27. Apr 24, 23:30:48

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - telma

37
Alt annet / Sv: Norwegian
08. Mar 15, 23:56:45
Bengalow
I stedet for å slenge skit om Bjørn Kjos/Norwegian og norsk skipsfart, kan du konsentrere deg om å se til superkapitalistene i ditt eget land.
Med siste utspill i Sverige med Jabob Wallenberg og H&M's Persson i spissen, viser jo de svenske superkapitalistene at etikk og moral ikke er så viktig, så lenge det gir profitt.
Svensk militærindustri gjør gjerne avtaler med eksempelvis diktaturer som Saudi-Arabia og Nord-Korea.
Historisk har jo Wallenbergene lang tradisjon for dette.
Hvilke tariffavtaler har barnearbeiderne som H&M benytter i Asia?
38
Alt annet / Sv: Norwegian
06. Mar 15, 21:42:19
Quote from: bengalow on 06. Mar 15, 21:06:37
Så du är inte utanförstående Telma? Jag tycker att Norwegian har sänkt sig till den absolut lägsta nivåen, där spanska bolag höll till för några år sedan, och varifrån t.ex. Ryan Air håller på att kravla sig upp ifrån. Hade inte Norwegian kommit, så hade biljettpriserna varit skyhöga säger du. Är det inte att överskatta Norwegian och deras insats? Då hade det kommit något annat - trojomi!
Det verkar nästan som om du vore anställd av N...


Jeg tar ikke stilling til konflikten. Forholder meg kun til dagens virklighet hvor arbeidskraft "flyter over landegrenser". Den utviklingen revereres ikke.
Norge hadde ikke vært den skipsfartsnasjonen vi fortsatt er, hvis vi hadde tviholdt på kun norske sjøfolk.
Hva med trailersjåfører fra Øst-Europa som transporter varer innen Sverige. Konkurranseutsetting og fri flyt av varer, tjenester og arbeidskraft er politisk besluttet. Du må være enig eller uenig - dette er et faktum.
39
Alt annet / Sv: Norwegian
06. Mar 15, 19:48:54
Løgner og desinformasjon til media preger konflikten. Det er derfor vanskelig for utenforstående å ta stilling til hva som er sant og hva som ikke er sant.
Det som iallfall er fakta er at selskapet som Bjørn Kjos er deleier i, IKKE har solgt noen aksjer i Norwegian. Hva motivet til Dagens Industri var å gå ut med dette skjønner jeg ikke. DI vet at det er vanlig i mange børsnoterte selskap at større eiere låner ut sine aksjer for å gi spekulanter mulighet til å «shorte aksjen» (selge en aksje de ikke eier - for å kjøpe den tilbake seinere, til forventet lavere pris -deretter levere tilbake de lånte aksjene)
Når det gjelder Norwegians vekst og utvikling av nye ruter, skjer dette i hovedsak utenfor Norden, hvor flyene engang ikke er innom Norden. Det er ikke mulig for Norwegian å kunne konkurrere med andre lavprisselskaper ved å benytte Nordiske mannskaper på disse flyene.
For egen del vil jeg prioritere å benytte Norwegian for å beholde flest mulig arbeidsplasser i Norden.
Forsvinner Norwegian, kommer Ryan Air eller andre for å overta.
Takk og lov at det finnes selskap som Norwegian som har vært med å bidra til lavere flypriser.
Du skal ikke lenger enn 20-25 år tilbake at SAS skulle ha 8-10.000 NOK. tur/retur fra Oslo til Europa. Var du borte mellom lørdag og søndag kunne du komme under 3.000 NOK. (datidens pengeverdi)
40
Hellas generelt / Sv: Hellas i pressen
26. Feb 15, 22:25:04
Quote from: Anders on 26. Feb 15, 22:16:59
Jeg VIL det ikke, men ser snart ingen annen råd enn at Hellas går ut av Euro-samarbeidet og får råderett over egen valuta. Det vil bli ettpar knallharde år, før det tar seg opp igjen....


Hvem skal da sørge for finansiering?

For øvrig er det ikke ønsket til den greske finansministeren Yanis Varoufakis ;

http://e24.no/makro-og-politikk/finansminister-varoufakis-hellas-vil-gjoere-sitt-ytterste-for-aa-forbli-i-eurosonen/23403810
41
Hellas generelt / Sv: Hellas i pressen
26. Feb 15, 20:25:46
Quote from: tovenor on 26. Feb 15, 19:53:33
Det blir litt feil å si at grekere ikke betaler skatt. Alle blir trukket i skatt fra lønningene, og vi som har en liten bedrift er blitt overbeskattet de siste årene, og det lønner seg snart ikke å fortsette fordi fortjenesten blir for liten. Dette er også grunnen til at mange bedrifter har stengt fordi de ikke har råd til å betale det de skylder til staten....noen sitter også i fengsel pga dette. De som vanligvis ikke betaler skatt og lurer seg unna er leger, tannleger, rørleggere, elektrikere osv....har aldri fått kvittering fra en rørlegger feks...
Hver gang jeg spør etter kvittering blir det tatt ille opp og summen å betale blir mye høyere og siden de fleste har veldig dårlig råd blir det vel fristende å ikke kreve kvittering...


Av artikkelen fremgår skyldig registrert skatt tilsvarende 652 milliarder kroner. (den svarte økonomien kommer i tillegg).
Hvordan er det mulig - inndrives ikke skatter?
Hvordan kan Hellas forvente at skattebetalere i øvrige Europa skal betale (ettergi gjeld) - når de ikke betaler sin egen skatt?
43
Da blir det spennende å får høre om bagasjen blir forsinket til Paros grunnet tollbestemmelser eller kort transfertid....

Har du undersøkt om Olympic fungerer som datterselskap av Aegean, slik at SAS(SAS Ground Handling) får sjekket dere inn hele veien fra Norge ?
44
Utdrag fra reisebrev på kalimera (utreise fra Bergen September 2013);

#
Neste dag ringer de fra flyplassen. Sekken min er kommet med morgenflyet fra Athen"¦..
Når jeg henter sekken, får jeg forklart hva som har skjedd. Siden reisen min startet i et land utenfor EU, så må bagasjen gjennom tollen i Athen. Det er noen få øyer som har egen toll klarering, Samos er altså ikke en av de. Her fikk jeg feil informasjon fra flyvertinnen på SAS-flyet. Når bagasjen var innsjekket til Samos, ble den sendt dit.
#
45
Jeg er ikke lokalkjent og har ikke vært på flyplassen i Athen på 7-8 år og den gangen kom vi med Norwegian, hentet ut bagasjen og sjekket inn på nytt med Olympic til Ikaria.

Etter sikkerhetskontroll og venting ble utgang endret; da måtte vi gå ut av området til et annet område og måtte i ny sikkerhetskontroll.
Hvis ting ikke er endret, tyder dette på at det ikke «snarveier» fra ankomst til "riktig" innenriks avgang
46
Dette har ikke med Schengen å gjøre. Dette er Customs.
Det gjelder det samme ved ankomst Norge (for alle). Bagasje tollklares på første ankomstflyplass i Norge.
47
40 minutter blir nok snau tid - jeg ville ikke basert meg på det.
Nå sies det riktignok av grekerne at Olympic blir mer og mer forsinket, jo senere på dagen det blir - det er kun morgenflyene som er i rute......
48
http://www.iatatravelcentre.com/GR-Greece-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm#Additional Information on regulations

Baggage Clearance regulations::
For passengers arriving from an EU Member State , baggage is cleared at the airport of final destination.
Passengers arriving from a Non-EU Member State and proceeding to a domestic flight within Greece, must clear their luggage at the first point of entry into Greek territory. The passenger is responsible for the transfer of his/her luggage to check-in for domestic flight. Exceptions to this are if the connecting domestic flights are to Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, where baggage can be collected at the final destination.