Logg inn med Facebook eller Google!

Aleneferie, tips til hvor?

Started by fisk31, 26. Apr 16, 21:42:19

Previous topic - Next topic

fisk31

Jeg er en jente på 35 år, som tenker å reise 1 eller 2 uker alene i juni/juli. Tenker å ha det litt comfy for å slappe av. Men vil også ha spennende opplevelser :) Hvor i Hellas bør jeg reise?

Ønsker meg et sted som ikke er altfor preget av at det er bare barnefamilier/ partyungdom / romantiske par, men heller en mix, slik at vi single også kan føle oss ok... Liker å bli kjent med lokalbefolkningen, så gjerne et sted som ikke er altfor "turistmaskin".

Vil gjerne bo i nærheten av fin og herlig strand, samt gjerne en liten by / sentrumsområde. Om det er mulighet for dagstur til Athen eller andre spennende områder, så gjerne det, men dette er ikke et must. Også er jeg veldig glad i god mat - men spent på hvordan dette med å gå ut og spise alene på kvelden, blir?

Hvor er det flotte strender, trivelig lokalbefolkning og enkelt å ta seg rundt alene for ei jente? Har kun vært på Korfu, er spent på hva dere anbefaler. Tenkte at Hellas ville være et godt valg om man først skal ha aleneferie.

kaka

Jeg har vært mange sommeruker alene i Plomari, på Lesvos. Har trivdes veldig godt med det. En by som syder av gresk hverdagsliv.
Flott strandområde utenfor byen, + en helt ok strand i ytterkant av sentrum.
Vil du vite er om stedet, kan du søke på tråder om Lesvos: http://hellasforum.net/index.php?board=61.0
Dagstur til Athen er lite aktuelt derfra.
Ellers trives jeg også godt på Peloponnes. Stoupa har de beste strendene.

Lykke til :)
KariK

telma

Stedet i Hellas hvor jeg har observert flest alene-reisende er i koselige Paleochora syd på Kreta.

mouche

Ja, Paleochora på Kreta er et godt valg som vil fylle alle dine kriterier.

dagstaalesen@hotmail.com

Jeg har vært flere steder alene, men for meg har Kardamili og Stoupa vært det beste med tanke på å gå,sykle,bade og sole seg, ja alt og ikke minst folkene der. Er veldig avslappende atmosfære der.
Dag.

fila

Jeg har møtt alenereisende på Paros, de var godt fornøyd.

fisk31

Tusen takk for mange gode tips! Noen kriterier til: jeg kommer ikke til å leie bil, er det mulighet for gode utflukter med buss e.l. på stedene dere foreslår? Jeg er også glad i shopping og byer av en viss størrelse - hvordan er det på stedene dere nevner? Og hva med båtturer? (Kan jo bli behov for å fylle dagene ettersom man er alene). Og er det veldig trangt på strendene i juni / juli?

Alle stedene dere nevner kan virke aktuelle for meg! Finner jeg hoteller på disse stedene der jeg kan bo i gangavstand til både fin stand og sentrum?

Hvordan er det å komme i kontakt med lokalbefolkningen - og andre turister? Hadde jo vært gøy å bli kjent med noen ila turen min.. Føles litt flaut å reise alene, så jeg håper forsåvidt at dette ikke er en veldig uvanlig ting å gjøre? Hvordan er det å gå ut for på spise alene på kvelden, noen som vet?

mouche

I Paleochora har vi blant annet bodd her;

http://www.hotelglaros.gr/index.php?lang=en

Paleochora er en by med rundt 2000 innbyggere, veldig hyggelig by hvor hovedgaten stenges av for trafikk om kvelden og gata fylles med bord og liv. Ikke noe shoppingsentrum, men litt forskjellige butikker. Lei en sykkel hos Notos og sykle litt rundt til andre strender i området, gå fotturer langs sjøen på E-4, ta en båt (ferge)  til en av nabobyene (med overnatting og retur neste dag), meld deg på en tur i/til Samariaravinen, og bare nyt livet der! Paleochora har egentlig litt av det meste.

Lous

Ut fra det du skriver vil jeg si at en eller flere av øyene i Kykladene er topp for deg. (Anti-Paros - Paros - Naxos). På alle disse tre øyene er det ganske lett å komme i kontakt med andre. 

JohnS

Paleochora er en virkelig trivelig by.  Mitt største ankepunkt er at hvis man vil farte litt rundt, legger den så "uendelig" langt fra alt og alle andre steder, slik at småturer er lite aktuelt, bortsett fra ut i naturen da.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Jeg lurer litt på hva som tilsier at det er lettere å komme i kontakt med andre på f.eks Paros enn på Kreta, eller en annen av de mange greske øyene? For egen del tror jeg det i stor grad kommer an på en selv, ikke hvilken øy man velger, men mulig jeg tar feil uten at jeg helt ser hvorfor.

Lous

Vanskelig å svare på det mouche, men som sørlending må jeg erkjenne at en nordlending er lettere å komme i kontakt med enn andre "lendinger" her i Norge. Samtidig som det kanskje er slik at der du liker deg best også er der du føler deg mest velkommen.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...