Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra Eleftheres, Philippi og Eleftheroupoli

Started by Mixelite, 14. Nov 08, 21:21:15

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg har ikke fått somlet meg til å legge inn noen flere beretninger i forumet fra Makedonia-turen min, men her ligger iallfall noen bilder fra turen:

http://picasaweb.google.com/chioslove/MakedoniaEleftheres2008?authkey=AlL5T0cOhN8#

Liv

Nydelige bilder fra fantastiske steder på fastlandet.  :cheers:

Syns du rakk mye på de få dagene jeg. :-)

Mixelite

Quote from: \"Liv\"Nydelige bilder fra fantastiske steder på fastlandet.  :cheers:

Syns du rakk mye på de få dagene jeg. :-)

Det synes jeg også :-D Takk til Tove for det! Tiden innimellom utfluktene brukte jeg til å lese informasjon om området. -Og så leste jeg Paradiso om igjen. Det var artig å lese den på stedet :-D

Det eneste jeg gikk glipp av var Kavala, og, pga gråvær og ingen sikt,  Pangeo-fjellet. Til gjengjeld fikk jeg et hektisk besøk på en Jumbo-butikk hvor jeg nærmest jogget mellom reolene for å være sikker på å ikke gå glipp av noe ;-)

Kavala valgte jeg rett og slett bort fordi tiden ikke strakk til. Jeg valgte å bruke mer tid i Eleftheroupoli i stedet. Og da var det bare tid igjen til pakking og en liten tur på bouzoki-aften. Vi dro fra Eleftheres kl. 7 på morgenen for å ta bussen til Nea Peramos til Thessaloniki, så det ble ingen helaften, dessverre, for musikken var bra!

bengalow

Det ser ut till att ha varit en fin utflykt Mix! Jag skulle gärna ha gjort en sådan kort tripp dit ner - norra Grekland är mitt \"vita\" område, med undantag för just Kavalla.......Utgrävningarna i Philppi har vi varit på, men det var inte riktigt \"grekiskt\" hur jag nu skall slingra mig ifrån det! Men det är likadant med Nikopoli vid Preveza - romerskt är inte lika bra!!!
Urtjusiga bilder är det i alla fall. Tack för det!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Det ser ut till att ha varit en fin utflykt Mix! Jag skulle gärna ha gjort en sådan kort tripp dit ner - norra Grekland är mitt \"vita\" område, med undantag för just Kavalla.......Utgrävningarna i Philppi har vi varit på, men det var inte riktigt \"grekiskt\" hur jag nu skall slingra mig ifrån det! Men det är likadant med Nikopoli vid Preveza - romerskt är inte lika bra!!!
Urtjusiga bilder är det i alla fall. Tack för det!!

\'segod Bengalow. Jeg skjønner hva du sier om Philippi, men likevel. Det er jo en del av historien i området enten det er greske eller romerske byggverk man ser på :)

Jeg kom hjem med en masse brosjyremateriell og oppdaget iallfall at nord-Hellas er enda mer variert enn jeg trodde det ville være, selv om jeg hadde store forventninger på forhånd!

Tommy

Härliga bilder Mix :-) , det var nästan som jag var där igen, kände speciellt igen bilderna från Phillipi. Där kändes historiens vingslag speciell från så många olika epoker, staden grundades ju av Alexander den stores far, Filip. Och för romarna var den en viktig handelsstad o knutpunkt på vägen \"via egnatia\" som förband väst med öst. Och en av europas första kristna församlingar som grundades just där. Det är så man kan få svindel för mindre när man står där o tänker efter vad som kan ha försigått på den platsen för tusentals år sedan  :bom:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Liv

Quote from: \"Mixelite\"........ oppdaget iallfall at nord-Hellas er enda mer variert enn jeg trodde det ville være, selv om jeg hadde store forventninger på forhånd!

Nord Hellas er bare helt fantastisk.

Samtidig som jeg unner flere å oppdage dette området,så håper jeg det bevarer sitt opprinnelige, og ikke blir så turifisert som noen av øyene er blitt.

Mixelite

Quote from: \"Liv\"Nord Hellas er bare helt fantastisk.

Samtidig som jeg unner flere å oppdage dette området,så håper jeg det bevarer sitt opprinnelige, og ikke blir så turifisert som noen av øyene er blitt.
Mmm. Tveegget sverd. -men det er jo ikke noen fare på veldig, veldig lenge ennå da! Dessuten; noe må de jo ha lært av det som skjer på øyene?

En liten avsporing: Siden folk flest ikke snakker engelsk ble jeg tvunget til å ta frem det lille jeg kan av gresk og jeg følte faktisk at den kom seg litt i løpet av oppholdet. -Rent bortsett fra tabber som at jeg fortalte en gammel kall på taxi-holdeplassen at _han_ ikke snakket gresk da jeg forsøkte å si at jeg ikke snakker gresk. hahaha. Jeg håper han har tilgitt meg... Tenk hvis han er Bulgarer eller noe og virkelig snakket dårlig gresk... :-S

Mixelite

Quote from: \"Tommy\"Härliga bilder Mix :-) , det var nästan som jag var där igen, kände speciellt igen bilderna från Phillipi. Där kändes historiens vingslag speciell från så många olika epoker, staden grundades ju av Alexander den stores far, Filip. Och för romarna var den en viktig handelsstad o knutpunkt på vägen \"via egnatia\" som förband väst med öst. Och en av europas första kristna församlingar som grundades just där. Det är så man kan få svindel för mindre när man står där o tänker efter vad som kan ha försigått på den platsen för tusentals år sedan  :bom:

Ja, det er utrolig å gå der omgitt av så mye historie. Og heisekranene som står der for å heise på plass marmorblokker under restaureringen blir nesten små og puslete ved siden av søylene. Nesten litt komisk at det i dag blir brukt heisekran til å gjøre noe de må ha brukt mye håndemakt på før.

Spesielt imponert ble jeg av noe av stenhuggerkunsten. På de tre søylene på Basilica B ser det ut som reneste kniplingsverket(nærbildet i billedene). Åja, og vannklossettene...

Jeg spaserte et par meter på Via Egnatia og er litt fjollete stolt av at jeg har vandret på en så historisk vei.

Riitta

Fina bilder från en gammal historisk plats :faroah: När man tittar på sådarna bilder sätter fantasin i gång. Man skulle gärna ha en inblick hur livet var där på den tiden :cyclopsani:

Riitta

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Tommy\"Härliga bilder Mix :-) , det var nästan som jag var där igen, kände speciellt igen bilderna från Phillipi. Där kändes historiens vingslag speciell från så många olika epoker, staden grundades ju av Alexander den stores far, Filip. Och för romarna var den en viktig handelsstad o knutpunkt på vägen \"via egnatia\" som förband väst med öst. Och en av europas första kristna församlingar som grundades just där. Det är så man kan få svindel för mindre när man står där o tänker efter vad som kan ha försigått på den platsen för tusentals år sedan  :bom:

Ja, det er utrolig å gå der omgitt av så mye historie. Og heisekranene som står der for å heise på plass marmorblokker under restaureringen blir nesten små og puslete ved siden av søylene. Nesten litt komisk at det i dag blir brukt heisekran til å gjøre noe de må ha brukt mye håndemakt på før.

Spesielt imponert ble jeg av noe av stenhuggerkunsten. På de tre søylene på Basilica B ser det ut som reneste kniplingsverket(nærbildet i billedene). Åja, og vannklossettene...

Jeg spaserte et par meter på Via Egnatia og er litt fjollete stolt av at jeg har vandret på en så historisk vei.

Fjolligt stolt blev jag också av att gå där, tror också att man i Grekland är just fjolligt stolta över denna väg, den nya motorvägen som sträcker sig från Igoumenitsa i väster till Istanbul ( förlåt Konstaninopel  :blackeye: ;-)  :clown:  ) i öster är ju döpt till Egnatia.

Vill man veta mer om den gamla romerska transportleden, dåtiden och nutiden i regionen kan man läsa en bok av Bertil Kumlien den heter \"EGNATIA vägarna till Byzans\". Utgiven av Atalantis förlag ISBN 91-7353-010-7

Väldigt fint illustrerad med akvareller av författaren som är konstnär också.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katta

Kjempe flotte bilder. Ble imponert over de flotte søylene, og det fantastiske mosaikkgulvet.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...