Logg inn med Facebook eller Google!

Ombordstigning

Started by Svein~B, 24. May 14, 16:55:21

Previous topic - Next topic

Svein~B

I prinsippet skal du være på kaien  minst tretti minutter før avgang. I praksis holder det å være i nærheten og gå dit når du ser ferja komme. Noen steder blir passasjerene samlet i båser og så blir alle sluppet om bord som én flokk når det er klart. Andre steder må du bare holde deg ute av veien sammen med de andre passasjerene inntil havnepolitiet eller ferjemannskapet gir klarsignal.

Det er viktig å passe godt på barna under ombordstigning. Det er trengsel og noen ganger kan det være rene kappløpet for å komme om bord først og erobre de beste plassene. Det er lurt å holde seg litt i bakgrunnen, men følge strømmen.

Regn med å måtte sette igjen bagasjen et annet sted enn der du skal oppholde deg, så ha det aller nødvendigste og alle verdisaker i en veske som du har på toppen av sekken eller i tillegg til sekken.

Billetten må som regel være kjøpt på forhånd. Unntaket er utpreget lokale ferjer der billetten kjøpes ved ombordstigning eller om bord. Hold billetten klar for kontroll ved ombordstigning. Kontrollen foregår som regel der du går fra bildekket og videre opp i ferja hvis ombordstigningen skjer gjennom bildekket. Dersom ombordstigningen foregår over gangbru, er som regel billettkontrollen ved toppen av trappa.

Når du har vist billetten, blir du vanligvis også vist veien dit du skal være. Hvis du har kjøpt dekksplass, altså ikke turistklassebillett eller høyere klasse, så blir du vist opp og ut på dekk. Har du bestilt lugar blir du først vist vei til resepsjonen. Der må du vise pass før du får utlevert nøkkelen til lugaren. Deretter blir du vist vei til lugaren.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Blue Star ferjene - som et eksempel:

http://tinyurl.com/399hk6x

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Kristian

Quote from: Greece-Traveller on 24. May 14, 21:03:49
Blue Star ferjene - som et eksempel:

http://tinyurl.com/399hk6x




Og som man ser av bildene fra Blue Star så er det en del "avlukker" på bildekket hvor det er plassert bagasje. Jeg har funnet det mest praktisk. Da slipper jeg å bakse det oppover, i allefall opp rulletrappen hvor det er et bagasjerom (alt for lite). Veien videre opp en trapp og ut på dekk f.eks kan bli kronglete. For ikke å snakke om å bakse bagasjen ned køen i trappen ved ankomst.

Det står ofte en fra mannskapet på bildekket og henviser deg til hvilke "haug" du setter bagasen i.

Dette gjelder Blue Star Naxos og PAros (Delos vet jeg ikke) og de større Highspeedbåtene.

På de mindre hurtigbåtene er det hyller ved inngangen bak på båten, alt for små dersom det er mange passasjerer med.

Kristian/Planer er til for å utsettes

filhellener

Quote from: Kristian on 25. May 14, 11:20:35
Quote from: Greece-Traveller on 24. May 14, 21:03:49
Blue Star ferjene - som et eksempel:

http://tinyurl.com/399hk6x




Og som man ser av bildene fra Blue Star så er det en del "avlukker" på bildekket hvor det er plassert bagasje. Jeg har funnet det mest praktisk. Da slipper jeg å bakse det oppover, i allefall opp rulletrappen hvor det er et bagasjerom (alt for lite). Veien videre opp en trapp og ut på dekk f.eks kan bli kronglete. For ikke å snakke om å bakse bagasjen ned køen i trappen ved ankomst.

Det står ofte en fra mannskapet på bildekket og henviser deg til hvilke "haug" du setter bagasen i.

Dette gjelder Blue Star Naxos og PAros (Delos vet jeg ikke) og de større Highspeedbåtene.

På de mindre hurtigbåtene er det hyller ved inngangen bak på båten, alt for små dersom det er mange passasjerer med.


Vet dere , Kristian og Greece - Traveller, eller andre  :) - om disse "avlukkene" er låsbare/blir låst under overfarten  nå?

Tidligere om årene har vi satt igjen bagasjen vår  på "anvist" plass når vi har gått ombord, men de siste årene har vi tatt den med fordi vi har hørt tilfeller av "innbrudd" i kofferter/sekker.
Nå i mai reiste vi med Blue Star, men jeg tenkte ikke på å sjekke det ut, vi hadde kun lett håndbagasje med som vi uansett skulle ha med oss opp.

Men i juli reiser vi, h e l e familien, og d a er det nok "noen av de yngre, og mer forfengelige" enn meg som fyller sine 20 kg ( og kanskje vel så det... ;) ) D e n bagasjen ville det være godt å "bli kvitt"!
Dvs  d e r s o m  den blir oppbevart trygt  :)
Kari

Greece-Traveller

Jeg har aldri opplevd noen vanskeligheter med å etterlate bagasjen nede.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Kristian

Til Filhellener

Å kalle det bur er vel pretensiøst, hyller er riktigere. Og når de er fulle blir bagasjen plassert framover på siden av bildekket.

Bildekket er jo avlåst under overfarten, men det er klart, uærlige sjeler kan benytte sjansen så lenge det er ombordstigning/avstigning. Også bagasjerommene oppover er avlåst så vidt jeg har observert.

Så lenge man har verdisaker i håndbagasjen så er min vurdering at jeg tar sjansen. Medisiner etc. kommer inn under verdisaker.

Med den trengselen det er på båtene, særlig i den mest trafikerte del av sessongen er det nærmest umulig å ha full oversikt over all bagasje dersom man ikke "setter seg" på den. Og hvem har ikke irritert seg over de som ikke bar skal ha en stol og ha beina på, men også plassere ryggsekken etc. på en annen stol.

Det har litt å gjøre med at man tilpasser seg.

Vi har ikke hatt problemer, og jeg har iokke hørt om noen andre selv om faktagrunnlaget nok blir svakt.
Kristian/Planer er til for å utsettes

ingaberentine

Jeg setter også alltid trillebagen/ryggsekken igjen nede på dekk i en av de store haugene med bagasje som er der allerede om jeg er litt seint inne på fergen. Tar fotoutstyr med meg opp, men har aldri selv hatt problemer med tyveri og har heller ikke hørt om andre som har hatt det.

Som en liten bisetning så minnes jeg de første turene vi hadde på begynnelsen av 80-tallet og vi kom til en øy og hadde behov for å sette ryggsekkene fra oss en periode på dagen, så var det som regel noen andre som allerede hadde satt ryggsekkene ifra seg i en haug mitt på fortauet. Der satte vi vårs også og haugen med ryggsekker kunne bli ganske så stor. Men utover mot 90-tallet så forsvant disse haugene og man måtte benytte seg av bagasjeoppbevaring hos de forskjellige reisebyråene i havnen...............

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...