24. Apr 24, 15:55:26


Logg inn med Facebook eller Google!

Plakia

Started by Heidrun, 13. Aug 07, 13:40:22

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er det noien som har info om dette stedet. Finner ingenting på nettet
Yamas til livet og til

Epicuristen

Dette står det i wikipedia:

Plakias (Greek ΠλακιάÏ,) is a village on the south coast of the Greek island of Crete, in the Rethymno Prefecture, about 30 kilometres south of the city of Rethymno. It is part of the municipality Foinikas. It is surrounded by mountains to the north and the Libyan Sea to the south. The former town of fishermen developed in the last few decades into a tourist resort. The first official notice of Plakias was in 1961, when it was mentioned in a census as the permanent home of six fishermen. The history of surrounding mountain villages like Myrthios and Sellia goes back into the 10th century, when the Byzantine Emperor Nikephoros II Phokas (961 AD) built roads and bridges in order to link those villages. Plakias has a 1300 meter long sandy beach and several smaller coves on a walking distance. The south-eastern part of the beach is used by nudists. A bit further away is the Monastery of Preveli, which, due to its isolated position, played an important role in Cretan revolts against occupying forces such as against the Nazis in World War II. Plakias is home to Youth Hostel Plakias, famous among international backpackers and the \'most southerly hostel\' in Europe. There are two roads into Plakias through the mountain range which lies to its north, both of which run through gorges - to the north of Plakias, the Kotsifos Gorge, and to the northeast, the Kourtaliotiko Gorge.

Vi har kjørt igjennom ett par ganger og stoppet for å lunsje der. Stedet kan se ut til å ha en kjempefin strand, men på den annen side; virker å ha lite annet enn turisme. Altså virker den ikke like blandet som agia galini lengre øst. Den virker også mindre. Men ellers ser det rent, pent og greit ut, og er, tror jeg, ett paradis fr dem som vil dykke!

MVH
Epicuristen
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Sjøløve

Går ut fra at du mener den lille byen Plakias på sørkysten av Kreta.
Har vært der to ganger, siste gangen høsten 2005 hvor vi bodde der et par netter, hadde leiebil og fartet litt rundt på øya.
Plakias er et av de stedene jeg vil tilbake til neste gang jeg er på Kreta.  Veldig koselig liten by ved foten av fjellene. Vi ankom vestfra med bil over fjellene og hadde flott utsyn ned mot byen og omgivelsene fra veien oppe i fjellsiden, tror vi tok av fra hovedveien og kjørte via en mindre vei ned til byen. Man kan også komme østfra inn til byen men blir da snytt for den flotte utsikten, vi kjørte vel ut av byen den veien og videre østover til Agia Galini, forøvrig en annen perle på sørkysten av Kreta.
Byen består  stort sett av en hovedgate langs sjøsiden med en del tavernaer, barer og bosteder, de fleste spisestedene konsentrert i den vestre delen av byen.  Mener også at det var et diskotek der.  Det var vel noen butikker også litt bakenfor hovedgata så vidt jeg husker.  Mener også at det lå flere bosteder bakenfor hovedgata.
Intet typisk chartermål, bar mer preg av backpackerturisme.  Fin lang strand som bestod av en blanding av grus og sand, og stranda var slett ikke overbefolket.  Det gikk også badebåter til Preveli-stranden fra ei lita havn ved enden av stranda - men dit dro ikke vi - det får bli neste gang.
Vi bodde på hotel Livicon rett ved hovedgata med fin havutsikt fra balkongen - enkel standard men helt OK.
Vi var der i slutten av september - ikke de store mengdene av turister og forholdsvis stille på dagtid.  Om kveldene var det imidlertid et yrende folkeliv - faktisk vanskelig å finne ledig bord til kveldens middag.  Parkeringsplassen ved hovedgata var smekkfull av biler på kvelden, neste morgen var det nesten ikke en bil igjen.  Tydeligvis mange lokale som dro ned til Plakias på kveldstid fra landsbyene og stedene omkring.
God tur hvis du velger Plakias som reisemål, vi likte oss iallefall der  zqr2333222222

http://www.west-crete.info/plakias.htm
http://www.crete.tournet.gr/Plakias-ha-24-en.jsp
http://www.greeka.com/crete/rethymno/rethymno-villages/rethymno-plakias.htm
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ninette

Plakias ligger i et svært vakkert område, kanskje noe av det frodigste du finner på Kreta. Øst for byen ligger flere flotte badestrender, inkludert en nudiststrand, om du er interessert i det. Selve byen, som jeg bare har besøkt på dagtid, virker å være en litt sliten, men likevel hyggelig turistby. De fleste som ferierer der, er godt voksne mennesker.

Er du i Plakias, bør du besøke den svært sjarmerende landsbyen Mirthios, som ligger på en høyde rundt en kilometer over Plakias. Dette er en gammel landsby som har vært gjennom en full renovering de senere år, og absolutt har beholdt sin sjel. Taverna Panorama i Mirthios er verd et besøk, der tilbyr de også gratis trådløst nettverk til kundene som har med egen pc.

Det er ellers mye flott å se i området, og et eldorado for folk som er interessert i å gå på tur (Se boken 35 fotturer på Kreta av Julia S. Benito)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...