Logg inn med Facebook eller Google!

Topptur til Kreta’s høyeste fjelltopp, Psiloritis (Mt Ida). 2456 moh.

Started by Morten, 16. Jan 12, 21:31:47

Previous topic - Next topic

Morten


Mange veier fører til Rom. Likedan er det også mange veier som fører til toppen av Psiloritis. De rutene jeg har sett beskrevet andre steder er stort sett med start fra Anogia. 4-5t gange for å nå toppen av Psiloritis. Min første tur til toppen var med ski i mars 2010. Da kjørte vi bil helt frem til Migerou Plateau. Derfra er det 2,5t gange opp. Det gjør det enklere å ta en dagstur dit synes jeg.

B her er MIGEROU parkeringsplassen.



Kjør til Livadia. Rett etter den fine fotballbanen i Livadia tar du av til høyre og følg skiltingen til PSILORITHS. Fin asfaltert vei helt frem til MIGEROU. Bratt vei til tider så det kan lønne seg å ha en  4-hjulstrekker.



Veien snor seg oppover fjellsiden med både krappe svinger og flott utsikt. Livadia skimtes der nede.





Omsider fremme ved den fine parkeringsplassen på MIGEROU.





Da er det bare å starte på den turen jeg har sett frem til i lang tid.



Ruten inntegnet på kartet ved start. Første 1-2 timer går oppover helt til du møter stien fra Anogia. Da er det bare å ta rett høyre og følge den godt merkede stien helt til toppen.



Kun en mann som var ute for å se etter sine sauer var følgesvenn den første halvtimen



Stien er ikke bestandig så lett å se, men godt merket er den i hvert fall.



Utrolig mye arbeid er lagt ned for å lage fin sti i enkelte partier.



Men det er også partier som kan være litt tyngre å ta seg frem i.



Langt der fremme skimtes toppen (midterste). Forrige gang jeg var her var det på ski og da gikk det fort å komme seg ned denne fjellsiden.



Etter at en er kommet på stien fra Anogia er merkingen gule/svarte piler.



Været skiftet hele tiden og skylaget "fløy" frem og tilbake. Langt der nede er parkeringsplassen.



Nå kjente jeg det var utrolig godt å se kappellet på toppen (Timios Stavros). Ikke langt igjen til målet.



På toppen !  2,5 time fra parkeringsplassen og opp.



På tide å ringe i kirkeklokken"¦.  Målet er nådd.



Mye stein har gått med, men det er nok å ta av"¦.



Kapellet innvendig. Her er det gudstjenester ved spesielle anledninger.



Hadde et håp om å få se "hjem" til Chania, men den gang ei. Det får bli en annen gang.





Men retning mot alle drivhusene i Tympaki var det god sikt.



Det var herlig å sitte i solveggen og bare sprike med tærne. Helt stille, ikke en lyd å høre. Men det var etter hvert bare å tenke på turen tilbake igjen.



Hva er det som har laget stripene i fjellet?    Er det bare fjellet som er slik?


Hadde følge med en "storfugl" et stykke på turen tilbake, men jeg var vist ikke interessant nok så den fløy sin vei etter kort tid.



Her må en passe på å ta av ned til høyre. Går du rett frem her kommer du til Anogia.
Det er mange små stier som går ned til høyre og går sammen i en sti ned mot parkeringsplassen.


Ikke mye annet enn stein å se på denne turen, men enkelte fine "blomster" var det.
Det "brune gresset" her er så hardt og med kvasse torner som kan ødelegge et par joggesko lett hvis du tråkker skikkelig i salaten.



Tilbake til parkeringsplassen på MIGEROU.  1,5 timer tok turen ned.



Vil du ta en annen vei tilbake kan du ta til høyre nede ved Livadia. Etter kort tid kommer du til Zoniana. En liten landsby som har "skutt" i stykker sitt steds-skilt. De har også vistnok offisielt erklært at lovens menn ikke er velkommen til deres landsby. Det får være en annen historie.



Etter Zoniana kommer du til Axos som har et veldig fint turiststed som driver med Agroturisme, ENAGRON.     http://www.enagron.gr/default.aspx



Nå skal det sies at det er kanskje ikke så mye annet enn stein og fjell å se på denne turen, men å nå toppen er noe spesielt synes jeg og da kunne se tvers over Kreta fra Nord til Syd. Det kan være snø oppe i fjellet her tidlig på sommeren, da kan det være vanskeligere å komme frem. Jeg tok turen i slutten av august og det var kjempefint.
2,5 timer med bil fra Chania og opp til Migerou.
Håper også dette kan gi andre et "puff" for å ta turen opp til Psiloritis.


Κρήτη στην καρδιά μου.

stein

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Ole

Dette var litt av en tur! Ikke mange metrene unna Galdhøpiggen i høyde det der! Husker forresten godt skituren din fra i fjor!


mouche

Takk for "turen"! Vi har allerede planlagt å ta den selv også.

snoknud

Så fin og enkel tur.  Vi gjorde den fra andre siden, fulgte boka til Julie Benito "35 fotturer på Kreta", og gikk fra Nida Platået.  Dette var en vesentlig lengre og tyngre tur.  Og det var også der fort sett stein, stein og atter stein.
I Thronos er det en taverna vert som driver med natturer opp, så man får soloppgangen på toppen, det er en tur jeg gjerne tar.
snorre

Morten

Quote from: snoknud on 18. Feb 12, 17:05:42
Så fin og enkel tur.  Vi gjorde den fra andre siden, fulgte boka til Julie Benito "35 fotturer på Kreta", og gikk fra Nida Platået.  Dette var en vesentlig lengre og tyngre tur.  Og det var også der fort sett stein, stein og atter stein.
I Thronos er det en taverna vert som driver med natturer opp, så man får soloppgangen på toppen, det er en tur jeg gjerne tar.


Nattur med soloppgang på toppen hadde vært noe ja. Det får bli neste mål.  :)
Thronos, kjører du til Spili da og videre opp?

Κρήτη στην καρδιά μου.

snoknud

Quote from: Morten on 22. Feb 12, 19:25:43
Quote from: snoknud on 18. Feb 12, 17:05:42
Så fin og enkel tur.  Vi gjorde den fra andre siden, fulgte boka til Julie Benito "35 fotturer på Kreta", og gikk fra Nida Platået.  Dette var en vesentlig lengre og tyngre tur.  Og det var også der fort sett stein, stein og atter stein.
I Thronos er det en taverna vert som driver med natturer opp, så man får soloppgangen på toppen, det er en tur jeg gjerne tar.


Nattur med soloppgang på toppen hadde vært noe ja. Det får bli neste mål.  :)
Thronos, kjører du til Spili da og videre opp?


Nei, korteste tur for oss fra Pigi, er via Arkadiklosteret og til Thronos, da er du på toppen av Amaridalen, men det er fult mulig å kjøre via Spili og, og det gir en flott rundtur med bil.
snorre

Vattikabay

Flotte bilder! Takk for turen! Har til gode å komme til Kreta, et helt univers å utforske der. En dag kommer jeg dit!
Grekofili

sivert


Morten

Quote from: sivert on 25. Feb 12, 12:22:48
Hvordan sko tøy brukte du , holder det med joggesko?


Jeg brukte fjellsko, men det bør gå greit med et par gode joggesko. Hvis du holder deg til stien hele veien.
Det "brune gresset" som er på et av bildene ovenfor her er skikkelig tornekratt og tramper du i et slikt går det igjennom vanlige joggesko. Men stien er stort sett fin og ikke mange steder der en må gå på stein.
Κρήτη στην καρδιά μου.

sivert

Hvor varmt er det på(vei til)toppen, kan vi gåi shorts og t-skjorte ca 1august?

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...