Logg inn med Facebook eller Google!

Lær deg litt gresk.

Started by Svein~B, 11. Feb 14, 14:38:34

Previous topic - Next topic

Svein~B

Skal du bevege deg litt utenfor allfarvei i Hellas, kan du ikke regne med at alle snakker engelsk. Mange steder kan du ikke regne med å finne en eneste person som snakker engelsk. La ikke det skremme deg fra å reise. Du kommer langt med å ha lært deg høflighetsfrasene og noen få fraser til, for eksempel hvordan du spør etter veien. Gjør du det, så vil du oppleve at grekerne er utrolig hjelpsomme og at alt løser seg. Du kan for eksempel oppleve at de går og henter en som snakker engelsk eller ringer til en hvis de ikke forstår hva du er ute etter. Når det er sagt, så snakker de fleste yngre grekere på øyene godt engelsk, de eldre snakker stort sett ikke engelsk, men de hjelper likevel så godt de kan. Hvis du har tid og lyst, fins det språkkurs å få lånt på biblioteket.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

JohnS

Vi besøkte en taverna i Keramoti (ferjestedet hvor man reiser til Thassos).  Jeg brukte store deler av mitt greske vokabular på å spørre om eierne snakka engelsk, og han brukte tydeligvis absolutt hele sitt engelske repertoar på å svare "Yesss!", hvorpå han bokstavelig talt løp inn og hentet en annen kar.  Det viste seg at kompisen hadde nesten like stort ordforråd på TYSK som jeg hadde på gresk....  Men vi fikk da mat, kjempegod sådan, og skiltes som venner og vel forlikte med store smil hos alle, etter at vi ble nødet til å ta ei ekstra flaske øl og et glass vin på huset, så vi nesten kom for seint til ferja.  Det vil helst gå bra, men man sitter og ønsker så inderlig at man skulle hatt bedre grunnlag for å kommunisere..........
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

bengalow

JohnS! Du är bara så härlig!! Jag kan se er framför mig, när ni för et glas vin och en öl extra!!! Gitt vi mötes en gang!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Helt enig med både SveinB og JohnS. Det hjelper utrolig å ha lært seg noen få ord og uttrykk. Bare det å kunne si hei og takk og god morgen og slike ting viser at man har gjort et forsøk, og det blir satt pris på. Selv har jeg kanskje opparbeidet meg et vokabular mellom femti og hundre ord etter hvert, og uten å kunne et dugg av gramatikk eller korrekt bruk og setningsbygging så har det beriket mine opplevelser noe veldig.

Tjorven

Må bare istemme, og kan du noen ord og uttrykk utover de vanlige høflighetsfrasene blir grekerne aldeles henrykte  ;D  "Faren" er dog stor for at de da antar at man virkelig snakker språket, og så fortsetter de ivrig pratinga, på gresk selvfølgelig  ;) Men man kommer langt med armer og bein i tillegg, samt godvilje fra begge sider  :) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Quote from: Tjorven on 14. Feb 14, 00:15:14
Må bare istemme, og kan du noen ord og uttrykk utover de vanlige høflighetsfrasene blir grekerne aldeles henrykte  ;D  "Faren" er dog stor for at de da antar at man virkelig snakker språket, og så fortsetter de ivrig pratinga, på gresk selvfølgelig  ;) Men man kommer langt med armer og bein i tillegg, samt godvilje fra begge sider  :) 


Helt enig, Tjorven!  jeg tror de ordene jeg kan, uttales noenlunde riktig, og jeg har flere ganger opplevd at folk tror jeg kan mye mer enn jeg egentlig kan, og fyrer av en tirade på gresk omtrent som et maskingevær, og der sitter jeg og skjønner ikke bæra....  :-[  Som regel greier jeg å få forklart dette, men jeg opplevde for eksempel i Plakias i høst at Xaralambos på Taverna Gorgona nektet å akseptere at jeg ikke kunne gresk, og stadig fyrte av lange lekser som sikkert var velmente, men som var fullstendig skivebonm når det gjaldt hva jeg skjønte...   Men moro var det likevel da!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Hihi, har opplevd noenlunde det samme, ja. Og "advarende" kommentarer som: "pass dere, hun skjønner alt dere sier"  ;)  Mens jeg i virkeligheten bare plukker opp enkelte ting  ::)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...