Logg inn med Facebook eller Google!

"Mine" greske landskap

Started by fila, 24. Mar 14, 19:10:21

Previous topic - Next topic

fila

Helt nord på Skiathos ligger Kastro, den gamle hovedstaden på øya. Det er en opplevelse å besøke dette litt vanskelig tilgjengelige stedet med historisk sus.

fila

18 km vest for Paleros, med utsikt over til Lefkada by, ligger Palia Plagia. Byen er fraflyttet etter et stort jordskjelv i området i 1953. Byen er nesten som et museum over gamle bygninger og gammel byggeskikk. Å parkere i utkanten av denne delvis ødelagte byen og spasere gjennom den er en spesiell opplevelse.

bengalow

19. Dec 16, 23:23:53 #15 Last Edit: 19. Dec 16, 23:28:31 by bengalow
Plagia har inget att göra med playa, som ju är spanska, med helt annat ursprung. Det betyder "sluttning, bergssida" på grekiska. "Den gamla (bosättningen) på sluttningen" skulle jag tänka mig...
Jordbävningen 1953 var förödande för Kefallonia och Zakynthos. Man gav ut speciella frimärken som hjälp till återuppbyggnaden, ungefär som våra julfrimärken förr
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

fila

Enig Bengalow, det dreier seg bare om en latinsk Y og gresk Gamma

fila

Meganisi ligger mellom Lefkada og fastlandet. Vi tok ferge fra Nidri til Vathi på Meganisi og gikk turen (4 km) over øya til Spartochori/Spilia og tok fergen tilbake til Nidri. En fin tur som ikke er tung å gå.

fila

Under vår opphold på vakre Paros måtte vi besøke Antiparos. Vi leide ATV og kjørte sørover vestkysten, gjennom Parikia, til Pounda, der vi tok den 10 minutter lange fergeturen over til Antiparos. Der tok vi oss kaffe, juice og crepes før vi kjørte sørover østkysten. Langs veien lå småstedene Panagia og Agios Anthonios. Så kjørte vi tvers over øya i sør, til Agios Georgios, der veien stoppet. Så kjørte vi tilbake og opp til Grotten på Antiparos. Etter å ha besøkt den storslagne grotten, fortsatte vi over fjellet tilbake til Antiparos by og tok fergen tilbake til Paros.

fila

Aghios Savvas New ble født i 1862 Herakeitsa i Øst-Trakia med navnet Vassilios. Han tok navnet Savvas da han ble en munk. I løpet av de siste tyve årene av sitt liv, bodde og virket han på Kalymnos som prest i klosteret Agioi Pantes. Han levde et asketisk liv, utførte mirakler og var en kjent iconograf. Han er en av de få nylig anerkjente  helgener i den ortodokse kirke. Han døde 7. april 1947. Han er skytshelgen for Kalymnos. På en høyde overfor Pothia er det reist en vakker kirke til minne om A. Savvas. Herfra er det en spektakulær utsikt over hovedstaden og store deler av Kalymnos.

fila

19. Apr 17, 21:09:49 #20 Last Edit: 20. Apr 17, 08:34:28 by fila
Å gå over åsen fra Yialos, forbi kirkegården og Moni Agiou Georgiou, ned til Emporios er en opplevelse i seg selv. Først kommer vi til en liten strand der det er en liten kantina som selger drikkevarer og pizza, lengre inn i bukta er det også strand og en taverna. Vi stoppet som regel ved en første stranden. Der hersket stillheten og roen. Jeg vil tilbake dit.

fila

På Kretas vestkyst ligger dette fine området med en deilig strand. I nærheten ligger også ruinene etter en gammel havn, denne har jeg dessverre ikke bilder fra (kanskje noen andre?)
Ypperlig dagstur fra mange steder på Kretas nordkyst.

Kritios

21. Oct 17, 14:52:38 #22 Last Edit: 21. Oct 17, 14:56:52 by Kritios
Ja Falassarna er en av våre absolutte favoritter når det gjelder strender på Kreta.
Det tar omtrent 40 minutter å kjøre dit fra Tavronitis der vi holder til.
På stranda er det to flotte tavernaer der man kan spise lunsj, og det er servering ned til solsengene med firhjulinger.
Solsenger er det som regel alltid nok av. Unntaket er i August da grekerne selv har ferie og reiser hit i hopetall.
Resten av sommeren er det god plass. Årsaken til det er at det ikke arrangeres fellesturer fra hotellene hit, slik som til Elafonissi.
Jeg har dessverre ikke bilder fra den gamle havna, men det kan leses om her: http://www.explorecrete.com/crete-west/EN-Falassarna-history.html
Jeg har imidlertid noen bilder fra August 2015 som viser hvor mye folk det kan være her i August.
Her er mer info om stranden fra mitt favoritt-strand-og-natur-nettsted Cretanbeaches:
http://www.cretanbeaches.com/en/sea-tourism/west-crete-beaches/falassarna-beach
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Hellasfrelst

Ah, Fallasarna. :D Der har jeg vært bare en gang, men det er et område jeg har gode minner fra. Vi snakker ennå om den dagen vi var der, og den lille tavernaen vi spiste på oppe mellom sanddynene. Det var mye mindre folk der da, og ikke vanskelig å finne et sted for seg selv.
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...