Logg inn med Facebook eller Google!

Oktober 2018

Started by marjana, 03. Oct 18, 19:40:14

Previous topic - Next topic

marjana


Her kommer en liten hilsen/oppdatering fra meg siden jeg stort sett har bodd i kofferten min siden slutten av august.

Først var jeg tre uker i Galissas på Syros, og der var det de som stort sett er der hvert år til samme tid, men i september i år ble det arrangert et reunionparty. Det kom folk fra overalt, og de fleste kom til Galissas i ungdommen, for ca 35 år siden for første gang. De fleste var rundt 60 år nå. Artig å treffe mange av den gamle gjengen, og en fin fest med et live rockeband som spilte gamle rockelåter, og alle kunne alle sangene og sang med. Folk ble i Galissas en-to uker så det ble tid til å bli kjent med de fleste.

Dro videre til Donoussa der jeg fikk et supert nesten helt nytt studio, mest som en toroms leilighet med en stor uteplass og fullt opp av alt mulig kjøkkenutstyr mer enn nok til en stor familie. Donoussa er en koselig og fredelig øy med mange fine strender.

Ferden gikk videre til Amorgos, og der er det flotte fjelllandsbyer rundt den nordligste havnelandsbyen Aegialis. Gikk rundt i de stille gatene i de trafikkfrie landsbyene og tok masse bilder, som vanlig.

Så kom syklonen som herjet rundt i Middelhavet så det ble kaldt, regn og selvfølgelig masse vind og høye bølger. Men jeg traff mange hyggelige og morsomme folk i Aegialis siden det ble en del inneliv i uværet. Så tar nok en tur dit igjen neste år, for det er mye mer å se og gjøre der.

Jeg kom tilbake til Syros fra Amorgos for to dager siden etter en uke der, og det ble to ekstra dager på Amorgos på grunn av været.
Nå har jeg fått installert meg på rommet mitt i Ermoupolis på Syros, fått hentet opp bagene mine fra kjelleren og fått pakket ut. Utsikten herfra er like fin som alltid, og nå er det et behagelig sommervær igjen og nesten vindstille!

Så alt er bare bra her, og legger ved noen bilder fra Amorgos.

Glika i zoi

marjana

Så etter å hatt mange fine dager her i Ermoupolis sammen med gode venner, så fant jeg ut at det var like lurt å dra tilbake til flotte Amorgos i en uke siden været var så fint for tiden. Jeg har lyst å gå på stiene opp til fjellandsbyene og ta flere bilder!

Jeg drar på mandag, men fra da av er det meldt masse regn i et par, tre dager...
Og dessuten har kameraet mitt fått et rusk som ødelegger bildene, så jeg fortet meg rundt her i Ermoupolis i alle fotobutikkene og elektrobutikkene, og hvor jeg kunne tenke meg hvor de kunne selge kameraer, men det var nesten ikke et kamera å finne siden alle har smarttelefoner nå, eller kjøper kameraer på internett. Jeg fant et lite kompaktkamera til slutt, så det får holde for jeg bare må ha et kamera!

Mulig jeg kombinerer turen til Amorgos med noen dager på Naxos, for det er kanskje litt vel stille i Aegialis nå. Får se. Uansett vil turen rundt øyene ta en uke.

Noen andre forumister rundt i det samme farvannet i disse dager, forresten?
Glika i zoi

TOMS

Korleis er dagan på Amorgos Marjana?  8)

marjana

Her er det kjempefint!
Stort sett fint og varmt vær, selv om det regnet en del i går og litt kaldt i dag, men været fremover ser ut til å være rundt 20 grader, lettskyet og ikke så mye vind. Helt supert turvær.
Det går bare skolebusser nå så nå MÅ jeg jo gå til fjellandsbyene rundt Aegialis. Gikk opp til Langada her om dagen. Fin halvtimes tur på en steinlagt sti. Tar masse bilder, men de får komme siden.
Det er bare en taverna som er åpen, noen kafeer, bakeriet og noen små butikker, men det er veldig stille her nå. Det er fortsatt noen turister rundt omkring, og noen få på hotellet der jeg bor. Folk bader fortsatt, men jeg har ikke badet ennå, men vannet virker helt ok.
Så jeg vurderer å bli en uke til!
Glika i zoi

marjana

Det ble ni dager på Amorgos, og må nok tilbake neste år også! Traff mange veldig ok folk der.

Gikk rundt i Lagada en dag til og tok massevis av bilder, og like etterpå klarte jeg å slette absolutt ALLE bildene på minnekortet! Nytt kamera som jeg ikke er helt vant til ennå. Jeg hadde overført en god del bilder til PCen, men sikkert over 50 bilder er borte vekk!
Så derfor en ny fototur på Amorgos neste vår.
Været var veldig fint på slutten. Jeg var på stranden og badet, og vannet var helt supert, veldig klart og rent, så værmessig var det fortsatt som en fin norsk sommer helt på slutten av oktober.

Nå er jeg tilbake på Syros igjen, og nå blåser det ganske mye så det er litt kaldt, men det er sol og fint sånn sett, men ikke badevær for min del. Blir her i Ermoupolis til den 20. november, så er det tilbake til Oslo igjen etter nesten tre måneder her...

Glika i zoi

kaka

Så kjedelig at du mistet mange bilder, men, ellers virker du svært så fornøyd :)
KariK

marjana

Ja, men "shit happens", angående bildene. Må jo bare gå runden rundt i Lagada igjen...

Her er en link til Anna som er keramiker +++ som jeg ble kjent med i Aegialis, og vi snakket mye sammen, også ganske alvorlig om det meste. En flott, hyggelig og interessant dame. Gått på skole i Sentral-Afrika, professor i matematikk i Paris og Mexico med mye mer, og nå tilbake i Aegialis der hun har keramikkverkstedet sitt:

Anna Synodinoy, www.annaceramist.com




Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...