Logg inn med Facebook eller Google!

Det frodige, vakre området på Mani!

Started by kaka, 24. May 09, 19:57:15

Previous topic - Next topic

kaka

Vi kjørte forbi masse lekre motiver, men med enighet om at de fikk vi stoppe ved på tilbakeveien. Nå skulle vi til målet for turen, - før det stengte.
Det bel stedig brattere, og naturen endret seg tydelig da vi nærmet oss toppen, der klosteret ligger. Jeg kan ikke huske å ha sett grantrær i Hellas før, men her ble de stadig flere jo høyere vi kom.
Jeg har ikke klart å finne ut høyden over havet, men det var høyt og vindfullt!
Kirken var steng, men vi fikk nå tittet oss rundt, og hilst på klosterkatten.
Utsikten var fascinerende, og skifersteinen på prakeringsplassen likeså :)
KariK

kaka

Nå har jeg vært hjemme i drøyt to uker, men kan stadig følge med på kjente som er nedover, - til og med feiring av 70-års dag :)
Det er veldig vakkert hjemme også, nå, selv om blomsterprakten ikke er like fargerik her ennå. Føler meg heldig som kan få med meg det beste fra begge steder :)
I dag gikk jeg faktisk i litt snø i skogen, mens jeg leser om badetemperatur rundt 20 i Kardamili.
Den dagen vi besøkte Kitires, var det definitivt ikke fristende å bade. Men flott turvær!
Vi tok (igjen) bussen i retning Stavropigio, for å gå langs blomsterengene mot Ano Doloi, og deretter ned til Kitries, via Kato Doloi.
Kanela var, som alltid, tilstede ved torget og hadde funnet seg en plass i solen/på fotgjengerfeltet :)

Vi fikk bussen til å stoppe i krysset mellom Malta og Stavropigi, og gikk til Ano Doloi, motsatt vei av forrige gang. Det var det borglignenede huset som fikk oss dit at vi fant veien over engene, Det var vi veldig glade for!
KariK

vandrer


Kanela fulgte oss trygt hjem om kvelden.😊

Vi likte også Doloiområdet, og drar gjerne tilbake til fisketavernaen i Kitires.
Det blåste også ganske friskt da vi var der.

kaka

Kanela er en flott og godmodig hund :)
Det var merkbart mer "rufsete" nede i Kitries enn oppe i Doloi, ja, - også enn i Kardamili.

Etter et fint og hyggelig gjensyn med Ano Doloi, beveget vi oss mot Kato Doloi, for vi skulle visst ikke gå ned fra Ano.
Det skulle gå en sti/grusvei ned mot sjøen.
Mens vi tittet på skilt i Kato Doloi, kom en mann bort og spurte hva vi så etter. Vi nevnte stien mot Kitries, men han mente den ikke var så god, - ganske gjengrodd, slik jeg oppfattet det (?) Uansett, han skulle selv ned, så vi måtte gjerne sitte på :) Vi var 3 stk, men det var helt greit.
Det ble en fin biltur gjennom et vakkert område, men mye lengre vei enn jeg var forberedt på.
Nede hadde nevøen hans en taverna ved stranden, der vi tok en kaffe. Det ble etterhvert temmelig kjølig, men riktig trivelig :)
KariK

kaka

Kitires var en fin, liten plass nede ved havet. Vi tittet litt rundt, før vi beveget oss i retning Kalamata :) Iflg vår hyggelige sjåfør var det bare å gå veien bortover, så ville vi komme til Kalamata, - 2,5 mil! Vår planer beveget seg mer i nærheten:) Vi skulle se etter mulig vei/sti opp igjen, - og kanskje litt å spise etterhvert.
KariK

kaka

Vi skulle videre fra Kitries, og fikk beskjed om ikke å gå bilveien fra stranden, men en sti. Den var jo både kortere og finere :)
På et tak foregikk teppevask. Snart var vi oppe på veien, i et område som viste seg å være temmelig øde. Sikkert folksomt her om sommeren, men nå var det ingen steder å få noe å spise. Men, vi helt til Kalamata :)
KariK

kaka

Det ble lite mat å få i seg i dette området. Vi måtte finne ut hvor vi skulle gå opp igjen, uten å måtte gå bilveien. Til det fikk vi hjelp av en ung mann, som var godt kjent med å gå i området, - han kjente til flere av ravinene. Alltid hyggelig med en "utvidet prat", når vi spør om veien:)
Vi ante at dette kunne bli en ganske drøy tur, men hadde ikke noen egentlige alternativer. Vi begynte traskingen oppover en ganske bratt grusvei. Ute på olivenlunden sto flere campingvogner, og en hadde til og med port med bjelle :)
Det var betraktelig tørrere i bakken oppover i denne skråningen, antagelig mye mer utsatt for vær og vind enn oppe rundt Ano Doloi/Stavropigi.
Det ble en overraskende fin tur oppover, og slett ikke så lang som jeg hadde forventet.
KariK

Athina

Ser ut til å ha vært en flott tur i nydelig landskap. Takk for at du deler opplevelsen med oss!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

kaka

23. Sep 17, 15:26:29 #764 Last Edit: 23. Sep 17, 15:28:47 by kaka
Nå er det høst, og adskillig tørrere enn i april. Jeg ser knapt noen alpefioler. Men det er kjøligere enn forrige uke, og spådd litt regn utover, så...
I hvertfall fint å gå turer igjen nå. Tok en liten formiddagsrunde oppom Lakos før ukas busslast kom☺️
Oppe i Lakos var det no voldsomt til merking. Kunne neste lure på om noen hadde tulla, for å få folk til å gå rundt og rundt i landsbyen😀
Lurer på om jeg mistet nesten alle bildene fra innlegget nå? Ja...🤔
KariK

kaka

Da fortsetter jeg her, med glimt fra Lakos
KariK

kaka

Nydelig morgentur i dag, mens solen gradvis ga lys til landskapet, skyene og havet
KariK

Diddi

Kalimera, Kaka  :) For en nydelig hilsen  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...