Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene - da er turen bestilt

Started by Anita, 10. Feb 09, 19:42:05

Previous topic - Next topic

Anders

Nei, det er i nordre enden ja.
:-) Hehe.... ikke så viktig, siden hele stranden har all den sol man måtte ønske seg :-)

Ole

Det er faktisk ikke så dumt å ta med seg en trillekoffert når man er på romjakt. Når lokalbefolkningen ser at du har en koffert er det garantert at noen spør om du er ute etter rom.

Å gå gatelangs etter rom er noe jeg personlig ikke liker. Det er varmt, og det kan ta tid. Blir man sliten er det stor sjanse for at dere ender opp med noe dere ikke er helt fornøyd med, bare for å bli ferdig med \"slitet\". Det går selvsagt an å skifte bosted etter en dag, men det er da litt stress med ny leting, pakking etc. Gi dere god tid i havna, og husk å spørre om det som er viktig for dere. Det er lett å glemme noe!

Anita

Quote from: \"Anders\"Kalergis har helt perfekt plassering. Forutsetningen er at dere får et av de rommene som viser på bildet... de øverst har alltid fristet :-)
Og bølgeskvulp? Hm.... njææææ.... det finnes ikke på Agios Georgios :-)
Enten velter sjøen inn eller så er det stille som når kattemødre slikker ungene... antar det er en tasteleif fra SveinB sin side når han kaller bukten \"østvendt\"... stranden ligger mot vest og solnedgangen.
Rundt Kalergis ligger det hoteller og studios en masse... antagelig er Asteria det dyreste, der dere kanskje må opp i 60 euro i september. Men noen lang nattevandring på jakt etter tak over hodet trenger du ikke bekymre deg for... der er adskillig flere rom enn besøkenede! (iallfall på den tiden). Hvis prisen er et poeng så kan den kuttes med ti-tjue euro på innsiden av hovedgaten nedover. (Jeg kan jo ringe Sophia for deg, men dere får ikke rom nr to, for det er MITT!) :-)

Hei Anders  :cheese:

Har du fått kontakt med \"pengestyraren\" siden du skal ha rom nr. to ... hi hi   :cheese: Hva heter det studioet som dere bruker på Naxos? Kan godt være at jeg sier takk til tilbudet ditt om å ringe Sophia etterhvert..

Vi håper å få rom mellom 50-70 euro, kommer an på hva slags rom det er. Håper euroen synker i verdi etterhvert, da får en mer for pengene.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Anita\"Hei Svein B.  :cheese:  

Nå ble jeg litt nysgjerrig .... hva hette stedet dere bodde på?

Alltid godt å ha flere alternativer  :flower:

Vennlig hilsen Anita

Hei Anita  :-)

Vi bodde på Nostos studios. Her er link til deres hjemmeside:

http://www.studiosnostos.com/

Rommet vårt var veldig lite og balkongen var veldig liten. Vi var litt plaget med mopedstøy. Fordi gatene er trange og veggene er glatte, så kastet støyen fram og tilbake mellom veggene. Jeg tror dere unngår det problemet om dere får rom som vender vekk fra gata, altså mot havet. Beliggenheten er perfekt: Fem minutter å gå til stranda, fem minutter til sentrum og fem minutter til havna.

Tusen takk Svein B.  :cheese:

Da har jeg lagret ennå et studio under favoritter. Kommer til å skrive ut en del forslag som jeg skal ta med meg nedover, da har jeg noe å gå etter når jeg møter folkene på havna.   :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

Quote from: \"Ole\"Det er faktisk ikke så dumt å ta med seg en trillekoffert når man er på romjakt. Når lokalbefolkningen ser at du har en koffert er det garantert at noen spør om du er ute etter rom.

Å gå gatelangs etter rom er noe jeg personlig ikke liker. Det er varmt, og det kan ta tid. Blir man sliten er det stor sjanse for at dere ender opp med noe dere ikke er helt fornøyd med, bare for å bli ferdig med \"slitet\". Det går selvsagt an å skifte bosted etter en dag, men det er da litt stress med ny leting, pakking etc. Gi dere god tid i havna, og husk å spørre om det som er viktig for dere. Det er lett å glemme noe!

Problemet mitt Ole . .. er at jeg har vanskelig for å si nei... har mest lyst til å være snill .. så hvis jeg møter noen som er pågående er jeg nok lett å lure  :cyclopsani:

Takk for tipset, skal lage meg en \"huskeliste\" som jeg vil bruke når jeg ser etter rom.  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ole

Det er ikke mange gangene vi har blitt lurt i Hellas, men det var på grensen på Naxos i 2003. Vi ble lovet rom med sjøutsikt, og ble med for å se. Da vi kom fram til rommet, så vi ikke noe til sjøutsikten. Rommet inneholdt en hems, og der oppe var det et knøttlite vindu. Stakk jeg hodet helt bort til vinduet kunne jeg faktisk skimte sjøen! Herlig å sitte (ligge) der med en Mythos og nyte sjøutsikten! Vi tok ikke det rommet.

Grekernes tolkning av ord og uttrykk kan sikkert diskuteres i det vide og brede, men de tøyer ofte betydningen av ord. En annen gang skulle vi se på et rom med \"balcony\". Balkongen lå under gatenivå.........

Anders

Quote from: \"Anita\"
Quote from: \"Anders\"Kalergis har helt perfekt plassering. Forutsetningen er at dere får et av de rommene som viser på bildet... de øverst har alltid fristet :-)
Og bølgeskvulp? Hm.... njææææ.... det finnes ikke på Agios Georgios :-)
Enten velter sjøen inn eller så er det stille som når kattemødre slikker ungene... antar det er en tasteleif fra SveinB sin side når han kaller bukten \"østvendt\"... stranden ligger mot vest og solnedgangen.
Rundt Kalergis ligger det hoteller og studios en masse... antagelig er Asteria det dyreste, der dere kanskje må opp i 60 euro i september. Men noen lang nattevandring på jakt etter tak over hodet trenger du ikke bekymre deg for... der er adskillig flere rom enn besøkenede! (iallfall på den tiden). Hvis prisen er et poeng så kan den kuttes med ti-tjue euro på innsiden av hovedgaten nedover. (Jeg kan jo ringe Sophia for deg, men dere får ikke rom nr to, for det er MITT!) :-)

Hei Anders  :cheese:

Har du fått kontakt med \"pengestyraren\" siden du skal ha rom nr. to ... hi hi   :cheese: Hva heter det studioet som dere bruker på Naxos? Kan godt være at jeg sier takk til tilbudet ditt om å ringe Sophia etterhvert..

Vi håper å få rom mellom 50-70 euro, kommer an på hva slags rom det er. Håper euroen synker i verdi etterhvert, da får en mer for pengene.

Vennlig hilsen Anita

Pengestyraren råder fortsatt... men har jo et håp om at ting har rettet seg til september!
50-70... vi har aldri betalt over 35.... husk på at det er september og ikke høysesong!

Og ingen grunn til å være \"snill\" i diskusjoner om rompriser...rent bortsett fra at de fleste romselgere jeg har vært borti faktisk er ganske snille :-)
De vil bare ha din oppmerksomhet, de forsøker SJELDEN å lure deg, og det er en sånn \"integrert\" del av livet der på øyene at det ikke er noen grunn til å være skeptisk. De driver business, og ikke lureri... de taper jo på å lokke folk til noe dårligt. Og på den tiden har du et slingringsmonn på fem til ti euro... er det verdt å lage for mye ståhei om det?

Alle sier room with a view... jamfør en av mine skildringer... men som Ole sier så har de et avslappet forhold til betydningen av ord og uttrykk... mitt råd er at du har det samme. Det er så mye lettere å slappe av og ha ferie når man ikke forventer Cesars Palace! Og på Naxos finnes det faktisk endel verandaer/balkonger under gatenivå...

Men de aller fleste som ligger mot en eller annen strand er bra. Bare husk at når de sier \"fifty meters from beach\", så er det gjerne to husrekker og en gate mellom :-)

Og noe annet Ole sier... rullekofferter/bagasje virker som magneter! Dere får garantert tilbud om overnatting!
Sophia kan vi snakke om ved en annen anledning... hehe... blir jo nesten redd for at jeg ikke får rom der sjøl :-)

Anita

Jeg har kost meg i det siste med å surfe på nettet for å se på studioer/rom/hoteller på Santorini (Naxos er allerede bestemt takket være Sjøløve  :cheese:) Halve ferien er å drømme i forkant, særs nå som det er kaldt - guffent - snø  :flower:

Er litt forundret når jeg ser på prisnivået for hotellrom nede på Santorini  :cyclopsani: Rommene koster lett 200 - 600 euro... Grekerne selv har jo en lavere levestandard enn vi har i Norge og vi er jo kjente for at det er dyrt i Norge ... men Santorini er jo mye verre :confused1:  

Ja ja - valget på bosted kommer til å være enten Fira eller Oia. Når vi først skal ned dit vil vi bo midt i idyllen, så får vi se hva slags hotell vi ender opp med etterhvert. Er nok kanskje villig til å gi litt ekstra for denne ene gangens skyld bare for å ha opplevd det.

Vi lurer litt på om vi skal bo her:

http://www.aspavillas.com/prices.html

Er det noen som har kjenneskap til dette studioet?

Ennå har vi god tid til å drømme og planlegge  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Tzasiki

:flower:

Vi er en familie som også liker å ha det lettvint når det gjelder å reise( fly, og buss/taxi til hotellet/leilighetene), men øyhopping er også en flott ferie!. Det er en opplevelse å ta båt i Hellas, fint å se utover havet, og når en passerer noen øyer- ja det er en fryd for øyet!.

Dere får nok en superflott tur!. Vi er en familie tre som har øyhoppet fra Athen - Mykonos - Naxos - Athen, og det gikk veldig fint!. Hvist dere tar de store båtene så blir du neppe sjøsyk (jeg har vært DET i små båter i Hellas), men har ikke blitt syk på de store fergene.  Jeg har tidligere (noen år tilbake) reist fra Athen og ut til øyene uten problem. Spennende. Vel , litt sliten blir en av å bære  ryggsekk, og en blir varm, men det glemmer man fort..   forholdsvis lett å finne det riktige bostedet også (det kan hende at man må lete for å finne \"drømmestedet\" hvist man er nøye på det. Men dette går så bra!, spennende..  Ta det som det kommer..Ut på tur - aldri sur..  :colors:

I Naxos er stedet \"Agia Anna\" å anbefale å bo. Bo rett på stranden, vannet er krystallklart!. Vi bodde nesten helt nede ved stranden, men jeg husker ikke hva bostedet het. Rent og pent.

Det høres fint ut å reise fra Santorini. Denne øya skal jo være helt praktfull (min søsters yndlingsøy, hun var der i to uker i fjor sommer med mann og barn). Perissa på Santorini er et flott sted å bo sies det.. , og jeg har nå blitt fortalt at det var billig der i fjor sommer!!.
 :flower:

Ønsker dere en flott ferie!. Slapp av og kos dere.. :flower:

\"Selv en reise på tusen mil begynner med et lite skritt\": :cheese:

Svein~B

Quote from: \"Anita\"Er litt forundret når jeg ser på prisnivået for hotellrom nede på Santorini  :cyclopsani: Rommene koster lett 200 - 600 euro... Grekerne selv har jo en lavere levestandard enn vi har i Norge og vi er jo kjente for at det er dyrt i Norge ... men Santorini er jo mye verre :confused1:  

De prisene du finner på nettet er ofte skyhøyt over det du må betale på stedet. For det første er det offisiell overoptimistisk pris som ligger på nettet, for det andre, så er det ofte sånn at det går gjennom et byrå som også skal ha betaling når det ligger på nettet.

Det er ingen grunn til å bestille på forhånd og betale overpris. Det kommer til å være mye bra å velge mellom når du kommer dit. Du får sannsynligvis noe bedre til lavere pris. Men fortsett å kikke, gjør deg opp en mening om hva du er ute etter og hvis du faller totalt for noe, så send en mail eller ring og spør om pristilbud.

Jeg vet ikke hvor mye som er gjengs pris for utsikt over kalderaen, men jeg synes det høres helt vilt ut. Du kan ta taxi fra et annet bosted til kalderaen for å se på utsikten flere ganger om dagen for den prisen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

For noen år siden fikk vi opplyst at det dyreste rommet på Caldera-kanten kostet fire tusen kroner natten... antar at det var med egen massør og fri bar :-)

MaFi

NB: På Santorini overnattet vi i bydelen Kartherados -- mye rimeligere enn Oia og Fira, men likevel grei beliggenhet og bare en halvtimes spasertur inn til sentrum av Fira...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...