Logg inn med Facebook eller Google!

Paleochora

Started by Guro, 01. May 09, 20:52:51

Previous topic - Next topic

Guro

Vi reiser til Paleochora i juni!
Det hade vært hyggelig å høre om stedet og fått noen anbefalinger om serverdigheter/utflukter vi bør oppsøke.
Noen som kjenner stedet her?

Anders

Må da være noen som kan hjelpe Guro her? Syns jeg har sett flere uttale seg om Paleochora?
Det kommer vel med dagslyset...:-)

Liv

Tenker Ninette kommer på banen etter helga.
Mener hun er ganske kjent der.

Gro

Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Guro

tusen takk :flower:
dette virker som et koselig forum, men jeg blir fryktelig reisesyk!

vi skal på vår første ferie uten barn og kan tenke oss å dra på utflukter, evnt leie bil. Kreta virker som et vakkert sted.

Anders

Reisesyke er et særdeles utbredt og velkjent fenomen på dette forumet, Guro... så bare føl deg som hjemme :-)
Beklager at jeg ikke kan gi deg så mye info om Kreta, men her er mange andre med god kjennskap til øyen, så det drypper nok snart inn med alt mulig. Bare å henge med :-)

Tjorven

Gled dere, Guro :)  Kreta er ei mangfoldig øy med masse å by på. Men det er 22 år siden sist jeg var der, så det blir dårlig med noe nytt herfra. Du får kose deg med alle Kreta-trådene her, inntil Kreta-kjennerne gir lyd fra seg.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sigbjorn

Noen tips når dere først er i Paleochora er:

- Elafonissos er en av de vakreste stendene i Hellas. Ta den lille båten om morgenen og tilbake om ettermiddagen.
- Samariaravinen kan dere ta på to måter. Enten bussen til toppen og så båten tilbake til Paleochora, ellers så kan dere ta båten til Ag. Roumeli og gå oppover så langt dere orker.
- Hvis dere skal være i Paleochora en stund, så tror jeg en tur til Gavdos vil være en opplevelse. Det går båt en gang i uken (tror jeg). Regn med overnatting på Gavdos. Det er svært få overnattingssteder, så regn kanskje med overnatting utendørs.
- Lei en bil og besøk de nærmeste småbyene. Når vi var der i 2004 var vi innom et par små veldig idylliske byer.
- Se på bylivet, spesielt ved den lille havnen. Fiskeren Lakis er et syn verdt.
- Strendene i Paleochora er også veldig fine. Pachia Ammos er en veldig lang og fin sandstrand med muligenter for nakenbading i den ene enden. Blir det for mye vind, er stranden på den andre siden av byen også veldig fin.

Jeg husker spesielt en ting fra når vi var der i 2004. Første dagen var vi innom en bokhandel som var drevet av en amerikansk kvinne som tydeligvis hadde bodd der i mange år. Vi spurte etter et bykart. \"What city?\", spurte hun om. \"This city\" svarte vi. \"This isn\'t a city. Go to the height, and you will se the entire town\".

Det er noen sider dere kan se litt på:

http://paleochora-holidays.gr/
http://delboy85.tripod.com/paleochora/
http://www.rokinn.com/
http://www.paleochora-kreta.de/indexeng.htm

God tur.

Sig
Δεν πειραζει

Ninette

Hei, Guro, og velkommen til Hellasforum.

Paleochora er en hyggelig gresk by med et par tusen innbyggere. Om sommeren er det en del turister der, men de dominerer på ingen måte bybildet da chartertrafikken så å si er fraværende i området. Det er mange individuelle reisende her, spesielt fotturister og andre \"loffere\".

Paleochora er i seg selv en liten opplevelse, og det er ikke vanskelig å kose seg i byen med å sitte på en taverna og studere folkelivet. Om kveldene stenges hovedgaten for biltrafikk og alle tavernaer flytter bord og stoler ut i gaten. Utrolig sjarmerende!

Det er som Sigbjørn sier to fine strender i byen, og tar du bena fatt en liten time, evt. leier sykkel eller drosje, kan du dra østover forbi campingplassen til en annen nydelig strand, Anidri Beach.

Er dere spreke og liker å gå på tur, kan dere ta bena fatt å gå til vestover til Elafonisi eller østover til Sougia og ta båt tilbake til Paleochora om ettermiddagen. Men vær oppmerksom på at begge turene går i åpent landskap uten skygge, og er ikke egnet for å gå de varmeste dagene på sommeren. Se http://www.rundtomkring.no

Alternativet er å ta badebåten til Elafonisi, eller fergen til Sougia. Sougia er også et svært hyggelig sted å besøke, en liten idyll i vannskorpen.

Et relativt kort fottur (en time eller så) fra Sougia ligger Lissos, et vakkert sted med rester av svært gammel bosetting, kirker og palass. Her er det også mulig å bade. Det er ikke bilvei til Lissos.

En annen fin fottur, er gjennom Agia Irini-kløften. Ta skolebussen om morgenen til Epanohori, og start dagen med å innta frokosten på minimarkedet hos Odysseas. Et besøk hos han er en ganske så upolert opplevelse, i positiv betydning :-) Etter frokost kan dere gå en fin tur gjennom Agia Irinikløften. Turen ender opp i Sougia, og derfra går det båt tilbake til Paleochora.

Ellers er det jo mulig å leie bil, og kjøre mot Elafonisi. Turen går gjennom flere vakre landsbyer, blant annet kastanjelandsbyen Elos. Rett før Elafonisi ligger klosteret  Chrissokalatissa. Den siste munken flyttet derfra for et par år siden, og nå er det prestene i Chania som holder klosteret åpent for publikum. Klosteret ligger svært vakker til, og er absolutt verd et besøk.

Paleochora er et sted som passer godt for de som liker å aktivisere seg selv.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tzasiki

:flower:
Hei Guro.   Jeg har selv ikke vært i Paleochora ,( men jeg har vært andre steder på øya), men min søster m. fam. har vært der flere ganger og er godt kjent der - og på Kreta ellers. Hun snakker mye
om Paleochora som jeg tror er hennes store \"perle\" på Kreta. Har sett masse bilder fra Paleochora, og der ser jo bare helt nydelig ut der!.
God reise, tror ikke du kommer til å angre på det!!. :flower:

Guro

wow! tusen takk for nyttig info..gleder meg veldig til tur! virker som stedet er perfekt for oss, vi liker å ha en rolig og harmonisk ferie uten for mange turister samtidig som vi liker å reise litt rundt :flower:

Ninette

Jeg skal finne fram bilder fra Paleochora og området rundt. Legger det ut i kveld eller i morgen kveld.

Og jeg støtter det som andre har sagt i denne tråden, Paleochora er et herlig sted. Jeg må alltid dit når jeg er på Kreta. Ii fjor var jeg der hele tre ganger, og nå er det mindre enn en måned til neste gang :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...