Logg inn med Facebook eller Google!

Været i påsken 09

Started by Urbeka, 18. Jan 09, 23:04:23

Previous topic - Next topic

Urbeka

Hei. Hvordan vil det være å dra ned til Cykladene og loffe i den norske påsken, dvs den andre uken i April 09? Hva kan man forvente med tanke på vær? Vil det være enkelt å finne steder å bo og steder å spise?

Anders

Du fikk ikke mye svar på dette? Er det ingen som har erfaringer her? Selv har jeg ikke peiling, men vil tro at både rom og mat er lett tilgjengelig. Været rår vel ingen over...

bengalow

Ah, blixt och dunder...eller solsken och varmt.....Det enda som är säkert är att det är betydligt varmare därnere än här hemma - men ingen garanti. Aprilvädret brukar vara fint, åtminstone i slutet, då det är som nordisk sommar...fast kyligt på kvällarna.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

MaFi

Jeg har bare erfaring fra påske i Athen i april 07. Vi hadde i grunnen det meste av vær.. og litt vind. Det var godt med varme klær spesielt om kveldene. Om dagen kunne jeg gå i t-skjorte og skjørt et par dager, men husker Langfredagen var skyet - med regn i lufta, og generelt ganske kjølig. Uansett, som bengalow sier - varmere enn hjemme, men ikke akkurat strandtemperatur.

Gro

Stemmer det at det er varmere i Kardamili i April enn feks kykladene?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Magnolia

Det er vanskelig å spå, og i alle fall om været, heter det jo.
Jeg har ikke vært på øyene i hele tatt, men jeg har vært et par ganger i Kardamili i slutten av april. Dagene har mange ganger vært varme og solrike, god temperatur, men det blir fort kaldt om kveldene. Det kan også komme en regnbyge i ny og ne, men det varer ikke lenge.
Jeg har hørt at klimaet i Kardamili kan sammenlignes med klimaet på Kreta.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Maritza

Jeg tar også gjerne i mot vær- og klestips, for vi lander i Athen 19.april og blir i 5 dager. Skal bare ha med håndbagasje så her gjelder det å pakke lurt.

Athina

Vet ikke hvordan det er i Kykladene, men dette \"sommerbildet\" ble tatt på Hydra 10. april ifjor. Ser ut til å være god temperatur :icon_smile:
Vær og temperatur kan nok variere en del i april. Man kan være heldig og få fine sommerdager, men man kan også få regn og kjølig vær. Kjølige kvelder må man regne med.  
Var med på påskefeiring i Athen i april 2007. Husker at det var bikkjekaldt langfredag kveld. Vi stod og hutra og frøs :bounce: utenfor kirka, enda vi hadde kledd oss godt med lag på lag under ytterjakka. Men på dagtid var det stort sett behagelig temperatur.
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Ninette

Jeg har feiret påske på Kreta de to siste årene.

I 2007 var den gresk-otodokse påske tidlig, i begynnelsen av april, og i fjor et par uker senere.

Min er erfaring er april er en ustabil måned når det gjelder været og temperaturene, fra 10 - 12 grader og gråvær på dagtid til dager med 20 grader, i sola vel å merke.

Og det kan være rått og kaldt inne i husene. På pensjonatet vi bodde, fikk vi utdelt ullpledd, og det var installert varmovn på rommene. Inne på tavernene ble det fyrt i vedovn.

Det er vel de færreste som reiser til Hellas i april for å oppleve sommervarme, det får man heller ta som en bonus. Til gjengjeld kan man få man oppleve gresk dagligliv, den fantastiske påskefeiringen deres og en natur som er ufattelig grønn og frodig - i alle fall på Kreta og sikkert også på Peloponnes.

Riktig god tur, du får sikkert en flott ferie!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Når er påsken ders i år da? Fikk jo aldri sjansen ifjor...

MaFi

Quote from: \"Anders\"Når er påsken ders i år da? Fikk jo aldri sjansen ifjor...

Se http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&p=64702#64702

Både Mikke og jeg har lagt ut gode lenker der..  :cheers:

Bør nevne at jeg til og med brukte stilongs under penbuksa Langfredagskvelden i Athen. Var jo ute i flere timer og så på prosesjon, må vite.. men dagen etter satt jeg om formiddagen på hotelltaket og nøt iskald frappé + sol og varme - i singlet og shorts! Det sier litt om aprilværet i 2007. Jeg tipper det kan være like vekslende i 2009... selv om påskedatoene varierer. Jo senere påsken er, jo mer stabilt tipper jeg været kan være, eller...?

Gro

Quote from: \"Anders\"Når er påsken ders i år da? Fikk jo aldri sjansen ifjor...

Jeg kopierte Mikke sin liste:

2008 - 27 april
2009 - 19 april
2010 - 4 april
2011 - 24 april
2012 - 15 april
2013 - 5 maj
2014 - 20 april
2015 - 12 april
2016 - 1 maj
2017 - 16 april
2018 - 8 april              
2019 - 28 april
2020 - 19 april
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...