Logg inn med Facebook eller Google!

Solkrem

Started by Svein~B, 13. Mar 14, 19:27:19

Previous topic - Next topic

Svein~B

Jeg vil si at det lureste er å kjøpe med seg en del solkrem hjemmefra og at den bør kjøpes på apoteket. Den er ikke noe særlig billigere i Hellas. Det har minst to ganger vært tester av solkrem og disse testene har blitt publisert i Forbrukerrapporten. Det viser seg at solkremene som du kjøper på apotekene holder mål, mens de du kjøper andre steder ofte ikke holder det de lover. Solforbrenning er skadelig, du øker blant annet risikoen for flere aggressive kreftformer med uforsiktig soling. Det er lurt å være forsiktig i starten av ferien, da får du også en jevnere og dypere brunfarge som sitter lenger. Det er lurt å starte med høy solfaktor, hvor høy avhenger av hudtype og grunnlag. Spør på apoteket. Jeg pleier å ta med en flaske med solfaktor 25 og en med solfaktor 15. Jeg kjøper så små flasker som mulig når jeg reiser alene, større flaske hvis jeg reiser sammen med noen. Når jeg har brukt opp den med høyest solfaktor, begynner jeg på den neste.

En viktig ting til når det gjelder solkrem: Hvis du har igjen noe fra i fjor, så er det ikke lurt å ta den med. Solkrem holder seg dårlig etter åpning og virkestoffene har lett for å klumpe seg, sånn at du får ujevn beskyttelse. Gammel solkrem kan leveres på apoteket når du kjøper ny.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

mouche

Et råd vi følger er å alltid smøre oss godt inn en halv time før man går ut i solen. Da kan man gjøre det i ro og fred på badet/hotellrommet før man går ut/på stranden, og siden man bader ofte og mye, så er det vannfast krem som gjelder. Bruker aldri solkrem med lavere faktor enn 15. Har tilbrakt mye tid på Kreta siste årene og ved å følge disse enkle rådene så har jeg enda ikke blitt solbrent eller hatt en "varm" natt. Man blir uansett brun så begrens tiden ute i solen, i alle fall de første dagene, nei, egentlig alle dagene!

carin

"gammel" solkrem kan man bruke som bodylotion, da dufter du sol og sommer etter dusjen   ;)

mouche

Tja, den kan faktisk fortsatt brukes (fjorårets), men ikke like effektiv. Med andre ord kan man bruke solfaktor 25/30 og behandle den som om det var solfaktor 15. Fungerer greit det etter min/vår erfaring. Viktig da å ha oppbevart solkremen lukket (lokk eller tube) og kjølig.

Admirala

Et alternativ er å ligge under parasollen/i skyggen, uten å bruke solkrem i det hele tatt. Jeg synes det er mye mer behagelig enn å ligge i stekende sol, og selv etter en hel dag under parasollen (bortsett fra noen dypp i havet) blir man ikke solbrent, men får fin farge, sakte men sikkert, fra alt det som reflekterer solstrålene.

Om du ikke gidder dra med solkremer fra Norge, kjøp dem på greske apotek. Der kan du bl.a. kjøpe det greske merket Korres, basert på naturlige ingredienser, og som pleier huden i samme slengen.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Svein~B

Quote from: mouche on 14. Mar 14, 16:18:03
Tja, den kan faktisk fortsatt brukes (fjorårets), men ikke like effektiv. Med andre ord kan man bruke solfaktor 25/30 og behandle den som om det var solfaktor 15. Fungerer greit det etter min/vår erfaring. Viktig da å ha oppbevart solkremen lukket (lokk eller tube) og kjølig.


Det vil jeg ikke anbefale. Som sagt, vil virkestoffene klumpe seg, sånn at du får ujevn beskyttelse. Du vil da ha høy solfaktor noen steder og lav eller ingen solfaktor andre steder og du har ikke kontroll på hva du har hvor. Det vil jeg si er direkte farlig og jeg synes det er et fryktelig dårlig råd å komme med. Det hjelper lite å oppbevare den lukket og kjølig. Den taper seg og klumper seg uansett når den først har blitt åpnet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Quote from: Admirala on 14. Mar 14, 23:33:01
Et alternativ er å ligge under parasollen/i skyggen, uten å bruke solkrem i det hele tatt. Jeg synes det er mye mer behagelig enn å ligge i stekende sol, og selv etter en hel dag under parasollen (bortsett fra noen dypp i havet) blir man ikke solbrent, men får fin farge, sakte men sikkert, fra alt det som reflekterer solstrålene.


Hvis man ikke har grunnlag, kan man bli solbrent også i skyggen. Sola reflekteres blant annet av sand, stein, hav og bygninger. Det å oppholde seg i skyggen er ikke et alternativ, men noe man bør gjøre i tillegg hvis man ikke er vant til sola.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Admirala

15. Mar 14, 12:03:35 #7 Last Edit: 15. Mar 14, 12:07:54 by Admirala
Quote from: Svein~B on 15. Mar 14, 11:59:10
Quote from: Admirala on 14. Mar 14, 23:33:01
Et alternativ er å ligge under parasollen/i skyggen, uten å bruke solkrem i det hele tatt. Jeg synes det er mye mer behagelig enn å ligge i stekende sol, og selv etter en hel dag under parasollen (bortsett fra noen dypp i havet) blir man ikke solbrent, men får fin farge, sakte men sikkert, fra alt det som reflekterer solstrålene.


Hvis man ikke har grunnlag, kan man bli solbrent også i skyggen. Sola reflekteres blant annet av sand, stein, hav og bygninger. Det å oppholde seg i skyggen er ikke et alternativ, men noe man bør gjøre i tillegg hvis man ikke er vant til sola.


Jeg blir veldig fort brent, men etter at jeg begynte med "skyggemetoden" har jeg ikke blitt brent en eneste gang. Ja, solen reflekteres, som jeg jo også skriver i mitt innlegg, men litt farge på kroppen og d-vitaminpåfyll fra noen (reflekterte) solstråler er jo både fint og sunt.
Før hadde jeg også problemer med soleksem (eller hva det nå var), og den kom selv med faktor femti om jeg lå i sola. Men den er også helt borte nå.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Quote from: Svein~B on 15. Mar 14, 11:55:53
Quote from: mouche on 14. Mar 14, 16:18:03
Tja, den kan faktisk fortsatt brukes (fjorårets), men ikke like effektiv. Med andre ord kan man bruke solfaktor 25/30 og behandle den som om det var solfaktor 15. Fungerer greit det etter min/vår erfaring. Viktig da å ha oppbevart solkremen lukket (lokk eller tube) og kjølig.


Det vil jeg ikke anbefale. Som sagt, vil virkestoffene klumpe seg, sånn at du får ujevn beskyttelse. Du vil da ha høy solfaktor noen steder og lav eller ingen solfaktor andre steder og du har ikke kontroll på hva du har hvor. Det vil jeg si er direkte farlig og jeg synes det er et fryktelig dårlig råd å komme med. Det hjelper lite å oppbevare den lukket og kjølig. Den taper seg og klumper seg uansett når den først har blitt åpnet.


Hvis den har klumpet seg, forandret farge eller lukter rart så er det alle tegn på at den ikke skal brukes, men som sagt har jeg egen erfaring i mange år med den "metoden" jeg har benyttet og det har fungert uten problemer. Å ligge stille lenge om gangen klarer jeg ikke enten det er parasoll eller ei, så smøring er helt nødvendig for meg. Går ofte og vasser i vannkanten og er da ekstra påpasselig med å smøre føttene for har bommet på det en gang og blitt skikkelig solbrent på føttene, men ellers ikke. Var på Kypros i 1986, og siden har jeg faktisk ikke vært særlig solbrent, dog svært brun!
Å stole på at parasollen skal "gjøre jobben"har jeg aldri stolt på og vilm fraråde for man blir fortsatt solbrent via indirekte soling, reflekser fra sjø osv

Jeg drikker også melk, spiser kjøtt osv selv om de har gått ut på dato, men ser varen an samt lukter på den først før jeg benytter den!

Marit

Jeg kombinerer solkrem (starter med faktor 25/20 og går nedover) og å ligge under parasoll (med noen turer på tavernanen på stranda for lunsj/øl/whatever jeg har lyst på). Da orker jeg å bli lengre. Tar ikke sjansen på å droppe solkrem. Nå tar det lang tid før jeg blir brun, så jeg må bli minimum 2 uker for at det skal bli noen farge (etter 1 uke er jeg bare rød).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

marjana

Bruk faktor 50. Man blir like brun da.
Glika i zoi

Frøken Sofie

På apotekene i Hellas har de mye av den samme solkremen som de har på apotekene hjemme. ( bla Vichy)  Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har sett på prisen, regner med den er ganske lik.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...