Logg inn med Facebook eller Google!

Kefalonia eller Parga?

Started by Glenn, 08. Sep 13, 15:53:50

Previous topic - Next topic

Glenn

Hei!

Vi er et par i 20-åra som allerede har begynt å planlegge neste års sommerferie.
I år var vi på Kreta, forsåvidt greit det, men alt for mye masseturisme etter min mening.

Vi har tittet litt på Parga på fastlandet og Kefalonia.
Begge har sine positive sider, f.eks i Parga kan man oppleve mange øyer i nærheten. Bystranda er ikke så fin, men det er vel sandstrand på Valtos.

Fruen er veldig opptatt av sandstrand, og ikke masse steiner. Har sett litt på Kefalonia og Lassi, og det ser jo kjempefint ut der. Men blir det litt for rolig for oss? Vil også ha litt shoppingsmuligheter, hvordan er det der?

Er det mer genuint gresk på Kefalonia enn i Parga?
Vi reiser også på litt budsjett, da vi skal studere til høsten neste år.
Er det noen som kan si noe om prisene på Kefalonia iforhold til Parga?

JohnS

08. Sep 13, 23:45:10 #1 Last Edit: 08. Sep 13, 23:47:40 by JohnS
Jeg er ikke noe strandmenneske, så jeg har ikke så mye å bidra med når det gjelder kvalitet og beskaffenhet på strendene.  Men kona er fornøyd med strendene i Parga, og på Kefalonia er det jo all verdens med strender å velge i, hvis man har tilgang til bil hvertfall.
Når det gjelder priser, har jeg ikke lagt merke til noen tydelig prisforskjell.
Når det gjelder hva som er genuint gresk, spørs det hva man legger i det.  Vi likte oss begge steder, men Parga er inne i en utvikling mot mer og mer turistmaskin i forhold til for 10 - 15 år siden, så det krever kanskje at man går litt utenfor den mest oppgåtte  turistløypa i sentrum.
Vi likte veldig godt Argostoli på Kefalonia, som er en levende genuin gresk by, men siden hele byen ble rasert av et jordskjelv på 50-tallet, er det ikke noen "gamleby" å rusle i, slik mange synes er viktig.  Vi bodde midt i sentrum, og kunne ikke tenke oss å velge noe annet en annen gang, men det er et par km derfra til de nærmeste strendene.  Shoppingmulighetene er så absolutt til stede i Argostoli, men det er ikke så mange butikker med juggel, caps og souvenirer.
Lassi er et turistområde som turistområder flest, fine strender, hoteller, supermarkeder og tavernaer, og ikke noe mer minneverdig.
Synes nå jeg, da.........
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Glenn

Takk for tilbakemeldingen, JohnS!
Tror vi heller mer og mer på Kefalonia, frister å leie bil der å utforske øya. :-)
Vi velger nok å bo i Lassi siden det er nær Argostoli og fine strender der.

Hvordan er det med turister på Kefalonia, er det trangt på strendene i Lassi?

JohnS

Da vi var på Kefalonia i siste del av september i fjor, vr det veldig god plass på de strendene vi besøkte.  Vi var bare en dag på stranda i Lassi, men der var det heller ikke noen trengsel, på langt nær.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

zerlina

Jeg var på Kefalonia for fem år siden og i Parga i juli i år.

Parga by er utseendemessig fantastisk flott. Men, og menèt er stort: på kveldstid går man i kø. Ekstremt med folk i gatene og nesten litt lite trivelig. Vi bodde ved Valtosstranden. Flott strand uten fryktelig mye musikk og plagsomme selgere. Vi hadde bil noen dager og besøkte noen kjempefine strender bare minutter fra Parga, nordvestover. Strender med lite folk og koselige tavernaer. Siden Parga ligger på fastlandet kan man oppleve masse med bil. Vi var i Zegoriaområdet som anbefales sterkt. Fantastisk canyon med mye dyreliv og herlig natur.
Lite å handle i Parga med unntak av vanlige turistting. Maten var god stort sett alle steder vi var.

Kefalonia er vakkert tvers gjennom. Mye mindre turister enn Parga, men det er fem år siden vi var der så vet ikke om det kan ha forandret seg. Flotte små landsbyer, grønn natur, fabelaktig blått vann og mange sandstrender. Melassini Lake anbefales. Det sies at Kefalonia er en dyrere øy å beslke enn de fleste andre greske øyer. Vet ikke om jeg la spesielt merke til det.

Jeg vet ikke hva dere er ute etter, men jeg lengter tilbake til Kefalonia. Blir nok ikke å dra tilbake til Parga pga ekstremt mange turister.
Kristin

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...