Logg inn med Facebook eller Google!

Litt bilder fra vår Kretatur i juli i år.

Started by zerlina, 08. Aug 10, 07:52:16

Previous topic - Next topic

zerlina

Hei hei. Dette forumet er blitt behørig lest både før og etter våre Hellasferier. For 2 år siden reiste vi til Kefalonia. Et herlig sted som jeg anbefaler varmt. I år var turen kommet til Kreta og Rethymnon. Kjekt med direktefly fra Bodø.
Jeg har en gang tidligere vært i Rethymnon, i 1986. Med unntak av fortet, den venetsianske havnen og delvis gamlebyen må jeg innrømme at jeg overhodet ikke kjente meg igjen. Byen har nok blitt atskillig større og mer \"turistifisert\" på disse årene.

Vi bodde på et trivelig hotell litt vest for sentrum som het Petrada Beach. Hotellet kan anbefales for voksne folk som vil ha det litt roligere enn midt i sentrum. Ingen små barn var det heller. Vi leide bil i 5 dager. I ettertid angrer jeg på at vi ikke leide bilen for enda flere dager. Det er på disse bilturene man virkelig opplever noe. Brunfargen som man sliter seg i hjel i varmen for å få forsvinner raaskt i dusjen etter at man er kommet hjem også :)

Maten syns jeg var så som så. Syns man fikk servert chips og salat til de fleste middagsrettene. Men vi fant noen gode restauranter med fantastisk lammekjøtt. I den venetsianske havnen var det svindyrt. I ettertid lurer jeg på om vi ikke er blitt lurt.

Her kommer en liten serie med bilder fra turen vår.


Utsikt fra balkongen vår samme kvelden vi kom.


Grillet blekksprut var faktisk ganske godt :)


Fra Fortezza, fortet i Rethymnon.


Solnedgang fra hotellet.




Begge de forrige bildene er fra byen Spili.



Soloppgang klokka kvart over 6 sett fra stranda utfor hotellet.


En liten skapning jeg traff mens jeg var ute og svømte. Neida, denne haien var i akvariet utfor Heraklion.


Knossos. Vel verdt et besøk.


Bilkjøringen på Kreta er et kapittel for seg selv....


Fra Plakias. Koselig liten kystby der det blåste noe så innmari.


Vi fant oss en koselig utekafè og drakk deilig ferskpresset appesinjuice.


Veien fra Kallikratis til Frangokastelo var noe for seg selv. Skrev litt om det i tråden \"på ville veier på Kreta\".

Gåsegribbene vi traff der høyt oppe til fjells kan dere se bilder av på denne linken http://www.facebook.com/album.php?aid=188915&id=528977104&l=2d5ea4ae3c


Gamlebyen i Rethymnon.


Også gamlebyen.


Fortet i Rethymnon.


Denne lille krabaten var utfor hotellrommet vårt en dag. Søt ikke sant?


Gamlebyen igjen.



Jeg har mange føere bilder fra turen vår. Dette var bare et lite utvalg. Jeg liker Hellas og trives der. Men må innrømme at stillheten jeg fant på Kefalonia var helt speseill. Likevel så anbefaler jeg Kreta. lei bil, kjør rundt og sug til dere inntrykk :)
Kristin

kaka

Så mange fine bilder Zerlina! Dere har virkelig fått med dere mye, både av morgenstemninger, fine steder og møter med sjeldne dyr.
De bildene av gåsegribben var virkleig flotte! Også gribb i Hellas, da!
Morsomt at du deler dette med oss!
KariK

Athina

Takk for et variert og flott knippe bilder fra Kreta, zerlina! :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Tjorven

Hei Zerlina, og velkommen til forumet :)  (sselv om du har vært her ei stund)
Takk for flotte og allsidige Kretabilder  :D  Du må gjerne legge ut flere...
Du sa du trivdes så godt på Kefalonia. Den øya er jeg litt nysgjerrig på, så det hadde vært kjempefint bilder derfra også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

valentinokia

@ zerlina:


Takk for din reisebeskrivelse og flotte bilder!

Rethymnon er en veldig kjekk by. Var der i fjor, midt mellom to ferier i Chaniaområdet (2008 og 2010). Liker klart Rethymnon bedre enn Chania. Mindre, men stor nok, og klart mer oversiktlig.

Liker også den flotte strandpromenaden utover mot øst, selv om jeg betakker meg for alle innkasterne. Mange kjekke spisesteder, både på hoteller og tavernaer.

Vår favoritt var en italiensk restaurant på et hjørne ved strandpromenaden nesten helt inne i byen. God mat og topp service. Var der to ganger, blant annet siste kvelden. Ellers likte vi en taverna ca 2,5 km lengre ute mot øst, som ligger i små etasjer, og med god utsikt ut over havet. Der var vi tre-fire ganger. Den lå ikke langt fra leilighetshotellet der vi bodde; Summer Dream. Summer Dream var i utgangspunktet et bra sted å bo, men driften kunne vært bedre, og litt innestengt var det.

På noen av restaurantene kom det midlertidig stumme selgere som la noen bullshitvarer på bordet vårt. I ett tilfelle ble jeg så forbanna at jeg heiv varene rett tilbake i veska til selgeren. Ellers nøyde jeg meg med å si \"ochi (nei)\", he he. Steder vi opplevde slikt, besøkte vi ikke igjen, siden de tydeligvis fikk adgang til å forstyrre spisegjestene med slik \"handel\". Det vill jeg enkelt og greit ikke ha noe av!

Tilbake til maten. Det var mye chips, ja. Hadde inntrykk av at chips var mer nedtonet der vi bodde i år, i Chryssi Akti/Agii Apostoli, ca 3 km vest for Chania. Eller det var i alle fall lettere å få bestilt ris eller poteter i stedet for chipsen.

Maten var ellers god. Det virket som hovedrettene lå på to prisplan. Et segment rundt 7-10 euro, og et annet rundt 12-16 euro. Eller deromkring. Man fikk klart mest igjen for pengene dersom man valgte det første. Det siste forsvarte ikke prisen.  

Det er klart og egentlig selvfølgelig at ting er dyrere i de områdene turister ferdes i massevis. Så vi spiste i alle fall ikke i den venetianske havnen. Vi hadde ikke blitt lurt, som du stiller spørsmål ved. Det er bare slik det fungerer. Det være seg mat, klær, suvenirer og så videre. Dersom man finner ut hvor de lokale handler eller spiser, blir det fort andre priser.  


I år leide vi bil for første gang. Som du selv sier: Skrev litt om det i tråden \"på ville veier på Kreta\". :)

Jeg er helt enig i at å leie bil gir større opplevelser! Har aldri leid bil i utlandet før, og så skjer det i år, i Hellas, som ligger meget høyt oppe på ulykkesstatistikkene i Europa.

Vel, alle gode ting er tre, så på vår tredje ferie i Hellas (og samtidig Kreta) slo vi til. Det var \"bare\" å lese på internett om hvordan man ferdes/overlever på greske veier, så følte jeg meg ennå bedre forberedt. Det kostet oss 150 euro for to dager, men man svir jo fort av 100 euro pluss for å bli med på en dagstur med buss i regi av turoperatøren. Så da så. Med leiebil stiller man helt fritt til å kjøre og stoppe når og der man selv vil.


Om man ikke har leid bil før, bør man begynne med litt øvelseskjøring på rolige steder, og så ta på seg større turer når man er blitt mer vant med forholdene. Man bør ikke la seg rive med av den greske stilen, men kjøre defensivt og hensynsfullt.

På internett finnes gode tips om hva man kan oppleve av grekerne, og innrette seg deretter. Bare det å vike til siden og slippe folk forbi er en god ide, i Hellas, som hjemme. Da unngår man en del stress. I det hele tatt er det viktig å vite hva som skjer både foran, på sidene og bak bilen man kjører. Å bruke speil er derfor meget viktig. Et par mopeder som kommer bakfra i langt høyere fart... Plutselig farer de forbi på hver sin side... Da er det godt man har sett dem i speilet, slik at man ikke plutselig endrer kurs og får en av dem rett i døra.  


Det er alltid nyttig og viktig å vite noenlunde hvor man er, og hvor man skal. Å være målrettet er viktig, slik at man ikke blir kjempestresset i et til tider svært stresset trafikkbilde. Legg gjerne opp ruter på forhånd. Har man tilgang til internett der man ferierer, kan man lettere gjøre planleggingen akkurat som man har behov for der og da. Det er jo vanskeligere å vite dette før man reiser. Sannsynligvis er det dårlige muligheter for å skrive ut kart og ruter på ferie, men da kan man tegne inn ruten på et kart. Kart er alltid fint å ha med, uansett, og gjerne en GPS eller mobil med GPS. Husk billader også. Fant en kjekk billader som hadde USB-utgang, slik at medbrakte USB-kabler for PC kunne brukes i bilen.


Grekerne kjørte på, på en måte som ville innbrakt masse bøter dersom det hadde vært i Norge. Noen av kjøretøyene hadde skremt vannet av Biltilsynet, som på sin side hadde klippet skiltene galant.

Men det var en del som tok hensyn og slapp en fram og forbi, det skal de ha.

For all del: Grekerne er et meget hyggelig folkeferd, i et meget vakkert land. Det må absolutt tas med!!

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...