Logg inn med Facebook eller Google!

Tur sjøveien fra Naxos til lille Schinoussa

Started by MaFi, 03. Sep 10, 00:02:24

Previous topic - Next topic

MaFi

Først av alt, takk til dem som gadd å følge med på vandringene mine på Naxos!  http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=5428 :bom:

Denne gangen tar vi sjøveien og drar på en aldri så liten \"chartertur\" (dagsutflukt) med Georgios Fragiskos og med \"Annabella\" som ligger inne til kais i Naxos havn om kveldene. Her er mer info om båten og om turene: http://www.yacht-sailing.com/

Denne dagen er vi to grupper med folk som reiser sammen, og tilfeldigvis er alle nordmenn, utenom kapteinen sjøl med frue! Vi har fått beskjed om å ta med vannflasker, solkrem, solhatt, badetøy og godt humør. Joda! Det har vi gjort. Det er en varm sommermorgen, og det er igrunnen beroligende stille på sjøen. Vi drar ut fra Naxos havn, og byen blir mindre og mindre, og etter hvert forsvinner den i det fjerne. Etter tur får vi tilbud om å ta roret, og det er igrunnen ganske artig. Stemningen ombord er fin.



Vi runder neset ved Stelida og tar videre sørover, forbi Orkos og Mikri Vigla og holmene utenfor...




Vi seiler videre sørover, og kommer helt til sydspissen av Naxos. Det blir det en stopp Agios Sozon-bukta - ved kapellet som bærer samme navn. Her er ingen andre folk i nærheten. Sjøen er turkisgrønn, og vi hopper uti det store blå. Perfekte snokleforhold! Vi svømmer også inn til kapellet og ser det fra sjøsida.






Så seiler vi videre - forbi Iraklia og inn til Schinoussa...
Se kart: http://www.greekhotel.com/gmap/?region2id=15


http://www.greekhotel.com/cyclades/schinousa/schinoussa.gif

Jeg vil gjerne sitere fra ett av mine reisefølger på turen, Vagabonds reiseguide til Kykladene og Aten fra 2003, side 163-164:

Schinoussa er kjemisk fritt for charterturisme og befinner seg midt i det blågrønne universet som kalles Småkykladene. Øygruppen blir verken blåere eller roligere enn dette. (. . .) Her kan du få en anelse av hvordan Kykladene så ut før charterturismens dager. Innbyggertallet på øya er beskjedent. Det bor 100 mennesker i hovedbyen Chora og 20 i den andre byen Mesaria. Biler er et sjeldent syn og stress er et ukjent fenomen. (. . .) Den timiandekkede øya er liten og oversiktelig og krysses til fots på et par timer. Likevel kan øya by på såpass mange oppdagelsesferder at du er sysselsatt i flere dager. Naturen er gjennomtrukket av solen og akkurat passe kupert med forvitrede kalksteinsklipper, lav maccia, troster og geiter. I sørvest ligger Mersini (må ikke forveksles med Mesaria) der MS "Skopelitis" og andre ferger sniker seg inn gjennom Kykladenes trangeste havneinnløp. En knapp håndfull hvite hus, to tavernaer og et overnattingssted. Det er alt. Minibusser og kassebiler møter de reisende for videre transport mot hovedbyen Chora, som troner på en myk åsrygg ti minutter innover land. Byen er klassisk kykladisk med lav bebyggelse og smale gater. Alt er hvitt og blått og tar bare fem minutter å gå gjennom. Likevel er det både et torg, en kirke, overnattingsmuligheter og tavernaer". Så langt Vagabond og reiseguiden fra 2003.

Det er nettopp til Mersini vi kommer først"¦




Vi går på land, rusler opp til en av de to tavernaene (Mersini) og får oss et godt måltid sammensatt av diverse småretter. Deilig mat på et deilig skyggefullt sted, og vennlig betjening... Etterpå tar vi beina fatt, først bortetter den lille havna...






... og mens noen går til nærmeste strand og legger seg i skyggen under pinjetrærne og /eller hopper i havet, tar andre (inklusive undertegnede) turen opp til hovedbyen Chora (også kalt Panagia) først - ti minutters vandring i oppoverbakke. Det er midt på dagen, stekende hett... og bildene fra denne vandringen på Schinoussa kommer i neste omgang...!  :flower:

bengalow

Härligt att få följa med, utan att anstränga sig i uppförbacken!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Enda mere snadder, her!
Takk for ny tur, med flott beskrivelse, MaFi!
Artig å se etter videoen  \"øyloffing med barn i Kykladene\".
KariK

MaFi

:glasses7:

Denne dagen er det HETT på tur... og vi tar oppoverbakkene fatt fra havna i Mersini til Chora (Panagia)...

Her ser vi nedover til havna. Det er ganske smalt innløp, og jeg lurer på hvordan de større båtene får det til når de skal legge til kai!

Ojojoj, så varmt det er. Lufta står stille... Vi siger i rooooolig, særs bedagelig tempo oppoverbakke og drikker fra vannflaska rett som det er...




NOEN HAR DET HETT:  :blackeye:    




Etter 10 minutters svett pesing i oppoverbakke, kommer vi til Chora / Panagia. Det er midt under mesimeri, og det er stille i gatene. Beskrivelsen av stedet fra Vagabond-boka (se tidligere i tråden) stemmer godt...: \"kykladisk med lav bebyggelse og smale gater. Alt er hvitt og blått og tar bare fem minutter å gå gjennom. Likevel er det både et torg, en kirke, overnattingsmuligheter og tavernaer...\"


Vi rusler inn i noen sidegater. Det er så stille, så stille. Mesimerifreden råder... Kykladisk idyll...


Neste gang får dere se mer fra selve Panagia.
:walk:

MaFi

Jeg var visst i Schinoussa-modus, så da fortsetter jeg litt til:
Fra hovedgata i Panagia:





Vakkert inngangsparti...


...og definitivt idyll fra en fredelig sidegate:


 :flower:  :flower:  :flower:

Riitta

Fin utflykt Mafi :flower:  Ser väldigt idyllisk ut på den ön!

Riitta

kaka

Det er helt greit at du er i Schinoussa-modus, MaFi!
Nydelige bilder fra en idyllisk plass.
(Selv om tungen på det stakkars eselet ser helt tørr ut))
KariK

MaFi

Quote from: \"kaka\"Det er helt greit at du er i Schinoussa-modus, MaFi!
Nydelige bilder fra en idyllisk plass.
(Selv om tungen på det stakkars eselet ser helt tørr ut))

Du skal ikke se bort fra at vi følte litt slektsskap med det stakkars eselet! Det var så utrolig varmt, og tunga hang nok litt på oss også...
 :blackeye:
(\"V - A - N - N !!!!!\")
Likevel, gåturen opp til byen var verd det. Skal man ha en rolig, avslappende ferie, kan jeg nok tenke meg at noen dager på Schinoussa blir akkurat det! Etter å ha sett innslaget fra det svenske reiseprogrammet som Gro la ut, fikk jeg lyst til å legge inn noen dager i Småkykladene neste gang. Dette var faktisk første gang jeg har vært i Småkykladene. Jeg har hatt lyst tidligere til å dra dit på dagsturer, spesielt etter å ha hørt om andres (veldig positive) erfaringer, men det har ofte vært for mye vind til at det har fristet... men denne gangen gikk det i boks, og det frister til gjentakelse en annen gang - og til mer tid der!
Forøvrig, takk for hyggelige kommentarer, Bengalow, Kaka og Riitta!


MaFi

Da forsetter vi turen inne i selve Panagia (Chora) på Schinoussa:

Denne lillepusen var ikke så gammel. Kattemor var like i nærheten, men hun var litt mer sky og lurte seg unna fotografen, og lillepus snudde ryggen til akkurat da jeg ville knipse. (Hmf..!) Den var veldig søt... Kan dere se det, selv om den har vendt oss ryggen?
:kitty:



Selv midt oppe på øya i hovedbyen, er vi ikke langt unna sjøen.


Utsikt mot en annen kant av øya.. og hverdagsmotiv:


Hovedkirka på øya: Blått og hvitt...




.. og så rusler vi tilbake til Mersini og ned til sjøen, samme vei som vi kom: Litt short-cuts (vi kutter bilveien og følger fot-tråkket nedoverbakke). Det er fremdeles usigelig hett, og gjett hva som lokker...? Skygge under pinjetrær.. og en herlig, svalende dukkert!
 :fish:





Vi får en god stund her, både i skyggen og under vannflata - før det er på tide å vende tilbake til \"Annabella\". Jeg lot kameraet ligge i ro på hjemveien, men turen var fantastisk. Når det er så varmt på land, var brisen uten på sjøen aldeles herlig, og VI FIKK SE DOLFINER...! De var vel å merke langt borte, og jeg tror ikke jeg hadde fått så gode bilder, men bare å ha sett dem...?!
 :fish:  :fish:  :fish:

Tilbake i Naxos by i kveldingen er vi skrubbsultne, og det bærer rett til et bedre spleisemåltid på Meze2, et av mine favorittsteder langs havnepromenaden: Når man er flere, er det artig å bare spørre hva som anbefales, og så kommer småretter på bordet som perler på en snor, og det er bare å nyte... http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g580192-d1791017-Reviews-Meze2-Naxos_City_Naxos_Cyclades.html
 :tongue8:



Med dette takker jeg for følget, og så har jeg bidratt til litt mer kjennskap til lille Shinoussa!
 :cheers:

Ole

Tusen takk for en variert tråd fra en, for meg, helt ukjent øy!

bengalow

Jättemycket tack för guidningen!!! Nu blev jag lägtansfull - det blir nog Chios ganska snart!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...