28. Mar 24, 16:01:27


Logg inn med Facebook eller Google!

Lipsi

Started by Svein~B, 04. Feb 08, 18:16:54

Previous topic - Next topic

Svein~B

04. Feb 08, 18:16:54 Last Edit: 16. May 12, 18:44:03 by Svein~B
Etter oppfordring fra Ole, starter jeg en tråd om Lipsi. For de som ikke vet det: Lipsi ligger nord i Dodekanesene, det vil si nord for Leros, øst for Patmos og sør for Arki og Marathi.

Den enkleste måten å komme seg dit på er å fly til Samos eller Kos og ta ferje derfra, men det går også ferje fra Pireus (Athen) én gang i uka. I fjor gikk den natt til søndag fra Pireus og tilbake natt til mandag.

Øya er, som Ole sier, veldig barnevennlig, med sandstrender, lite trafikk og bedagelig tempo.

Til Ole: Du spurte først etter info om Naxos og deretter om Syros. Jeg oppfattet det slik at du mener du må om Syros for å komme deg til Dodekanesene? Den ene storferja pr. uka som gikk til Lipsi i fjor gikk også innom Naxos. Den gikk fra Naxos søndag morgen og var framme i Lipsi om ettermiddagen, altså en fin dagseiling. Så hvis den passer for dere, så kan du kanskje droppe Syros, ikke at det er noe galt med Syros, men... :-)

Jeg gjør som jeg pleier og poster ett bilde per dag. De som vil kommentere, stille spørsmål, komme med flere opplysninger eller bilder, får gjerne gjøre det.

Her er det første du møter når du kommer til Lipsi; ferjekaien. Da vi kom dit, sto det tre utleiere på kaien. I tillegg er det et kontor der som formidler overnatting i tillegg til at de selger ferjebilletter. Det er også flere overnattingssteder på selve havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Supert med en Lipsi-tråd Svein. Når det gjelder reiserute fra Kykladene til Dodekanesene, så passer Syros-Patmos perfekt for meg. Jeg har et stort ønske om et gjensyn med Ermoupolis + at jeg muligens skal møte resten av reisefølget på Patmos. Da kan det jo ikke bli noe annet enn Syros-Patmos. Men det er lang tid igjen og mange som skal uttale seg, så vi får se hva vi ender opp med.

Så tilbake til Lipsi. Jeg har vært på Lipsi to ganger. Første gangen Var i 2002 da vi loffet Samos-Lipsi-Patmos-Samos. Vi var 4-5 dager på Lipsi, og det var egentlig nok. Vi syns øya var i det stilleste laget og lite skjedde på kveldstid. Seks år seinere har livssituasjonen vår forandret seg en god del, og vi vurderer derfor Lipsi som en aktuell øy til sommeren pga. barnevennligheten. Andre gang jeg var på Lipsi var i 2006. Da ble det bare en dagstur. Jeg har ikke noen overflod av bilder, men noen har det da blitt i løpet av dagene på Lipsi.

Når man ankommer havna på Lipsi er det et lite stykke å gå bort til selve byen. Skal man fra byen og til bystranda går man motsatt vei. På det første bildet ser vi veien fra kaia til Lipsi by. Det andre bildet er et oversiktsbilde av kaiområdet. Her finner vi en bar der man kan nyte en Mythos mens man venter på båten.

Barbro

Jeg var på Lipsi bare ett døgn,et lite rundstreif mellom Leros,Patmos,Kalymnos,Lipsi,Leros.
Nok til at jeg kjente øya som betagende vakker,ro..og ekte gresk atmosfære,5 min å gå fra ferjeanløp til den lekre bystranda..og en bitteliten taxitur til Katsadiastranda,som SveinB tidligere har vist bilde fra.
Vi tok taxi fra sentrum/havna til Katsadia..mest pga vår tilmålte tid der..og betalte etter eget ønske for tur/retur..skulle hentes kl.17 på ettermiddagen.
Sjåføren var der i god tid..og til tross for dårlige engelskkunnskaper..han strålte ..og viste tydelig at han verdsatte vår tilllit stort :blackeye: .
Nede på havna skulle vi kjøpe billetter videre,og kom i snakk med billettøren,Nikos :lol: ..i løpet av 5 min var vi i snakk om det meste,og han dro fram en stor samling cder av Steinar Albrigtsen...som bruker feriere der..og fortalte livlig om at han hadde vært på Beitostølen i Norge med Albrigtsen..ei festhelg deluxe :lol: ..
Verden er ikke stor!
Nikos driver forresten utleie av rom på Lipsi,mener det heter Kalymnos studios...har tidligere lest at de har fått god omtale.
Lipsi er bare skjønn,og anbefales på det varmeste.Jeg skal definitivt tilbake dit :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

05. Feb 08, 09:28:32 #3 Last Edit: 16. May 12, 18:48:51 by Svein~B
Quote from: \"Barbro\"Nikos driver forresten utleie av rom på Lipsi,mener det heter Kalymnos studios...har tidligere lest at de har fått god omtale.


Kalymnos Studios ligger ovenfor byen, i et rolig område. Vi bodde i det samme området, på Studios Anna som jeg absolutt vil anbefale. Jeg skal kanskje poste bilder fra dette området senere.

Jeg steg faktisk ikke i land den kvelden jeg har tatt disse bildene. Jeg skulle jo videre til Leros. Men jeg vendte tilbake til Lipsi noen dager senere etter også å ha vært på Kos og plukket opp et par andre forummedlemmer.

Her ser dere Lipsi by rett før solnedgang, sett fra ferja.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Barbro

Nydelig,SveinB.Sjøl ble jeg ganske så betatt av det fine lille \"torget\" nede i havna..plassen med det lille springvannet og lys,vakkert i nattemørket.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Svein~B

Quote from: \"Barbro\"Nydelig,SveinB.Sjøl ble jeg ganske så betatt av det fine lille \"torget\" nede i havna..plassen med det lille springvannet og lys,vakkert i nattemørket.

Ja, der var det koselig. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

05. Feb 08, 14:23:21 #6 Last Edit: 16. May 12, 18:53:14 by Svein~B
Quote from: \"Ole\"På det første bildet ser vi veien fra kaia til Lipsi by. Det andre bildet er et oversiktsbilde av kaiområdet. Her finner vi en bar der man kan nyte en Mythos mens man venter på båten.


Eller en kaffe...  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ole

Går man fra kaia og mot Lipsi by går man forbi en molo. Innenfor moloen ligger det små fiskebåter og noen sightseeingbåter. Til venstre for moloen når man går mot sentrum finner vi Calypso bar. Dette er baren som var åsted for The Sexy Crazy Nordic Guys Bar i det gamle forumet.

Ole

Her er det tidligere omtalte området sett fra kirka i Lipsi by. Vi ser kaia (1) der de fleste av rutebåtene legger til, baren på kaia (2), moloen (3) og indre havn, samt Calypso bar (4).

Tommy

Quote from: \"Ole\"Går man fra kaia og mot Lipsi by går man forbi en molo. Innenfor moloen ligger det små fiskebåter og noen sightseeingbåter. Til venstre for moloen når man går mot sentrum finner vi Calypso bar. Dette er baren som var åsted for The Sexy Crazy Nordic Guys Bar i det gamle forumet.

Aha, var det på Lipsi vi var, när vi inte visste var vi hade vart :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Kjempefin tråd. Jeg koser meg ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

06. Feb 08, 15:22:58 #11 Last Edit: 17. May 12, 12:30:09 by Svein~B
Quote from: \"Tjorven\"Kjempefin tråd. Jeg koser meg ;)


Jeg koser meg jeg også, Tjorven, når jeg blar igjennom bildene for å se hvilke jeg skal poste og ikke. :-) I dag har jeg lett etter et bilde av Studios Kalymnos som Barbro nevnte, men det har jeg ikke klart å finne dessverre. :-( Så her er det et bilde fra sentrum i stedet. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...