?  Krever de det mulige eller umulige? Vil de rive ned det etablerte? En så stor bevegelse kan jo også utvikle noe konstruktivt .

eijukka

Quote from: \"polyanna\"- Lurer på hva de egentlig ønsker å oppnå?  Krever de det mulige eller umulige? Vil de rive ned det etablerte? En så stor bevegelse kan jo også utvikle noe konstruktivt .
På dessa frågor har också jag försökt att hitta några slags svar :roll: .
Jag accepterar naturligtvis fridfulla demonstrationer (har varit med under åren så många gånger) och människor är mycket frustrerade. På något sätt måste dom få ge utlopp åt denna frustration, men hjelper dette på den måten, who knows? Håper nok at situasjonen holder seg fredelig i morgen!

Måne

En stund siden jeg planla å dekke demonstrasjonene ved å legge inn bilder og tekst her, men jeg sliter litt med å forklare hva som skjer og hvordan folk rundt meg tenker, og også med å forklare hva jeg tenker om det hele. Dette kommer til å bli et rotete innlegg, og veldig mye subjektivt fra min side.

La meg først gi en liten oppsummering av fokuset til - og ideen bak - \"de indignerte\" slik jeg forstår det:
1) De har et sterkt fokus på å fredelig presse gjennom endringer (motvekt til anarkistene)
2) De understreker at de representerer befolkningen - og ikke unionene eller noe politisk parti (apolitisk motvekt til unionene)
3) det viktigste er at de ikke ønsker å betale ned en gjeld de mener at de (les: befolkningen) ikke har vært med på å \"konsumere\". De ønsker derfor at regjerningen enten skal gå av og gi plass til en demokratisk nyvalgt regjering som kan gjøre det folket vil: sette hardt mot hardt når det gjelder innsparingstiltakene til EU/IMF (hvordan EU/IMF ellers ordner opp i pengene de greske politikerne skylder dem er, flåsete sagt, deres problem), eller at den sittende regjeringen endrer sitt politiske standpunkt.


Folk viser håndflatene sine mot parlamentet og roper \"Na!\" for å påkalle oppmerksomheten til politikerne før de roper slagord

La meg deretter påpeke at de indignerte kun er et symbol. Mange grekere støtter det de gjør og den fredelige måten de gjør det på, men det er ikke slik at alle indentifiserer seg med dem, eller kaller seg \"indignerte\". Flere av mine venner kunne fortelle om at de var lei av folk som var med noen timer og ropte slagord på Syntagma under banneren \"indignert\" og så følte seg nødt til å \"spre budskapet\" til alle sine kollegaer og venner for å få dem til å også møte opp og protestere. Som min venninne klagde oppgitt: \"De kommer på jobb og forteller ivrrig at \'nå har jeg virkelig fått åpnet øynene mine\' og \'jeg føler at jeg endelig har blitt opplyst\' etter å ha ropt \'la oss kaste alle politikerne i vannet i Piraeus og ha en fest\' i to timer, for så å spørre ut oss andre om hvorfor vi ikke var der - som om vi ikke bryr oss om hva som skjer\". Men alle mine venner er enige i at pengene EU og IMF etterlyser må være i lommene på politikerne, for de har i hvert fall ikke sett noe til dem.


\"Skylder jeg også 40.000 euro? hvorfor? - Hvorfor? Fordi vi \'spiste dem opp\' sammen.\"

Planen den 15. var å slå ring om parlamentet. De meste hardbarkede indignerte møtte opp i 7-tiden på Evangellismos for å holde hverandre i hendene og lage en \"human chain\" og på denne måten gjøre parlamentet til \"politikernes fengsel\".



Da jeg kom dit i 11-tiden fikk jeg vite at denne planen var blitt effektivt stoppet av at de stengte av hele området og veiene rundt parlamentet, Evangellismos og ned mot Stadiou (Kalimarmaro) med hauger av politi og opprørbusser (digre busser med gitter på vinduene). Grekerne hadde forsøkt å gå i en slags demonstrasjonsparade gjennom Kolonaki, men der hadde de også blitt stoppet av politiet og tvunget til å spre seg. De samlet seg derfor foran Syntagma igjen og ble i stor grad stående der.

På Syntagma var det hele organisert gjennom blant annet en kvinne som brukte en ropert til å informere om hvor man kunne finne de forskjellige organisasjonene, hvis man ønsket det. Fagforeningene holdt seg i stor grad på siden, og hadde denne gangen ikke førersetet når det gjaldt demonstrasjonene. Dette ble også understreket gjennom de mange slagordene og sangene som inneholdt \"det finnes ingen høyre, det finnes ingen venstre, kun mennesker\". Bortsett fra å rope slagord var folk rolige, og noen ganske slitne etter å ha vært der i mange timer allerede.



Det var også en meget aktiv prest som deltok i demonstrasjonene, men folkemengden virket litt skeptisk til å la ham få ta over roperten, så bortsett fra at han representerte støtte fra kirken så ble det ikke mye mer ut av det:



Men han var der. Og folk satte pris på det.

Utpå dagen begynnte anarkistene å samle seg. De var ikke spesielt vanskelige å peke ut i mengden...


Idet de ankom begynte folk generelt å ta på seg masker, smøre seg med vaselin i ansiktet, ta på seg briller eller holde skjerfene klare. Kommer det anarkister så kommer det tåregass, og denne gangen hadde ikke grekerne noen planer om å flytte seg fra Syntagma.



Etterhvert begynte politiet å ta på seg gassmaskene sine, noe som indikerte at situasjonen begynte å bli anspent. Grekerne var raske til å få med seg dette, og satte igang en dialog med politiet om å roe situasjonen. Det var flere demonstranter som hang over gjerdet og snakked med dem og påpekte at de også var der og ikke hadde tenkt å flytte seg (for å berolige politiet). Opphissede personer som forsøkte å kaste vannflasker og søppel på politiet ble stoppet av folkemengden og fikk klar beskjed om å oppføre seg. Folk som ropte ukvemsord til politiet fikk beskjed om å slutte, og å innse at politiet bare gjorde sin jobb; det var politikerne som fortjente ukvemsord.



Situasjonen dempet seg, og en god fortsatte folk med å rope, synge og danse for å påkalle oppmerksomheten til politikerne.


Og her deler historien seg, med noen sammenfallende øyeblikk.

Måne

Det som skjedde på den nedre delen av Syntagma:

Anarkistene oppdaget etterhvert at de ikke hadde \"adgang\" til parlamentet gjennom folkemengden som sto foran, og flyttet seg derfor til siden og på den nederste delen av Syntagma.







Her ble det snart de vanlige kampene mellom politiet og anarkistene (med noen av de mer opphissede demonstrantene). Det ble raskt satt fyr på søppelbøttene, brosten ble revet opp og kastet på politiet, blomsterkasser av sten ødelagt for å få noe å kaste, glassvinduene rundt uteserveringa til det greske sandwitch-spisestedet ble slått i stykker med jernstenger og alt \"det vanlige\". Dette var det øyeblikket mange journalister hadde ventet på, og godt forberedte som de var så kom de fullt utstyrt med gassmasker denne gangen.



Politiet begynte å ta tak i de demonstrantene de kunne få tak i, og holdt dem i en bygning i nærheten, som anarkistene ved et par anledninger forsøkte å storme.





Det ble benyttet mengder med tåregass for få få anarkistene raskt under kontroll.

Måne

På den øvre delen av Syntagma begynte tåregassen å bli veldig irriterende. Vinden blåste den i retning av demonstrantene og folkemengden sto flere ganger og hostet og forsøkte å ikke gni seg i øynene. Men det sved noe skikkelig.





Denne gangen hadde demonstrantene hadde bestemt seg dog: de skulle ikke fordrives fra Syntagma og la dette ende som et anarkist-politi-oppgjør (dette ropte de flere ganger over roperten: \"Kom tilbake foran parlamentet! Vi lar oss ikke fordrive!\").






Noen var bedre forberedt enn andre


Hva du enn gjør - ikke gni deg i øynene når tåregassen begynner å svi.


Flere slo med bestikk på trommer og husholdningsting av metall for å lage lyd og demonstrere.





På ett tidspunkt ble anarkistene drevet tilbake av politiet inn i folkemengden foran Syntagma. Plutselig begynte folk rundt meg å snakke opphisset sammen: \"Hvorfor lar vi dem komme hit?\", \"Hvorfor stopper vi dem ikke?\", \"Stopp dem!\"



Jeg tror ikke anarkistene hadde forventet å bli møtt av folkemengden på den måten de ble: med kjefting, sinte tilrop og en mur av folk som mente at de fikk gi seg eller å gå tilbake til området der de sloss med politiet. Folk begynte å ta tak i dem og drive dem tilbake i retning av politiet og ropte til dem at de ikke kunne søke tilflukt i folkemengden ettersom folkemengden ikke vill ha noe med \"deres måte\" å gjøre.



Flere av anarkistene rope sinte tilbake at de ikke kunne fatte at folk trodde deres passive demonstrasjon ville hjelpe. De, i det minste, gjorde noe aktivt for å få politisk endring. De sto ikke bare og viste håndflatene sine til parlamentet og ropte grove ord til politikerne og sang. De viste at de ville noe og ikke godtok ting slik de var. Flere folk begynte å diskutere opphetet med dem, om at de bare ødela, at man også kunne presse gjennom endringer fredelig og noen mente at de bare var \"unggutter som ikke oppførte seg ansvarlige\" ettersom de gjemte seg bak skjerf og gassmasker og oppførte seg som geriljakrigere. Anarkistene fikk også kjeft for at de fikk politiet til å kaste tåregass og dermed ødela fullstendig for de fredelige demonstrasjonen. Etter det så jeg ikke noe mer til anarkistene blant folkemengden. De holdt seg på den nederste delen av Syntagma resten av dagen/kvelden.

Samtidig hadde noen av de fredelige demonstrantene begynte å klatre over gjerdet. Politiet virket litt rådville når de gjaldt hva de skulle gjøre med disse, men lot dem etterhvert sitte der så lenge de holdt fred. Det ble en slags stand-off der ingen ville være den første til å bryte \"freden\". (På sidelinjen gikk det to damer og \"rekrutterte\" unge jenter til å klatre over gjerdet, da de mente at dette ville gjøre det mindre sannsynlig at politiet ville slå ned på resten av demonstrantene)



På den andre siden av Syntagma ble det solgt flagg, fløyter og vann: alt man trenger til en fredelig demonstrasjon.




kaka

KariK

Måne

På den nederste delen av Syntagma hadde de nå klart å virkelig sette fyr på ting. Dette må være den mest avbildede konteineren under det hele:



Det sto 8 fotografer i kø for å ta det samme bildet av denne brennende konteineren gjennom et knust glassvindu på en telefonkiosk. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av dem. Det var mange ikke-demonstrerende grekere som gikk forbi journalistene og flirte ;)


Her er telefonkiosken og konteineren sett gjennom det knuste vinduet til et spisested.

I stor grad takket være et par brennende konteineren så resten av \"gateslagene\" veldig dramatiske ut.





I realiteten var det mindre dramatisk, og veldig få som var med på opprøret - spesielt i forhold til hvor mange som faktisk demonstrerte den dagen.










Utenfor det ene ministeriet (finans, tror jeg?) hadde anarkistene klart å \"corner\" en haug med politifolk.







På et tidspunkt klarte anarkistene å drive politiet inn i folkemengden som sto bak dem å så på. Den samme reaksjonen dukket spontant opp blant folk: de dannet en mur og kjeftet på politiet fordi de dro med seg kampene inn blant vanlige demonstranter. Politiet holdt opp hendene sine som tegn på at de skulle holde fred blant folk (\"kapitulasjon\", mao. holdt hendene unna batonger og tåregass).



Da noen av anarkistene så sitt snitt til å kaste brostein inn i folkemengden etter det \"kapitulerende politiet\" snudde folkemengden som én gruppe og gikk sinna mot anarkistene og ropte til dem at det var helt uakseptabelt at vanlige fredelige demonstranter ble dratt inn i kampene mot sin vilje, og det skulle være trygt å stå sammen med folkemengden. Det tok ikke lang tid før anarkistene holdt opp hendene sine i kapitulasjon og trakk seg tilbake til området der \"kampene\" fortsatt foregikk.

Et par anarkister forsøkte seg også på å angripe butikkene rundt Syntagma ved å slå inn rutene med jernstenger. Jeg så to unge gutter skvette da det dukket opp to strenge menn i vinduet og stirret dem i senk til de gikk i en annen retning. Grekerne har lært noe av de tidligere demonstrasjonene, og har forberedt seg på flere måter. Sist måtte de ha borgervern for å beskytte butikkene sine; denne gangen så jeg flere menn som hadde samlet venner/familie og sto truende og tittet på anarkistene gjennom vinduene.


Måne

Og like plutselig som det startet så stoppet det. Konteinerne hadde brent ut. Mange anarkister (jeg bruker dette begrepet selv om mange av dem neppe identifiserte seg med denne gruppen, men heller var \"sinte\" demonstranter) var tatt av politiet og de fredelige demonstrantene dekket fortsatt hele den øvre og midtre delen av Syntagmaplassen.

Etterhvert som \"anarkistene\" spredte seg og sakte forsvant ble det plutselig organisert en \"human chain\" av fredelige demonstranter som raskt ryddet vekk restene etter kampene og hentet vann i fontenene for å helle utover gata (for å fjerne både tåregass og utbrendte rester). Det hele gikk vanvittig fort, og orden var gjenopprettet på ufattelig kort tid.



Det begynte å mørkne, og de fredelige demonstrantene sto der fortsatt. Ikke bare det: de hadde \"tatt tilbake Syntagmaplassen\" (som de ropte i blant slagordene sine).


\"Juntaen ble ikke avsluttet i \'73. Vi vil begrave den på denne plassen\"


\"Ikke høyre, ikke venstre - folket!\"








Mer tåregass på sidelinjen.






Folk lager lyd ved med metallbestikk og kjøkkenting







Folk lyste med lasere på hotellene og bygningene der journalistene og TV-crewet satt \"trygt\" og filmet \"fra oven\". Det var mye diskusjon og snakk blant folk om hvorfor ikke de kunne være på bakken og se hva som egentlig foregikk, og det gikk etterhvert sport i å blokkere filminga med lasere som man fikk kjøpt på plassen.



Og like før det hele roet seg ned og døde ut så begynte folk å kjøre mopeder gjennom en \"passasje\" blant folkemengden (har fått forklart at det var een moped/motorsykkelgjeng som tidligere støttet demonstrantene, men har ikke fått vite mer enn det.) Og hvem dukket ikke opp? Jo presten ;)



Ting roet seg ned. Folk gikk hjem. Og jeg sto og stusset veldig på hva det var som skjedde med månen bak Syntagma. Det viste seg faktisk å være en måneformørkelse.






Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...