Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene - da er turen bestilt

Started by Anita, 10. Feb 09, 19:42:05

Previous topic - Next topic

Anita

Føler at jeg har litt \"hjertet i halsen\" opplevelse nå som vi har bestillt 2 ukers tur til Kykladene den 5 september i år. Vi reiser til Santorini med Apollo og har kun 1 hotellovernatting, resten skal tas \"på sparket\"  :cyclopsani:

Akkurat det er så \"ikke meg...\", jeg liker å ha allt bestilt før vi reiser. Meeeen - en gang bare må!!! jeg oppleve å hoppe rundt på øyene (selv om jeg garantert blir sjøsyk...  zthhhhhh ).

Gubben synes det er helt topp, han tar ting som det kommer og trives veldig godt med det. Tror vi kan bli en morsomt par der nede  :cheers:

Jeg kommer sikkert til å få noen flere \"grå hår\" før jeg reiser .. bare tanken på å reise på \"måfå\" skremmer vannet av meg - hi hi ....

Godt at jeg har dette forumet, for nå skal jeg lete med \"lupe\" i tidligere innlegg for å se etter tips og råd. Først må jeg finne ut hvor vi kan bo på Santorini i 2-3 netter. Helst et studio som er bra/ikke for dyrt.

Ja ja - dere kommer garantert til å høre mer fra meg om denne saken  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Svein~B

Det er ikke noe problem å finne overnatting i september. De kommer til å slåss om dere, så det er bare å velge og vrake. Hva er det som er viktig for dere da, når det gjelder standard, beliggenhet og sånt?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anita

Quote from: \"Svein~B\"Det er ikke noe problem å finne overnatting i september. De kommer til å slåss om dere, så det er bare å velge og vrake. Hva er det som er viktig for dere da, når det gjelder standard, beliggenhet og sånt?

Hei Svein-B  :cheese:

Jeg kommer vel til å bli overveldet av de som står på havnen og skal \"praie\" gjester. Umulig å finne ut hva som er bra og ikke... Håper at jeg har funnet en plass før jeg kommer ned.

Når det gjelder standard.. hmm ... vanskelig å si. Rent og pent er vel et \"must\" Vi kommer til å satse på små studioer for jeg regner med at de er billigere enn hotell.

Angående beliggenhet så aner jeg ikke på Santorini, om det er lurt å bo i nærheten av Thira eller Oia .. eller.. Nei, må innrømme at jeg er helt \"grønn\" der.

På Naxos har vi allerede bestemt oss og skal prøve å få bestilt på et studio som Sjøløve har anbefalt.

Har du noen forslag for studio på Santorini vil jeg bli veldig glad  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Quote from: \"Anita\"Føler at jeg har litt \"hjertet i halsen\" opplevelse nå som vi har bestillt 2 ukers tur til Kykladene den 5 september i år. Vi reiser til Santorini med Apollo og har kun 1 hotellovernatting, resten skal tas \"på sparket\"  :cyclopsani:

Akkurat det er så \"ikke meg...\", jeg liker å ha allt bestilt før vi reiser. Meeeen - en gang bare må!!! jeg oppleve å hoppe rundt på øyene (selv om jeg garantert blir sjøsyk...  zthhhhhh ).

Gubben synes det er helt topp, han tar ting som det kommer og trives veldig godt med det. Tror vi kan bli en morsomt par der nede  :cheers:

Jeg kommer sikkert til å få noen flere \"grå hår\" før jeg reiser .. bare tanken på å reise på \"måfå\" skremmer vannet av meg - hi hi ....

Godt at jeg har dette forumet, for nå skal jeg lete med \"lupe\" i tidligere innlegg for å se etter tips og råd. Først må jeg finne ut hvor vi kan bo på Santorini i 2-3 netter. Helst et studio som er bra/ikke for dyrt.

Ja ja - dere kommer garantert til å høre mer fra meg om denne saken  :flower:

Vennlig hilsen Anita


...flere \"grå hår\"....
???
Ser ikke et eneste, og får du fler av Kykladene er det fordi du har blitt værende... LENGE!
Glad på deres vegne, og håper dere får en fin tur (eller rettere sagt, jeg VET dere får en fin tur :-) )
Santorini er et \"perfic\" utgangspunkt for øyhopping. Så mange ferger til så mange øyer. Kan være smart å sette seg til med fergetabeller og denslags på forhånd... bare for å føle seg trygg på at når du ikke den ene så når du den andre. Og når du ikke den andre heller, så går det fler neste dag...
Poenget er å \"kule ned\"... alt ordner seg med en stor slegge og tro på Gud, sa en gammel slektning...

Gro

Så gøy Anita! Du kommer til å storkose deg, ikke vanskelig å ta tingene på sparket. Når man vil videre er det bare å sjekke hvilke båter som går hvor, og velge hva man vil prøve:) Og trives man ikke et sted så er det bare å dra videre :) Gleder meg til å følge denne tråden og dine forberedelser:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Anders

Vet ikke om andre deler denne oppfatningen, men jeg synes sjøl at kvinnelige romselgere (ikke alltid det er så mange av dem!) er mer behagelig å diskutere med. De tar seg bedre tid, og virker som om de har et litt mer avslappet forhold til tingene (pluss at de gjerne virker ørlite mer oppriktig?)
Men ellers skal du ikke se på roomies\'er som noe problem... de er jo guds gave til øyhopperne, på mange måter. Og de aller fleste har veldig bra rom å tilby... det blir som å \"shoppe\" i en syden-katalog, bare \"in natura\".
For en natt på Santorini vil jeg så absolutt anbefale å bo oppe i Thira... så får dere med det viktigste den øyen har å by på. For flere netter kan det sikkert være greit å finne et sted ved en strand, og heller ta bussen opp i byen når lysten er der.

Svein~B

Quote from: \"Anita\"
Quote from: \"Svein~B\"Det er ikke noe problem å finne overnatting i september. De kommer til å slåss om dere, så det er bare å velge og vrake. Hva er det som er viktig for dere da, når det gjelder standard, beliggenhet og sånt?

Hei Svein-B  :cheese:

Jeg kommer vel til å bli overveldet av de som står på havnen og skal \"praie\" gjester. Umulig å finne ut hva som er bra og ikke... Håper at jeg har funnet en plass før jeg kommer ned.

Når det gjelder standard.. hmm ... vanskelig å si. Rent og pent er vel et \"must\" Vi kommer til å satse på små studioer for jeg regner med at de er billigere enn hotell.

Angående beliggenhet så aner jeg ikke på Santorini, om det er lurt å bo i nærheten av Thira eller Oia .. eller.. Nei, må innrømme at jeg er helt \"grønn\" der.

På Naxos har vi allerede bestemt oss og skal prøve å få bestilt på et studio som Sjøløve har anbefalt.

Har du noen forslag for studio på Santorini vil jeg bli veldig glad  :flower:

Vennlig hilsen Anita

Hvis du vil ha fin utsikt og flott solnedgang, men ikke bryr deg om strand eller strandpromenade, skal du ganske riktig bo i Oia eller Fira. Jeg mener at du bør vente til du kommer dit med å finne rom. Da kan du virkelig velge og vrake. Hvis du booker, så låser du deg til et sted. Det kan hende at det ikke er så fint i virkeligheten som på bildet og du betaler sannsynligvis en mye høyere pris enn du må betale hvis du tar det som tilfeldigvis er ledig når du kommer dit.

Jeg likte meg godt i Kamari. Stranden er ikke all verden, men vi syntes strandpromenaden var veldig koselig. Den fineste stranden, av dem som jeg har sett, var i Monolithos, men skal man dit, må man leie bil, tror jeg. Det går busser ganske ofte fra Kamari til Fira. Der kan du bytte buss og dra andre steder. Vi leide bil og så det meste av øya på to dager. Du finner en liten oversikt over hva som er å se i et innlegg jeg har under Info om Santorini.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Gro

Enig med svein, se heller på \"by deler\"/ områder du vil bo i, så venter du med å bestille til du er der og ser hotellet og rommet før du bestemmer deg. Jeg elsker å tusle rundt selv og se før jeg velger. Jeg ser gjerne på mange alternativer før jeg drar, og velger kanskje ut noen jeg vil sjekke ut når jeg kommer fram. Bestiller du på forhånd, så låser du jo deg.)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Svein~B

Quote from: \"Gro\"Enig med svein, se heller på \"by deler\"/ områder du vil bo i, så venter du med å bestille til du er der og ser hotellet og rommet før du bestemmer deg. Jeg elsker å tusle rundt selv og se før jeg velger. Jeg ser gjerne på mange alternativer før jeg drar, og velger kanskje ut noen jeg vil sjekke ut når jeg kommer fram. Bestiller du på forhånd, så låser du jo deg.)

Det pleier jeg også å gjøre, se meg ute noen mulige bosteder på forhånd, men likevel være åpen for det meste.

De eneste gangene jeg vil anbefale å booke er i august og når du ankommer om kvelden. August er høysesong, så det er kun da du risikerer at det er fullt overalt. Det er vanskelig å vurdere bosteder når det er mørkt. Hvis du ankommer om kvelden og ikke har booket tar du bare det første og beste, men bare for ei natt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Dere flyr til Santo og har en forhåndsbestilt overnatting der? For så å finne noe annet, eller kanskje dra videre? Har jeg forstått deg rett?
Da skal du bare ha et avslappet forhold til Santo, iallfall... selv om den er ganske så \"turistifisert\" så er den ikke kaotisk eller uoversiktlig. Og stort sett befolket av vennlige, hjelpsomme mennesker også :-)
Klart du kan ende opp med å velge \"feil\" rom, men da er det stort sett utsikten og andre slike \"følelsesmessige\" ting det går på. De fleste holder god standard, du skal være rimelig uheldig for å havne på et sted du opplever som \"pyton\". Men det kan skje, og da er det ikke noe problem å si fra og heller finne seg noe annet. Mulig det koster deg en femmer i taxi, men ikke noe mer. Og taxi-sjåfører er forresten gode kilder til gode overnattinger... de vet det meste om det meste. Bare å spørre og antyde hva dere ser etter, så hjelper de gjerne.
På Santorini er prisforskjellen ganske stor mellom rom med utsikt ut mot Caldera\'en og \"alle de andre\". Så det blir en vurderingssak... sjøl vil jeg aldri betale 80-100-120 euro for et rom, bare pga utsikten, da ser jeg heller solen stå opp og nyter utsikten andre veien litt senere på dagen :-)

marjana

Anita, stå på!
Du har forresten ikke sagt hvor dere overnatter med Apollo på Santorini. Hvis dere trives på hotellet der, og i den landsbyen, så kan dere helt sikkert leie hotellrommet videre for halve prisen enn det Apollo tar!
Bare dere gjør det VELDIG klart at dere ikke leier videre gjennom Apollo!

September er lavsesong, og ingen grunn til å bestille på forhånd.
Oia er et flott sted, og med stort sett høy standard på hotellene, men  dere får sikkert noe til lav septemberpris der. Spør litt rundt når dere har hotellet første natten!

Vinden om sommeren, Meltemi, som blåser opp sjøen på kryss og tvers er over i september, og hvis dere tar de store Blue Star-båtene mellom øyene er det liten grunn til å bli sjøsyk.
(Du må kjøpe sånne armbånd mot sjøsyke, det har de på nettet og sikkert også hos Nomaden).

Ellers er det vel lurt å ta litt kortere båtturer for deg, og da er det jo heldigvis bare å se på de daglige fergetidene hvor turen bør gå, og rundt Santorini er det mange valg.
Glika i zoi

Anita

Quote from: \"Anders\"Dere flyr til Santo og har en forhåndsbestilt overnatting der? For så å finne noe annet, eller kanskje dra videre? Har jeg forstått deg rett?
Da skal du bare ha et avslappet forhold til Santo, iallfall... selv om den er ganske så \"turistifisert\" så er den ikke kaotisk eller uoversiktlig. Og stort sett befolket av vennlige, hjelpsomme mennesker også :-)
Klart du kan ende opp med å velge \"feil\" rom, men da er det stort sett utsikten og andre slike \"følelsesmessige\" ting det går på. De fleste holder god standard, du skal være rimelig uheldig for å havne på et sted du opplever som \"pyton\". Men det kan skje, og da er det ikke noe problem å si fra og heller finne seg noe annet. Mulig det koster deg en femmer i taxi, men ikke noe mer. Og taxi-sjåfører er forresten gode kilder til gode overnattinger... de vet det meste om det meste. Bare å spørre og antyde hva dere ser etter, så hjelper de gjerne.
På Santorini er prisforskjellen ganske stor mellom rom med utsikt ut mot Caldera\'en og \"alle de andre\". Så det blir en vurderingssak... sjøl vil jeg aldri betale 80-100-120 euro for et rom, bare pga utsikten, da ser jeg heller solen stå opp og nyter utsikten andre veien litt senere på dagen :-)

Hei Anders  :cheese:

Vi har bestilt med 1 overnatting, synes damen på Apollo sa at det var ved ankomst vi fikk hotellrom. Synes det er litt rart at vi skal ha overnatting ved ankomst og ikke hjemreise (flyet går hjemover ved 13:00 tiden).

Er nok enig med deg at rom til 80-100-120 blir i det dyreste laget. Jeg kan heller se calderaen fra et annet sted senere på dagen :-))) Håpet er å få rom tl en pris 50-60- (kanskje 70) euro.

Jeg er ikke flink til å prute og det er vel det en må gjøre når en skal \"handle\" med rombyderne på brygge  :cyclopsani: Ja ja - det \"årner sæ\"  :flower:

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...