Logg inn med Facebook eller Google!

Vår første loffetur i Hellas

Started by Ole, 22. Feb 10, 00:25:30

Previous topic - Next topic

Ole

Inspirert av Anders sine tråder med skannede bilder, starter jeg herved en tråd om vår første loffetur i Hellas.

Våren 1999 bestilte vi to flybilletter til Santorini. Vi skulle på noe som het øyloffing....det var visst noe som var vanlig å gjøre i Hellas. Jeg hadde hørt om det, men vissste lite om hva det var. Vi cashet ut 4000 kr pr. billett, og satte oss ned foran PCen. Jan Bergtuns side ble vår favoritt, og sakte men sikkert begynte vi å danne oss et bilde av hva øyloffing var for noe.

17. juli sto vi grytidlig opp og satte kursen for Gardermoen. Braathens-flyet tok oss til Santorini, og der sto vi. Hva nå? Vi hadde lest at det sto folk på kaiene rundt omkring og praiet folk til rommene sine, men her var det ingen kai å se! Skulle vi ta taxi til nærmeste kai kanskje? Tja.... Vi fikk i alle fall bagasjen, og ruslet mot utgangen av flyplassen. Der var det et lite \"reisebyrå\" som formidlet rom. Vi pratet litt med en mann som viste oss bilder og fartalte oss hvor flott alt var. Han skulle ha 7000 drakmer for et rom. Var det dyrt? Ikke visste vi! Rommene lå i Perissa, og der hadde Lene vært før, så da var det helt ok for meg. Han hadde bil og ville selvsagt kjøre oss til Perissa. Vi slo til, og ble et par kilo lettere. I bilen på vei til Perissa begynte vi å lure på om det var 7000 pr. person eller for rommet, men det var for rommet.

Her ser vi hotellet. En helt ok plass å bo dette. Et lite stykke ned til stranda, men kort vei til go-cart-banen!


Etter en lang reise var det godt å slappe av med litt medbragt.


Frokost på på balkongen. Litt vanskelig å skjære brød med plastkniv, men maten var sikkert god den.


Vi ble et par dager på Santorini før vi reiste videre til neste øy. Vi badet på stranda i Perissa, og vi var i Fira og Oia. Stranda i Perissa var ok, men det svarte steinene var glovarme.

Noen bilder fra Fira. (eller er det første bildet fra Oia....er ikke sikker)






Vi måtte selvsagt ta turen til Oia også. Vi hadde hørt og lest om den nydelige solnedgangen der, og den var fin den, men ikke noe finere enn den vi har i Norge. Da sola forsvant i havet klappet alle som var der! :smile: Byen Oia er nydelig fin! Det var ikke mange bildene jeg tok, film og framkalling var jo dyrt!

Middag i Oia.


Vi venter på at sola skal gå ned.




Siste dagen på Santorini reiste vi inn til Fira og kjøpte båtbilletter. Deretter tok vi buss ned til havna i god tid før båten gikk. Så bar det ut på det åpne hav.....

Goodbye Santorini!





Riitta

Man blir nostalgisk :bom:  Tack för titten Ole :flower:

Riitta

Liv

Visst blir man nostalgisk av slike bilder.
 
Flotte bilder og beskrivelse !  :cheers:

Tjorven

Herlig reise/bilde-skildring, Ole. Spent på hvor dere tok veien fra Santorini ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Ole

Takk for hyggelige kommentarer! :smile: Ja, dette er nostalgi, selv om bildene bare er 11 år gamle. Det er hyggelig å sitte og bla i gamle bilder og mimre litt. På denne turen brukte jeg tre filmruller, og det skulle vel bli ca. 75 bilder på tre uker. Man tenkte seg litt om før man knipset på den tiden!

Athina

Dette var gøy og litt nostalgisk. (Selv om det bare er 11 år siden).  Kan nesten ikke vente til du kommer med neste kapittel :cheers:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Thera

Gøy å lese og se bilder fra deres første loffetur! :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Anita

Herlig lesestoff for en nedsnødd sjel  :cheers:  :cheers:  :cheers:

Meeeeerrrrrr :cheese:  :cheese:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Sjøløve

Herlig lesing  :cheers:  :cheers:
Venter spent på fortsettelsen...
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

kaka

KariK

Ole

Tusen takk for hyggelige kommentarer Athina, Anita, Thera, Sjøløve og Kaka!

Da vi kom hjem lagde vi et fotoalbum med bilder, kommentarer og diverse småting som billetter, kvitteringer og drakmer (!).



Båten satte kursen nordover og etter et par timer var vi her.


Vi gikk altså i land på Ios. Det krydde av romutleiere på kaia, og hele prosessen gikk greit. Vi ble boende på et lite hotell i skråningen over bystranda. Her var det helt ok å bo, bortsett fra knirkende senger på naborommet kl. 04 om natta.

Vi prøvde litt forskjellige strender på Ios, men det var i det meste laget med vind. Et sted måtte vi bare gi oss pga. vinden. Hva strendene heter husker jeg ikke.

Chora ble nøye utforsket, og jeg ble mektig imponert over de trange smugene mellom de hvite husene.


En dag skulle vi på båttur, men den ble avlyst pga. vinden.  Dermed ble det litt fotografering i havna i stedet og buss til ei strand.






Utsikt fra rommet vårt.


Bystranda.


Så forlot vi Ios, og fra båten knipset jeg et bilde av denne flotte kirka.


Fortsettelse følger fra en annen gresk øy......

Tjorven

Kjenner til det der med å samle på alt fra båtbilletter, taverna-kort m.m og antall filmruller (som JEG operere med til dags dato  :colors:  ) og lime det inn i album. Nå heter det scrap-booking på fint  ;) ;)
Gleder meg til å fortsette mimringa på turen din.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...