Logg inn med Facebook eller Google!

Biltur Athen - Kardamili

Started by peja, 19. Feb 09, 19:01:37

Previous topic - Next topic

peja

Hei

Skal til Kardamili i mai. Tar fly til Athen og bil derfra.
Hadde blitt veldig glad hvis jeg kunne få noen tips angående det å leie bil på flyplassen.Hvilket firma bør en velge? Går det greit å kjøre fra flyplassen og ikke minst hvordan er det  å levere bilen der igjen ved hjemreise?
Har og tenkt å bruke flere dager på returen.
Hvilke steder anbefales å besøke???

hilsen en som gleder seg til mai!!!!!!

bengalow

Via hyrde via Holidayautos.se på nätet, och det var Hertz som stod för bilen. Vi hämtade den kl 23.30 på natten vid ankomst, och var tvungna att köra till Nafplion i mörke på okända vägar. Det gick alldeles utmärkt ändå. Sedan körde vi Peloponnessos medsols, så att vi till slut hamnade i Kardamili.
Vägen till Korinth och Tripoli är bara motorväg - från Megalopoli till Kalamata lite sämre, ungefär som i Norge, dvs slingrig och kuperad. Sedan vägen till Kardamili är en max 60 km/tim oerhört slingrig ála Trollstigen, fast väldigt smal.
Köp en BRA karta på flygplatsen över Peloponnessos!!
Du får skriva på ett in-blancokvitto på 300(?) € när du hämtar bilen. Det river dom om den inte har fler skador än när du fick ut den. Ibland är bilarna inte tankade mer än med några liter, ibland fulltankade, och lämnas i samma skick.
Vi har hyrt bil flera gånger på flygplatsen, och det har alltid gått bra.
Lycka till i maj!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Velkommen til forumet, peja. Ser vi bor i samme byen i Norge!

Mht spørsmålet ditt vil jeg bare supplere Bengalows svar.
Dere slipper å kjøre gjennom Athen. Når dere kommer ut på hovedveien ved flyplassen følger dere først skiltene til Elefsina, deretter til Korinthos, og vips er dere på Peloponnes. Tar en times tid.

Kjøp gjerne Peloponnes-kartet til Road Edition her, det er det beste.

På hjemturen må dere selvsagt via Nafplio, les mer
her.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Katherina

:hello2: Velkommen til forumet, Peja. Håper du vil trives. Koslig at du har valgt Kardamili som reisemål. Jeg har vært der flere ganger og liker meg godt. En liten og trivelig \"by\" / sted som ligger vakkert til ved havet og som er omkranset av fjell og berg. Ja, dette har du kanskje sett i trådene sosm ligger under Peloponnes. Det er mange utflugtsmål rundt Kardamili. Vi pleier å leie bil og farter litt rundt. Noen ganger har vi overnattet. Vi tar overnattinga på sparket, men Denja på Lilleputkontoret hjelper villig til med overnatting og annet. Også når du ikke reiser med Lilleput, for hun driver eget reisebyrå. Peloponnes er fullt av opplevelser både hva natur gjelder og historie og mye, mye annet.
Vi var i Nafplion i april. En vakker by som absolutt er verd et besøk.
 :drunken: Jeg skal også nedover i mai. Dette er en fin måned. Gleder meg veldig til å komme tilbake til Kardamili.
 :thumbleft: Er det noe du lurer på, så spør. Det er nok ikke umulig at noen av oss kan svare.

peja

Hei igjen
Takk for nyttige svar.
Nå har jeg omsider kjøpt flybilletter. kommet et skritt på veien til\"Paradis\"(=Kardamili)
Men det med bil er jeg noe usikker på.
Har noen av dere noen erfaring med å leie bil på flyplassen i Athen og levere den i Nafplio?
Tenker på å være der etpar døgn etter Kardamili.
Så kan vi ta buss derfra til Athen og så videre til flyplassen.
Hvilken busstasjon i Athen går bussen til flyplassen ifra?

Masse hilsener fra Peja

Stenand

Hei. Bilturen fra Athen kan gjøres på to måter. Den enkleste måte er å følge motrveien til Korint og så videre til Tripoli. Fra Tripoli går det en riksvei til Sparta og videre til Kardamili. Sparta er apsolutt verdt et stopp, gjerne kombinert med et besøk i Mystras. Den andre måten som nok går noe seinere men gir en flott opplevelse er å ta av i Korint og kjøre veien mot Epidavros. I Palea Epidavros er det passe å ta en overnatting for så å se amfiteateret neste dag. Kjør så til Nafplion som er en virkelig perle. Sannsynligvis vil dere bli natta over der også, men her er det lurt å bestille på forhånd. Jeg bruker på bo på http://www.pensiondafni.gr/ De har pene ronm og er kjempetrivelig. Fra Nafplion kan du kjøre kystveien til Paraelia Astros ogta over fjellet til Sparta. Dette er en noe krokete vei, men du får definitivt sett ganske mye av landsbygda. Har du tid er dette en flott reise. Jeg har leid bil hos http://www.greekrentacar.net/ de har bra biler og møter dere på flyplassen. Aøøtid topp service. Jeg har telefonnummer til dem dersom du vil ha.
Hod tur til Hellas
SA

Stenand

PS Behold leiebilen og kjør fra Nafplio til Ventselos flyplassen. Det er minst pes DS
SA

Ikaros

Var jeg deg ville jeg ikke valgt veien fra Tripoli, via Sparta, til Kardamilli. Som transportetappe er veien over Kalamata betydelig raskere.
Etter at motorveien slutter like etter Tripoli er veien riktignok noe svingete, men standarden er grei og utsikten ned fra fjellet før Kalamata er flott.
Areopoli, Sparta, Mystras bør ofres mere tid enn en gjennomreise.
Når du er I Kardamilli har du mange flotte steder innen rekkevidde,
- særlig når du disponerer bil.
Nafplion er allerede nevnt, men sørover Mani er heller ikke å forakte. Meget spesiell natur med en rekke \"bortgjemte\" idyller.

Om du har tid vil jeg også anbefale en svipptur til vestsiden av \"Messini-fingeren\".Koroni, Finikounda, Methoni, Pylos er alle steder du aldri vil glemme. Strendene ved Gialova, i nordenden av Navarino-bukten, er fantastiske!!!  
Fra Kardamilli, via Kalamata til Pylos, er det ca 100 km, - så det er små avstander.

Du har en fantastisk tid å se fram til!:cheers:

Stenand

Det er jo dette med tiden da.....
Jeg har reist rundt på Peloponnes 4 år på rad, og har vært fra tre til fem uker på tur. Der er ikke mange steder jeg har besøkt to ganger så det er nok å ta av på Peloponnes i mange år med feier. Skal prøve å reise litt på nordsiden av \"Grøfta\", som de lokale kaller Korintkanalen, om noen år. Men jeg har mye upløyd mark på Peloponnes. Så jeg kan bare si God Tur.
SA

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...