Logg inn med Facebook eller Google!

Skatt på sin trygd til Hellas

Started by Heidrun, 20. Nov 16, 11:24:54

Previous topic - Next topic

Heidrun

Når vi tenker på boliger og Hellas. Ja da blir det hele tiden nevnt det med at man kan like gjerne leie som eie. Men jeg registrerer at for en Greker, ja da er det å ha eget hus, noe som ligger i grekernes DNA. Og det er mange Nordmenn som nå har kjøpt bolig i Hellas
Så når man har denne boligskatten her, ja hva er egentlig skattetrykket ellers i Hellas.
Veldig greit å vite for de som vurderer å flytte til Hellas. For da må man i tre år betale denne såkalt kildeskatten til Norge på sin trygd, men hva så da med skattetrykket ellers.
For kan Ola dunk her gå på en skattemessig smell ved å flytte til Hellas og lever på en trygd av f.eks 324.000.- som uføretrygdet, eller når man da entrer pensjonsalderern. Ja da vil denne gå ned til 214.000.
Så hvordan blir man regna på det når man flytter som Nordmann til Hellas og tar med seg sin uføretrygd/pensjon

http://www.aftenposten.no/verden/Boligskatt-far-Hellas-til-a-koke-66319b.html

Yamas til livet og til

mouche

I og med at Norge og Hellas har en skatteavtale så vil du ikke betale skatt på samme kronen to ganger, kun en gang. Eiendomsskatten, det statlige, i Hellas er ikke verre enn eiendomsskatten i norske kommuner og betales kun på eiendom man eier, ikke ved leie.
En inntekt på 214.000 i Hellas vil jo være langt mer enn hva de aller fleste grekere lever av så det vil kunne gi deg et godt liv i Hellas etter hva jeg forstår.
Hva angår skattetrykket i Hellas så er det vanskelig å svare på da det er i kontinuerlig endring så her bør du kontakte en gresk advokat/regnskapsfører og få råd fra vil jeg tro.
Jeg har sett på andre fora, engelske, at pensjonerte par der har oppgitt et totalt forbruk per år på rundt femten til atten tusen euro alt inkludert.

polyanna

Du kan be om en foreløpig eksportvurdering (?) hos NAV. Tror så absolutt det kan være nyttig; den er ikke bindende. Så har sikkert også sidene til eures.eu informasjon.  - En ting du må være oppmerksom på - hvis du flytter på 'ordentlig' - det innebærer at du ikke kan oppholde deg i Norge mer enn 61 dager tilsammen pr år.  -                                                           

Her står det litt om (blant annet) foreløpig vurdering fra NAV, pluss litt annet småtteri. http://www.dinerstatning.no/nyheter/slik-tar-du-med-deg-uføretrygd-eller-alderspensjon-til-utlandet.             :) Lykke til.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...