Logg inn med Facebook eller Google!

Ny tur i september:)

Started by Diddi, 08. Mar 11, 10:52:23

Previous topic - Next topic

Diddi

Nå er allerede neste tur på gang.Denne gangen 2 uker fra ca 2-3 uken i september. Slik jeg ser det vil vi vel  bruke Rygge-Kos også da,siden det er både praktisk og billig for oss :profileright:

Er det spesielle hensyn å ta på høsten? Har lest om spesille vinder osv på denne tiden av året.

Det som blir det helt spesielle er at vi blir to par,hvor de andre aldri har vært i Hellas-og for oss blir det 3. turen!

I mai/juni har vi planlagt Patmos,Lipsi og Kalymnos.

Kan jo tenke meg nye øyer på neste tur. Mye frister, bl.a Astypalea,Samos,Leros,Ikaria,Fourni.....mm

(en evt trivelig landsby på Kos kan nok også fungere)

Har noen en perfekt løsning? Ca 3 forskjellige steder vil være ok tenker jeg! Er ikke så flink til å finne ut av båttabeller og slikt selv,men vi kan jo samle litt når vi skal nedover på første turen.

Vil jo at det skal bli en fin tur for oss alle,og at de andre også skal få et snev av basillen :bootyshake:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)


Tjorven

Ingen tvil om at du og mannen din er blitt bitt av basillen, iallfall  ;) Sånn er det jo bare med Hellas   :bootyshake:
Selv har jeg vært på Astypalea, Leros, Fourni og Samos (har reiseskildringer fra tre av øyene) og har falt fullstendig for magiske, lille Fourni.

Men for å ta ei eventuell reiserute, ville jeg satsa på Samos eller Ikaria,  Fourni og til slutt Leros. Derfra er det ikke lange biten igjen til Kos. Astypalea er vakker, men ligger litt utafor allfarvei, og her blåser det virkelig mye! Var der selv i september, men reiste da med innenriksfly via Athen til og fra, så vet ikke mye om ferjene derfra, annet enn at de går fra Asty midt på natta.

Det er gode båtforbindelser mellom Samos, Ikaria og Fourni (daglig, så vidt jeg husker) Mener også at det er greie forbindelser videre til Leros, men er ikke sikker på hvilke av øyene som har best forbindelse dit, så det ville jeg sjekka ut før jeg valgte reiseruta.

September er ei fin tid å reise på, ikke for varmt, men samtidig deilig badetemperatur. Det kan bli litt kjølig om kvelden, så ta med en lett jakke/genser.

Lykke til med videre planlegging, frudiddi  :D  Jeg holder fortsatt på med første turen min ennå, men har veldig lyst til å dra tilbake til Fourni i september. Hvem vet, kanskje ses v igjen der!?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Her skrev visst Ole og jeg samtidig  ;)  Helt enig i at Symi er nydelig, glemmer aldri innseilinga til Yalos. Tenkte på Symi jeg også, men den ligger jo i motsatt retning av de øyene dere har på lista deres, så vet ikke om den er aktuell denne gangen, men kan absolutt anbefale Symi også  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Været i dag tyder ikke pa at det er mye båtforbindelser

http://www.naxosisland.eu/beach.html

St. George Beach på Naxos ser hustrig ut.

Av AIS virker det som båtene har landligge pga været.

Tommelfingerregelen er: Begynn lengst borte og reis i retning avreiseflyplassen. Beregn et par netter der for å ta høyde for at båtene stopper å gå, har opplevdt det både i juni og september.

ALternativt fly om du reiser over Athen, men her er det en del begrensninger med hensyn til seter.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Har dårlige erfaringer med vinden sjøl, men tror det var et slags \"unntak\"... og at vi tilfeldigvis befant oss i vindens vei. Ellers er det stort sett behagelig og problemfritt å reise i september... som Tjorven sier så er det mer levelige temperaturer men veldig okay i sjøen. Mindre folk og bedre plass, lavere priser og kanskje litt trøtte folk, avbrekk i høsten og ikke lenge til jul... huff :-)
Har reist i september i mange år nå og liker det storveis. Og hadde jobbet seriøst for å lirke Leros inn på reiseruten...

Diddi

Så deilig å komme hjem fra jobb å se så mye respons!!

Hadde vel ikke vært umulig å kombinere Symi med Leros heller? Ikke så lange avstander ser det ut som- Hvis en tok Symi først,for så å reise tilbake om Kos og videre til Leros? ...eller er det ikke noe lurt??
 
I fjor tok vi ferge fra Athen til Amorgos,noe som tok oss 12-13 timer tror jeg,så dette kan vel ikke bli lenger? :thumbright:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Svein~B

Quote from: \"frudiddi\"Så deilig å komme hjem fra jobb å se så mye respons!!

Hadde vel ikke vært umulig å kombinere Symi med Leros heller? Ikke så lange avstander ser det ut som- Hvis en tok Symi først,for så å reise tilbake om Kos og videre til Leros? ...eller er det ikke noe lurt??
 
I fjor tok vi ferge fra Athen til Amorgos,noe som tok oss 12-13 timer tror jeg,så dette kan vel ikke bli lenger? :thumbright:

Jo da, det går fint an. Jeg tipper at i september går minst en av de to katamaranene tilhørende Dodekanisos Seaways tre ganger i uka mellom Symi og Leros. Mellom Kos og Symi går de nevnte pluss Proteus to ganger i uka. Kanskje det også kommer en stor ferje i tillegg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Diddi

Høres jo lovende ut :iconbiggrin: ...hvor finner du alle disse båtrutene? Når jeg søker på GTP kommer det ikke opp så alt for mye :pottytrain1:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

marjana

Det som er viktig å huske er at fergeruter er \"ferskvare\". Rutene for september er ikke oppdatert og bekreftet før lenger ut på sommeren.
Sommerens fergeruter kommer først ca etter påske.

Jeg har reist mye på slutten av august og september, og har opplevd at ferger har blitt kansellert, eller fått endret avgangstider. Jeg sjekker alltid noen dager før jeg skal dra med fergen om at tidene faktisk stemmer som da jeg kjøpte billetten f.eks. en-to uker før hjemreise.

gtp.gr er det også viktig å se på rutene om de er bekreftet, og innen hvilket tidsrom.
Glika i zoi

Diddi

Takk for det! Greit å vite hvor man kan sjekke:)

Ellers er det jo lenge til september,så ingenting blir bestemt på lenge enda;)....men alltid spennende å planlegge litt sånn i smug!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...